Jump to content

Roof rack

Stamgast

Recommended Posts

Beste KIA-(Carens) rijder,

Ik ben in het bezit van een KIA Carens 2.0 CVVT Xecutive 5-zit en wil hiermee op vakantie naar Italie. Daarvoor wil ik gebruik maken van een dakkoffer daar de Carens reeds is voorzien van een zogenaamde "roof rack". Dus via marktplaats een grote / zware dakkoffer gekocht en vandaag langs de KIA-dealer geweest voor bij de "roof rack" behorend bevestingingsmateriaal ("strobjes"). Verteld men me daar dat het bevestingingsmateriaal niet meer geleverd wordt daar KIA (NL) niet instaat voor de veiligheid bij het gebruik van de "roof rack" en dat ik maar apart dakdragers dient te kopen voor een bedrag van 140 Euro. Dit vind ik echt belachelijk!!:?

Met doorvragen achterhaal ik de veiligheid niet is gewaarborgd daar het materiaal waarmee het "roof rack" vast klikt van plastic is ipv metaal. Ik heb hierover nooit een officiele brief ontvangen van KIA (NL) , in het instructieboekje staat hierover niets te lezen en op google vindt ik hier niets over!

Is een van jullie hiermee bekend? Zou dit niet gewoon gecompenseerd dienen te worden door KIA (NL) in de vorm van (gratis) vervanging of zo?

Dien ik het risico te nemen door het "roof rack" gewoon te gebruiken?

Gr.

Beste KIA-(Carens) rijder,

Ik ben in het bezit van een KIA Carens 2.0 CVVT Xecutive 5-zit en wil hiermee op vakantie naar Italie. Daarvoor wil ik gebruik maken van een dakkoffer daar de Carens reeds is voorzien van een zogenaamde "roof rack". Dus via marktplaats een grote / zware dakkoffer gekocht en vandaag langs de KIA-dealer geweest voor bij de "roof rack" behorend bevestingingsmateriaal ("strobjes"). Verteld men me daar dat het bevestingingsmateriaal niet meer geleverd wordt daar KIA (NL) niet instaat voor de veiligheid bij het gebruik van de "roof rack" en dat ik maar apart dakdragers dient te kopen voor een bedrag van 140 Euro. Dit vind ik echt belachelijk!!:?

Met doorvragen achterhaal ik de veiligheid niet is gewaarborgd daar het materiaal waarmee het "roof rack" vast klikt van plastic is ipv metaal. Ik heb hierover nooit een officiele brief ontvangen van KIA (NL) , in het instructieboekje staat hierover niets te lezen en op google vindt ik hier niets over!

Is een van jullie hiermee bekend? Zou dit niet gewoon gecompenseerd dienen te worden door KIA (NL) in de vorm van (gratis) vervanging of zo?

Dien ik het risico te nemen door het "roof rack" gewoon te gebruiken?

Gr.

Tsja, of je het risico neemt is natuurlijk aan jou, maar Kia NL zal niet voor niets deze keuze hebben gemaakt om niet in te staan voor de veiligheid).

Dat Kia NL jou daar niets over heeft gemeld, dat kan zomaar. Zij kunnen onmogelijk elke Carensrijder opsporen en een brief sturen over dit euvel.

Om te beginnen komen ze dan al in de knel met de privacywetten, zo lijkt mij..

Ik zelf zou het risico dan niet nemen..

Groeten en succes,

Peter

Onzin.. want voor een terugroepactie kunnen ze dit toch ook doen? En tot voorkort kreeg ik elk jaar keurig een brief van Kia Nederland dat mijn auto op die en die datum gekeurd moet worden...

Maargoed.. Kia Nederland was nooit erg goed in de verstrekking van informatie naar de eigenaren betreffende een probleem aan de auto. Bijvoorbeeld het teruggezette vervangingsinterval van de distributieriem van 90.000 naar 75.000 km. Niemand die er iets vanaf wist en mensen die hun auto in onderhoud hadden bij de Kia-dealer, werden plots verrast door een extra hoge rekening omdat de riem opeens was vervangen.

Wat Peter zegt, sluit ik mij bij aan. Hoewel het slordig is dat ze niets hebben laten weten, hebben ze niet voor niks dit besluit genomen. Veiligheid gaat voor alles uiteraard en het is aan jou de keuze of je dit advies opvolgt of het negeerd.

• 3 weeks later...
  • Administrators

Ik ben er eens even ingedoken, het klopt allemaal. De dakdragers zien er op het eerste gezicht robuust uit maar je kan er eigenlijk niks mee.

[*]Ze zijn 'bol' waardoor er geen platte koffer op kan

[*]Je moet twee extra dakdragers a