Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Sinds eind vorig jaar (30 dec) ben ik in het bezit van een Kia Rio. De auto had toen 74.000 km gereden, geen APK en olielekkage. Heb in de familie een automonteur die al 30 jaar in het vak zit en er geen hard hoofd in had om samen met mij deze auto weer op de weg te krijgen.

Dec. 2008 : De auto naar de garage gebracht en de motor schoon gemaakt. Door rijwind zat de olie echt overal. De motor los gemaakt zodat we bij de distributieriem konden.

Jan. 2009 : Distributieriem, spanroller, luchtfilter, oliefilter, olie, bougies, 2 banden en nog wat kleine dingen vervangen. Motor weer vast gezet en starten (in 1 keer). Nu er nog achter komen waar de lekage zit. Dat was snel gevonden. Een rubberring van een sensor in de motor bleek niet meer goed af te dichten, dat was dus snel verholpen.

Feb. 2009 : Tijdens het rijden een branderige lucht in de auto en een piepend geluid aan de bijrijderskant. Bij het harder zetten van de ventilator werd de branderige lucht minder, maar het piepen erger. Bij het uitzetten van de ventilator werd het weer stil in de auto en geen verveelde lucht meer. De ventilator met motor uit de auto gehaald en gedemonteerd. Bleken 2 droog gelopen lagers in te zitten. Hierdoor ging de motor meer stroom verbruiken om op toeren te komen, waardoor de voorschakelweerstanden te warm werden. Dat was dus de branderige lucht. Lagers voorzien van nieuw vet en ook dat probleem was verholpen.

De auto voorzien van een carkit en (aangezien ik zendamateur ben) een zend/ontvanger in de auto gemonteerd. Tevens een antenne van ruim 1mtr op de kofferklep gemonteerd voor de zend/ontvanger.

Apr. 2009 : De orginele speakers uit de auto gehaald ( zowel de speakers uit de deur als die uit de vaste hoedenplank) en vervangen voor Sony xs-F1726SE, zijn van de xplod serie. Deze hebben dezelfde inbouwdiepte, maar toch een veel beter geluid.

Sinds de aanschaf van de auto alweer 6.000 km erbij gereden. Verbruik is 1 op 14 en dat terwijl ik toch stevig rij en altijd een kilo of 50 aan gereedschap meeneem.

Dat was het eerst, mocht er meer komen dan zal ik het zeker vermelden. Zal ook mijn best doen om een aantal foto's te gaan posten.

Edited by Matt
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Posted

De auto bevalt nog steeds goed en er zijn in de tussentijd weer wat veranderingen geweest.

Mei 2009 : Via marktplaats nog een set stalen velgen weet te bemachtigen voor de winterbanden. Bij deze velgen zaten ook nog de orginele doppen (die met het kia logo). Ik weet dat lichtmetalen velgen mooier zijn. Ik gebruik de auto alleen voor mijn werk, dus ik vind het zo goed.

Juni 2009 : Door het toenemen aan gereedschap en onderdelen begint de auto toch redelijk achterover te hangen. Via interpret deze site gevonden www.carsupport.nl en daar hulpveren bestelt en gemonteerd. De auto is weer een 3,5 cm omhoog gekomen, wat tijdens het rijden goed te merken is.

Heb nog even wat problemen met het posten van de foto's, maar daar wordt aan gewerkt.

• 1 month later...
Posted

Beste Matt,

Ook ik ben benieuwd naar de foto's iedereen die me kent weet ook waarom.

Ben een fan van mensen die iets doen met hun wagen of zelf wagens bouwen.

Dus kom maar op.

Groetjes,

Relena

• 4 months later...
Posted

Het is alweer even geleden, maar ga het weer proberen. Bij deze een paar foto's van het plaatsen van de hulpveren.

Binnenkort gaat de Kia zo goed als helemaal uit elkaar. Ik heb een Cobra klasse 3 alarm gekocht en deze gaat ingebouwd worden. Tevens zullen er dan nog een aantal aanpassingen komen omtrent de ingebouwde zender. Hiervan zal ik ook foto's maken en posten. Tevens zal ik dan nog een aantal foto's posten van de sony speakers die ik heb ingebouwd.

Groet,

Matt

p.s. jammer dat het dit jaar niet gelukt is met de record poging, volgend jaar weer een poging ?

post-1083-1297852916,17_thumb.jpg

post-1083-1297852916,77_thumb.jpg

post-1083-1297852917,65_thumb.jpg

Posted

Ik had de Rio eerst gekocht om er tijdelijk in te gaan rijden. Mijn grote wens is om 4x4 te gaan rijden, maar aangezien hij mij goed bevalt en niet duur is blijft hij langer. Ik hoop nu zelfs dat ik er nog wel een aantal jaren mee verder kan.

Posted

Zal ik zeker doen. Had net een mail dat het alarm er de eerste week van 2010 zal zijn. Dan even tijd vinden om de auto te demonteren. Je hoort van me.

Groet,

Mathieu

• 4 weeks later...
Posted (edited)

Heb het cobra alarm binnen, maar ben nog niet begonnen met de inbouw. Aangezien het alarm ook een cv installatie kan aansturen en de kia nog geen cv heeft ben ik nu naar een passende cv installatie aan het zoeken. Het gaat mij alleen om de 4 motortjes en een centrale unit. Er hoeft geen ab bij te zitten, aangezien de cv door het alarm aangestuurd en daar al een ab bij zit.

Heb deze via interpret gevonden http://www.auto-elektronica.eu/default.html?lang=nl&target=d4.html dan naar centrale vergrendeling en dan ging het mij om de 3de set (die van € 29,-). Heeft er misschien iemand ervaring met de inbouw van universele cv installaties ??

Groet,

Matt

Edited by Matt
Posted

ha matt,

je moet in ieder geval al je deur bekleding eraf halen. een plek zoeken waar je de stelmotoren vast wil zetten. en dan de metalen staven verbinden met je slot en stelmotor. tevens moet je alle bedrading vanuit je deuren moeten laten komen en naar de unit te brengen.

vaak kan je ook nog een extra stelmotor plaaatsen bij de kofferbak (trunkrelaes) om de kofferbak via ab te openen.

alles bij elkaar goed te doen maar je moet er de tijd voor nemen.

gr ronald

Posted

Lijkt me te doen, aan gezien de auto toch uit elkaar gaat voor het alarm dan kan dit er ook nog wel bij. Zal er eens achteraan gaan. Mocht het zover zijn dan meld ik het hier en zal ik proberen om foto's van de verbouwing te plaatsen.

Groet,

Matt