Mikhael0 Posted March 4, 2017 Posted March 4, 2017 Hallo iedereen, Ik heb een vraag betreft de garantie van de druklager/groep/koppelingsplaat. Ik kom namelijk sinds gisteren bijna niet meer mijn versnellingen in of uit, hiervoor naar Kia dealer Dijkstra in Almere gereden daar heb ik hem toen langsgebracht. Voorlopig is de diagnose (na een ritje door de monteur) dat de druklager versleten is. Leuk en aardig, totdat ik hoorde dat de reparatie sowieso €900,- zal gaan kosten en dat dit waarschijnlijk geen garantie kwestie is omdat het een slijtage onderdeel zou zijn. Na wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat 9 van de 10 keer dan maar de gehele koppeling vervangen moet worden om in de toekomst verdere kosten te besparen. Hier baal ik natuurlijk enorm van aangezien de auto uit 2012 komt en dat ik er nog geen 150.000 km mee heb gereden. Heeft iemand hier enig ervaring/verstand van? Ik zou het wel erg slecht en jammer vinden als dit geen garantie kwestie is. Mag toch verwachten dat de levensduur van druklager/groep/koppeling het langer volhoud dan de +/-140.000 km die er mee gereden is. En mocht het uiteindelijk geen garantie kwestie zijn, naar welke (goede) garage kan ik hem dan langsbrengen voor reparatie? Ga dit uiteraard niet bij de dealer doen vanwege de torenhoge kosten. Alvast hartstikke bedankt voor de reacties! Ohja, ik rijd een Kia Rio uit 2012 CRDi Super Pack en het is een diesel (dus 6-versnellingsbak). Update: Omdat ik ze bij Kia Dijkstra in Almere nou niet erg vriendelijk of behulpzaam vind heb ik toch maar voor de zekerheid naar de dealer gebeld waar de auto altijd voor onderhoud is geweest en die vertelde mij dat het verhaal van de druklager waarschijnlijk niet klopt omdat ik er nog wel mee kan rijden en omdat er verder geen gekke geluiden of mankementen betreft de koppeling hoor/voelbaar zijn. Gebeld naar Vaneman in Amsterdam en daar kan ik m'n Rio wegbrengen. Ik ga er toch van uit dat het een garantie kwestie is, dinsdag gaat hij onder het mes (waarschijnlijk) dus ik hoop voor het beste en ik houd dit topic up to date. Quote
Murcielaygo Posted March 4, 2017 Posted March 4, 2017 Ik denk niet dat dit onder garantie valt; de koppeling is juist een onderdeel dat door slecht gebruik enorm hard kan slijten. Ik ken mensen die er een drukproef doorheen jagen in 30.000km. Dan kun je van Kia niet verwachten dat ze er 5x binnen 150.000km een nieuwe inzetten.Je kunt altijd proberen te claimen, maar ik schat je kansen klein. Quote
xtra40 Posted March 4, 2017 Posted March 4, 2017 met de koppeling van de diesels waren weinig tot geen problemen de 1.2 benzine die hadden wel wat problemen maar dat ging om het schudden met wegrijden koppeling kan je in elke garage laten vervangen het is jou auto dus jij bepaald en met 140.000 kilometer is de garantie toch bijna op d Quote
Mikhael0 Posted March 4, 2017 Author Posted March 4, 2017 Thanks voor de reacties! Ja, ik ben bang dat het een kwestie van geluk gaat worden. Overigens wel een top service van de Kia wegsleepservice. Wilde hem dus even voor m'n woning parkeren, bam, koppeling "eruit". Je krijgt hem nog wel in de versnelling, echter alleen als de motor uit is. Wegsleepservice was er binnen half uur en heb nu een fijne leenauto. Ik moet hem overigens wel bij de dealer laten repareren omdat het hun er naar gaan kijken of het dus een garantie geval is of niet. Zo niet en ze zetten de bak weer in elkaar ben ik sowieso 300,- kwijt aan de manuren die zijn gemaakt. Denk niet dat het dan nog nut heeft om naar een particuliere garage te gaan. Quote
xtra40 Posted March 4, 2017 Posted March 4, 2017 beetje apart dat ze hem eerst moeten demonteren en je dan ff 300 moet betalen terwijl ze zonder hem uit elkaar te halen jou exact kunnen vertellen of het wel of geen garantie is en ze zeiden dus al dat het geen garantie zou zijn dus probleem opgelost hup naar een andere garage laten brengen als dat een paar honderd scheelt zou ik zeggen Quote
Mikhael0 Posted March 4, 2017 Author Posted March 4, 2017 Ja, dat vond ik inderdaad ook apart. Maar het verhaal was dat het mogelijk was dat als de druklager/groep stuk was en daardoor je koppelingsplaat e.d. ook stuk is gegaan dat het dan wel onder de garantie valt. Maar om dat te kunnen concluderen moeten ze eerst de boel openmaken eer ze dan dus kunnen bepalen of het slijtage is of niet. Vraag me niet hoe haha... Quote
Mikhael0 Posted March 7, 2017 Author Posted March 7, 2017 Zoals beloofd een update: Het bleek dus m'n hoofdkoppelingscilinder te zijn die stuk was. Keurig gerepareerd bij Kia Vanema in Amsterdam Zuid- Oost. En dit bleek dus (gelukkig!) onder de garantie te vallen. Ondertussen ook nog even de nieuwe Rio en de Sportage/ Optima mogen bekijken. Vanema heeft er in ieder geval een klant bij en bij Kia Dijkstra in Almere zien ze mij niet meer. Ben weer helemaal blij, top service! 1 Quote
Nieles Posted March 7, 2017 Posted March 7, 2017 17 minuten geleden zei Mikhael0: Zoals beloofd een update: Het bleek dus m'n hoofdkoppelingscilinder te zijn die stuk was. Keurig gerepareerd bij Kia Vanema in Amsterdam Zuid- Oost. En dit bleek dus (gelukkig!) onder de garantie te vallen. Ondertussen ook nog even de nieuwe Rio en de Sportage/ Optima mogen bekijken. Vanema heeft er in ieder geval een klant bij en bij Kia Dijkstra in Almere zien ze mij niet meer. Ben weer helemaal blij, top service! Erg mooi dat het weer opgelost is kerel! En fijn dat je nu wel een goede dealer hebt gevonden! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.