Martin1 Posted May 4, 2009 Posted May 4, 2009 (edited) Hallo Kia rijders ons Kia riootje uit 2001 (73000 KM) had zaterdag ineens de hik bij het starten hij sloeg aan en vrijwel daarna sloeg hij af. daarna wil hij niet meer aanslaan de start motor draait wel en de motor verplaatst lucht uit de uitlaat dus distributie riem zal het waarschijnlijk niet zijn denk ik zo. en er zit benzine in de tank (halfvol) haha zijn er meer mensen die hier last van hebben gehad en wat kan het zijn. - start onderbreker? - brandstof pomp die niet werkt? - motor manegmant die een parameter niet ziet door defecte sensor oid? ik hoor het graag van jullie Edited May 4, 2009 by Martin1
Rio-man Posted May 4, 2009 Posted May 4, 2009 Als alles gewoon ronddraait is het je distributieriem in elk geval niet. Mocht je het voor de zekerheid toch na willen kijken: hij zit aan de "passagierskant" van je motorblok achter een zwarte kap welke je als het goed is gewoon kunt loshalen. Het lijkt erop dat hij geen benzine krijgt. Misschien een stomme vraag, maar ik zie het zo vaak: zit er wel benzine in de tank? Als dat niet zo is lijkt me het probleem voor de hand liggend.. Als er gewoon benzine in de tank zit, kan het zijn dat je brandstofpomp inderdaad niet werkt. De motor draaid dan wel gewoon rond, maar hij slaat niet aan. Ook zou het je bobine kunnen zijn, waardoor er geen vonk is, dus geen ontsteking van het mengsel, dus geen lopende motor. WB je motormanagement: kan ik niets over zeggen, daarvoor zul je hem moeten laten uitlezen.
Martin1 Posted May 4, 2009 Author Posted May 4, 2009 Als alles gewoon ronddraait is het je distributieriem in elk geval niet. Mocht je het voor de zekerheid toch na willen kijken: hij zit aan de "passagierskant" van je motorblok achter een zwarte kap welke je als het goed is gewoon kunt loshalen. Het lijkt erop dat hij geen benzine krijgt. Misschien een stomme vraag, maar ik zie het zo vaak: zit er wel benzine in de tank? Als dat niet zo is lijkt me het probleem voor de hand liggend.. Als er gewoon benzine in de tank zit, kan het zijn dat je brandstofpomp inderdaad niet werkt. De motor draaid dan wel gewoon rond, maar hij slaat niet aan. Ook zou het je bobine kunnen zijn, waardoor er geen vonk is, dus geen ontsteking van het mengsel, dus geen lopende motor. WB je motormanagement: kan ik niets over zeggen, daarvoor zul je hem moeten laten uitlezen. hij heeft een halve tank benzine (heb het er even bij gezet) is er een makkelijke manier om te controleren of de brandstofpomp nog werkt? en of de ontstekings spoelen nog werken? bougies zijn nagelopen en die zijn nog goed.
Leon Posted May 4, 2009 Posted May 4, 2009 Al gecheckt of de bougies vonken? (1 bougie uithalen, in de bougiedop steken, tegen een massa houden, startmotor even laten ronddraaien en kijken of ie vonkt)
Martin1 Posted May 4, 2009 Author Posted May 4, 2009 Al gecheckt of de bougies vonken? (1 bougie uithalen, in de bougiedop steken, tegen een massa houden, startmotor even laten ronddraaien en kijken of ie vonkt) de distributie riem is in orde en de bougies zijn goed en vonken de multipoint injectie rail staat ook vol met benzine maar tijdens "starten" zonder de bougies erin ruik ik geen benzine damp. het lijkt erop als of bij de injectoren de benzine stroom ophoud. weten jullie er iets op ? alvast bedankt;-)
brouwer2001 Posted May 4, 2009 Posted May 4, 2009 dan is het ook de startonderbreker niet. want dan gebeurt er helemaal niks. zelf mee gemaakt met een pride. gr eonald
Martin1 Posted May 5, 2009 Author Posted May 5, 2009 dan is het ook de startonderbreker niet.want dan gebeurt er helemaal niks. zelf mee gemaakt met een pride. gr eonald zoiets had ik zelf ook al door maar tog bedankt. niemand het idee wat betreft de injectoren? er lijken 4 elektrische klepjes te zitten
Rio-man Posted May 5, 2009 Posted May 5, 2009 Het zit dus sowieso ergens in je brandstsoftoevoer. Nu is het de vraag of het de pomp is of de injectoren, want als de pomp niet werkt krijgen de injectoren natuurlijk ook geen brandstof om te "injecteren". Hoe je die pomp moet inspecteren weet ik niet precies. Ik denk dat je de auto het beste toch even moet laten uitlezen, want bij zowel de brandstofpomp als de injectoren zitten volgensmij sensoren die gekoppeld zijn aan het motormanagement.
Martin1 Posted May 5, 2009 Author Posted May 5, 2009 dan zullen we hem eens naar de kia dealer slepen. ik ga vanmiddag nog 1 poging doen en als dat niet lukt laat ik hem uitlezen ik laat het weten
Matt Posted May 5, 2009 Posted May 5, 2009 Kan je een Rio uit 2001 uitlezen dan ?? Heb zelf 1 uit 2002, volgens mij valt er bij de oude rio's (zoals die van ons) niks uit te lezen. De benzinepomp kan je zo testen. Even de zitting van de achterbank verwijderen en dan kan je door het ronde gat in het midden je pomp eruit halen. Wel even voorzichtig losdraaien, weet niet hoe hoog je benzine niveau is anders heb je de benzine in de auto liggen. Je zou hem er trouwens niet uit hoeven te halen, als je de boel los hebt kan je het ook wel horen of de pomp draaid. Tevens het vermelden waard. Heb jij ook een filter in je benzineleiding zitten, misschien dat deze gewoon verstopt zit.
Rio-man Posted May 5, 2009 Posted May 5, 2009 Er zitten als het goed is 2 pompen. 1 bij de tank en 1 bij de motor zelf.
Martin1 Posted May 6, 2009 Author Posted May 6, 2009 Kan je een Rio uit 2001 uitlezen dan ?? Heb zelf 1 uit 2002, volgens mij valt er bij de oude rio's (zoals die van ons) niks uit te lezen. De benzinepomp kan je zo testen. Even de zitting van de achterbank verwijderen en dan kan je door het ronde gat in het midden je pomp eruit halen. Wel even voorzichtig losdraaien, weet niet hoe hoog je benzine niveau is anders heb je de benzine in de auto liggen. Je zou hem er trouwens niet uit hoeven te halen, als je de boel los hebt kan je het ook wel horen of de pomp draaid. Tevens het vermelden waard. Heb jij ook een filter in je benzineleiding zitten, misschien dat deze gewoon verstopt zit. iedere injectie motor met motor manegment is uit te lezen:cowboy:, zo ook de RIO uit 2001 2002. bij je hoofdzekeringenkast bij je accu aan de kant van de voor bumper zit de interface staat diagnose op vermeld geloof ik. brandstoffilter wat verstopt raakt zorgt er (na ervaring op dit gebied te hebben) niet voor dat de auto meteen bij aanslaan weer aflslaat. ik zal zo eens onder de bank opzoek gaan naar brandstof pomp.
Matt Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Er zitten als het goed is 2 pompen. 1 bij de tank en 1 bij de motor zelf. OK, is dat dan ook het geluid dat je hoort als je de auto op contact zet (dat de pomp bij de motor begint te draaien) ?? iedere injectie motor met motor manegment is uit te lezen:cowboy:, zo ook de RIO uit 2001 2002. bij je hoofdzekeringenkast bij je accu aan de kant van de voor bumper zit de interface staat diagnose op vermeld geloof ik. Dat was dom van mij, heb er zelfs kabels langs gelegd en is me niet eens opgevallen. Auto's uit 1990 hadden al een boardcomputer.. Even voor mijn duidelijkheid, maar een boardcomputer is toch niet hetzelfde als een motormanagment ?? Een boardcomputer kan toch ook gewoon de elektronika in de auto regelen (b.v. ontsteking) zonder dat het uit te lezen is ?? Is het trouwens gelukt om de auto weer aan de praat te krijgen ??
Martin1 Posted May 7, 2009 Author Posted May 7, 2009 nee het is nog niet gelukt de wagen zelf aan de praat te krijgen. hij gaat binnenkort naar de garage. voor uitlezing wat daar uitkomt zal ik nog even posten
Rio-man Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 OK, is dat dan ook het geluid dat je hoort als je de auto op contact zet (dat de pomp bij de motor begint te draaien) ?? Dat is volgensmij de stelmotor van de koplampen. Als je hem op contact laat staan en je gaat draaien aan de knop voor koplampverstelling hoor je diezelfde zoem. Even voor mijn duidelijkheid, maar een boardcomputer is toch niet hetzelfde als een motormanagment ?? Een boardcomputer kan toch ook gewoon de elektronika in de auto regelen (b.v. ontsteking) zonder dat het uit te lezen is ?? Boardcomputer en motormanagement bedoel ik hetzelfde mee. Boardcomputer wordt ook wel gebruikt voor het "schermpje" op het dashboard waar de tijd, het verbruik, de radiozender, de temperatuur en dat soort zaken op wordt vermeld. De Opels Kadett met injectiemotor (dan praat ik over 1990 en 1991) hadden ook al de mogelijkheid uitgelezen te kunnen worden, j
jtmvanveen Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Het zou mij niets verbazen als de distibutieriem een tandje verschoven is. Heb ik ook al eens bij iemand gezien met een Rio. 's Avonds gewoon geparkeerd, 's morgens niet meer willen starten. Wegenwacht werd gebeld. Die kon het niet oplossen zo snel. Auto was alleen een beetje aan het ploffen en wilde niet meer starten. Is je distributieriem trouwens al eens vervangen? Afgelopen december bij mijn Rio laten doen. Monteur van de Kia dealer vertelde mij dat die riem bijna nooit breekt, maar meestal een tandje verspringt. Dit kan natuurlijk dan ook schade veroorzaken aan het motorblok.
Matt Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 (edited) nee het is nog niet gelukt de wagen zelf aan de praat te krijgen.hij gaat binnenkort naar de garage. voor uitlezing wat daar uitkomt zal ik nog even posten Is goed, ben erg benieuwd aangezien ik hetzelfde model heb de Rio1. @Rio-man, bedankt voor de uitleg. Heb nog wel 1 vraag als het mag. Met dat geluid als je de auto op contact zet bedoel ik het geluid dat er constant is zolang de auto op contact blijft staan. Ik neem aan dat het niet de stelmotoren zijn aangezien ik niks verander aan de stand van de lampen. Edited May 7, 2009 by Matt
Rio-man Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Ah, die andere zoem. Ja dat klopt. Die stelmotoren hoor je altijd in het begin. 2-3 seconden ofzoiets.
Martin1 Posted May 7, 2009 Author Posted May 7, 2009 Het zou mij niets verbazen als de distibutieriem een tandje verschoven is.Heb ik ook al eens bij iemand gezien met een Rio. 's Avonds gewoon geparkeerd, 's morgens niet meer willen starten. Wegenwacht werd gebeld. Die kon het niet oplossen zo snel. Auto was alleen een beetje aan het ploffen en wilde niet meer starten. Is je distributieriem trouwens al eens vervangen? Afgelopen december bij mijn Rio laten doen. Monteur van de Kia dealer vertelde mij dat die riem bijna nooit breekt, maar meestal een tandje verspringt. Dit kan natuurlijk dan ook schade veroorzaken aan het motorblok. De distributie riem is aan vervanging toe dat stond ook op de planning. Maar ik had dinsdag naar de riem gekeken en die ligt er nog goed strak op. 1 tandje verschuiven maakt in algemeen voor de motor niet uit alleen je ontsteking gaat voor of achter lopen, vroeger kon je dan met je verdeelkap draaien maar met injectoren moet je motor managment verbouwen. 1 tandje verschuiven zorgt er ook niet automatisch voor dat de motor in de soep loopt. En gebroken riem wel dan staan de zuigers tegen de kleppen aan geparkeerd. Brandstof pomp zelf loopt ook. En morgen middag heb ik t ijd om hem naar de dealer te slepen en een uitlezing te doen.
Martin1 Posted May 9, 2009 Author Posted May 9, 2009 gister de wagen naar de dealer gesleept. Vandaag weer opgehaald en het loopt weer! Zat een storing (error) in de computer die is gereset En het hoofd relais was kapot Terwijl de brandstof pomp die volgens boekje ook onder dat relais valt wel liep. Maar goed hij loopt weer Dus wat mij betreft een slotje
Matt Posted May 9, 2009 Posted May 9, 2009 Gelukkig dat het dus (als ik het goed heb begrepen) redelijk vlot verholpen kon worden.
El-Rio-Grande Posted May 11, 2009 Posted May 11, 2009 U roept, wij draaien. Blij te horen dat het probleem opgelost is. Laten we hopen dat ie nu weer goed blijft lopen. Ik zal er een slotje op zetten, aangezien de discussie verder klaar is. Groeten, Peter
Recommended Posts