Matt Geplaatst 22 Maart, 2009 Geplaatst 22 Maart, 2009 Surseance voor grote auto-importeur Van onze verslaggever Michiel Haighton gepubliceerd op 20 maart 2009 20:23, bijgewerkt op 20 maart 2009 20:32 Amsterdam - Een van de grootste autobedrijven van Nederland, Kroymans Corporation uit Hilversum, heeft vrijdag surseance van betaling aangevraagd. Het bedrijf zegt in een schriftelijke verklaring door een ‘dramatische verkoopdaling’ van nieuwe en gebruikte auto’s met een ‘acuut liquiditeitstekort’ te kampen. Kroymans is de Nederlandse importeur van Saab, Alfa Romeo, Aston Martin, Kia, Hummer, Jaguar, Cadillac en Corvette. Daarnaast heeft het bedrijf eigen dealer-, reparatie- en leasebedrijven in Nederland, Belgi Quote
Kia Fan Geplaatst 8 Oktober, 2009 Geplaatst 8 Oktober, 2009 Hier een link naar verslag curator..... int.leesvoer..... Lees maar eens pagina 41 over hoe lang sommige auto's in opslag staan..... koop je dan eigenlijk nog wel een nieuwe auto?? Zie verhaal Kia Cee'd met daarop vliegroest..... ik weet dat daar sommige ook al vanaf introductie in opslag staan..... Daarom zou ik zelf nooit een voorraad auto willen.... PS je kan aan dot codering van banden zien wanneer de banden geproduceerd zijn..... En na productie banden zijn ze zo onder de auto gemonteerd want een bandenfabrikant heeft niet zoveel voorraad.... http://www.automotive-online.nl/downloads/pdf/Kroymans%20Faillissementsverslag.pdf Quote
Smart Geplaatst 8 Oktober, 2009 Geplaatst 8 Oktober, 2009 Hallo Kiafan, Ik schrik daar wel van hoe met deze auto's wordt omgegaan. Wanneer ik nu de advertenties tegenkom van de overjarige modellen met fikse korting, vraag ik mij hardop af of: a. je een goede auto, zonder lakbeschadigingen o.i.d., ontvangt of zoals beschreven met de nodige shit. b. je feitelijk niet teveel hebt betaald voor een auto waar mogelijk het Quote
Relena Geplaatst 8 Oktober, 2009 Geplaatst 8 Oktober, 2009 Hallo Smart, Dat onderbuik gevoel blijf je waarschijnlijk houden na het lezen van zoiets. Groetjes, Relena Quote
bigwade Geplaatst 8 Oktober, 2009 Geplaatst 8 Oktober, 2009 Hier een link naar verslag curator..... int.leesvoer.....Lees maar eens pagina 41 over hoe lang sommige auto's in opslag staan..... koop je dan eigenlijk nog wel een nieuwe auto?? Zie verhaal Kia Cee'd met daarop vliegroest..... ik weet dat daar sommige ook al vanaf introductie in opslag staan..... Daarom zou ik zelf nooit een voorraad auto willen.... PS je kan aan dot codering van banden zien wanneer de banden geproduceerd zijn..... En na productie banden zijn ze zo onder de auto gemonteerd want een bandenfabrikant heeft niet zoveel voorraad.... http://www.automotive-online.nl/downloads/pdf/Kroymans%20Faillissementsverslag.pdf Waar staat die dot codering ? En hoe moet ik die lezen ? Overigens zijn de meeste auto's die er (veel) langer staan Yanken, tenminste, zo lees ik het. Quote
Smart Geplaatst 8 Oktober, 2009 Geplaatst 8 Oktober, 2009 (aangepast) Zoals ik het lees staan er heel veel Kia's te wachten op een aantal opslagterreinen binnen Europa, en ja ook Amerikanen staan daartussen, wel of niet ingeklaard. Het rapport is trouwens alweer gedateerd, ondertussen is er al heel wat met de auto's geschoven tussen (vermeende) 'eigenaren' en handelaren. Blijkbaar hebben op papier een aantal bonzen flink veel auto's in hun bezit en wordt op slinkse wijze, binnen de mazen van de wet, de auto's binnen de depots gehouden totdat ze definitief van eigenaar verwisselen. Er zullen heus wel vieze spelletjes gespeeld worden nu in sommige gevallen niet feitelijk is komen vast te staan wie nu eigenlijk eigenaar of bezitter is. Je zou in deze periode maar een Kia hebben besteld en reeds een inruil gepleegd hebben. Daaaaaag! @Relena Ja, dat onderbuikgevoel zal zeker nog wel even naijlen. @bigwade De DOT codering zijn twee getallen die de maand en jaar van productie aangeeft op de zijkant (wang) van de band, dus bijv. DOT09/10 (september 2010) 8 Oktober, 2009 aangepast door Smart Quote
bigwade Geplaatst 8 Oktober, 2009 Geplaatst 8 Oktober, 2009 Zoals ik het lees staan er heel veel Kia's te wachten op een aantal opslagterreinen binnen Europa, en ja ook Amerikanen staan daartussen, wel of niet ingeklaard.Het rapport is trouwens alweer gedateerd, ondertussen is er al heel wat met de auto's geschoven tussen (vermeende) 'eigenaren' en handelaren. Blijkbaar hebben op papier een aantal bonzen flink veel auto's in hun bezit en wordt op slinkse wijze, binnen de mazen van de wet, de auto's binnen de depots gehouden totdat ze definitief van eigenaar verwisselen. Er zullen heus wel vieze spelletjes gespeeld worden nu in sommige gevallen niet feitelijk is komen vast te staan wie nu eigenlijk eigenaar of bezitter is. Je zou in deze periode maar een Kia hebben besteld en reeds een inruil gepleegd hebben. Daaaaaag! @Relena Ja, dat onderbuikgevoel zal zeker nog wel even naijlen. @bigwade De DOT codering zijn twee getallen die de maand en jaar van productie aangeeft op de zijkant (wang) van de band, dus bijv. DOT09/10 (september 2010) Ja idd vieze spelletjes. Heb mijn auto (sportage) feb 2009 gekocht met een gedeeltelijke finance lease van Kia. Kenteken deel 1 is in handen van de nieuwe finance lease. (?) Bevalt me niks. Vandaag is mijn auto ook nog eens 2000 euro minder waard geworden (prijsverlaging Kia) Mooie afschrijving. Zal ook een OPSTEKER zijn voor de 2e hands markt Fiscale waarde bepaling van mijn auto is nu 3500 Euro hoger dan die van vandaag. Dat zint me al helemaal niet aangezien de auto op de zaak staat. Heb hier een niet zo blij gevoel bij. Het goede nieuws is dat de bandjes een dotcode van 12/08 hebben dus die auto heeft geen maanden in Rotterdam staan wegrotten. grtz Frank Quote
Aart.S Geplaatst 8 Oktober, 2009 Geplaatst 8 Oktober, 2009 (aangepast) Hoi Smart, Ik heb eens naar mijn banden gekeken en op 3 banden staat: DOT. YOPC YA5P En op 1 band staat: DOT. YOPC YA5P 3908 Ik heb het even opgezocht maar het zit zo: het nummer 39 staat voor week 39 en 08 staat inderdaad voor het jaartal. Ook hoeft dit nummer niet achter DOT te staan maar kan ook elders op de band staan. Ik kon 3908 niet thuisbrengen vanuit jou redenering, vandaar. Gr, Aart. 8 Oktober, 2009 aangepast door Aart.S Quote
bigwade Geplaatst 8 Oktober, 2009 Geplaatst 8 Oktober, 2009 (aangepast) Mijn code is 5MUH AK H 1208 En heeft dus wel een aantal maanden ergens gestaan. 8 Oktober, 2009 aangepast door bigwade Quote
Aart.S Geplaatst 8 Oktober, 2009 Geplaatst 8 Oktober, 2009 Maak je niet druk Bigwade, als een auto in produktie gaat worden echt niet op het zelfde moment de banden gemaakt, hoeveel soorten en maten banden zijn er niet. Dit zou voor een bandenfabrikant niet zijn bij te houden. Ze zullen gerust wel een aantal soorten en maten in voorraad hebben. Mijn auto is van Juni 2009 en de banden van Sept 2008. En tussen de productie van de auto en het afleveren aan de koper zit ook al een aantal maanden. Gr, Aart. Quote
Smart Geplaatst 8 Oktober, 2009 Geplaatst 8 Oktober, 2009 Ik heb jullie zeker geen onprettig gevoel willen meegeven m.b.t. de DOT-code op de band, alleen willen uitleggen wat met deze code wordt bedoeld. Toch zie ik aan de reacties dat men daarbij wel het onderbuikgevoel krijgt, waar al eerder door Relena en mijzelf naar werd verwezen. Een hele vervelende kwestie die bij sommigen van ons het gevoel geeft mogelijk beet genomen te zijn. De omstandigheden bij Kia in het afgelopen halfjaar doet geen goed aan het vertrouwen in de importeur en mogelijk ook in je plaatselijke dealer waar je misschien al jaren klant bent. Hoe terecht of onterecht dat ook is, dat gevoel raak je zo Quote
Relena Geplaatst 8 Oktober, 2009 Geplaatst 8 Oktober, 2009 Mooi om te weten ik heb nog een jonkie volgens de DOT-code zijn de banden geproduceerd in week 24 2009 we hebben de Soul gekregen in week 39. Ik slaap goed vanavond. Groetjes, Relena Quote
Kia Fan Geplaatst 9 Oktober, 2009 Geplaatst 9 Oktober, 2009 Verder kan je op meeste plastic delen ook zien wanneer het geproduceerd is.... bijv. je asbak enz.... Maar deze kunnen wel ietsje langer op voorraad gelegen hebben dus is niet zo nauwkeurig als je banden. En echt waar banden liggen NIET op voorraad!! Dit gebeurd allemaal volgens het JIT just in time principe. Dus rechtstreeks van fabrikant naar fabriek auto's. De banden fabrieken staan ook vaak op terrein van auto fabriek. Dit is ook zo bij de fabriek waar de cee'd geproduceerd word in zilina. Quote
Smart Geplaatst 9 Oktober, 2009 Geplaatst 9 Oktober, 2009 @Kia Fan Volgens mij hanteren de toeleveranciers van de autofabrikanten ook de just-in-time methode (JIT). Teveel productie is niet goed, wanneer de autofabrikant besluit het model enigszins te wijzigen. De toeleveranciers zouden dan met voorraad blijven zitten. Dit luistert heel nauwkeurig. Quote
Aart.S Geplaatst 9 Oktober, 2009 Geplaatst 9 Oktober, 2009 Hoi.even van mij een reaktie. JIT heeft in principe niets te maken met de productie datum, het is een logistieke methode voor voorraadbeheersing, m.a.w. de computer van de autofabriekant zorgt er voor dat de toeleveringsbedrijven op tijd ( JIT ) de onderdelen toeleveren zodat de productie niet in gevaar komt. Maar een onderdeel kan bij de toeleveringsbedrijven best wel 3 maanden op voorraad liggen. hij moet ook op tijd de onderdelen klaar hebben Over banden, als ik naar kwikfit ga en bestel nieuwe banden, die zijn er de volgende dag dan hebben die ook wel misschien 3 a 4 maanden op voorraad gelegen. Onze Kia Sportage is het model van 2009 geleverd in Juni dus die zal heus niet 1 of 2 jaar op voorraad hebben gestaan. Ook wij hebben de laatste tijd heerlijk geslapen Goeten, Aart. Quote
Kia Fan Geplaatst 9 Oktober, 2009 Geplaatst 9 Oktober, 2009 Heer Aart, In beginsel heeft u volledig gelijk! Maar bij autobanden is het echt direct van productieband op de auto! En daar kan eens een week tussen zitten. Verder weet ik nog wel meer handigheidjes hoor om te zien wanneer auto geproduceerd is.... En elke dealer kan het ook zien, ze hoeven maar even je kenteken in Microcat (hun onderdelenzoekmachine) te klikken en zien exact wanneer de auto gebouwd is.... Maar een leuk handigheidje is ook de witte sticker welke op de auto zit als hij binnenkomt daar staat ook productiedatum op. Het feit blijft dat er een mega voorraad auto's staat in de havens en bij dealers. Vooral de cee'd en dan weer vooral de minder courante uitvoeringen... bijv. 2.0 uitvoering in een beige kleur..... Quote
Aart.S Geplaatst 9 Oktober, 2009 Geplaatst 9 Oktober, 2009 Hoi Kia Fan, over de banden blijven we een meningsverschil houden maar ik zal proberen dit uit te zoeken. Over voorraden van auto`s, ik heb 30 jaar in de haven van Amsterdam gewerkt. Vroeger kwamen daar bij het stuwadoors bedrijf C.T.A. met de autoboot uit Japan de Datsuns 100 Y en andere modellen aan die stonden weken soms maanden op de kade`s voordat ze verkocht werden, maar tegenwoordig gaat dat niet meer zo. De autofabriekanten hebben hiervan geleerd omdat het te duur was. Voor 2 jaar geleden kwamen bij het c.t.a. Nissans aan die stonden hooguit 1 week op de kade en waren daarna uitgeleverd aan verschillende landen per trein of auto. Ik ben wel met je eens dat er nu grote voorraden staan maar dat heeft niet alleen te maken met krooimans maar met de economische resessie. De vooraden zijn van alle merken, landrover heeft in Engeland misschien wel duizende Landrovers onder een camouflage netten staan zodat ze hopelijk niet gezien worden. Vriendelijke groeten Aart. Quote
Kia Fan Geplaatst 9 Oktober, 2009 Geplaatst 9 Oktober, 2009 Nou nog 1jte dan....... En ik weet het verder uit eigen ervaring... Broekman kom ik namelijk vrij veel in Rotterdam en ik zie er daar wel wat staan..... Automobielmanagement.nl - Tweeduizend auto's Kroymans roesten weg haven R'dam - Algemeen Quote
bigwade Geplaatst 9 Oktober, 2009 Geplaatst 9 Oktober, 2009 Ja, en ook allemaal Yanken, geen Kia's Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.