Jump to content

Recommended Posts

Posted

Wij hebben een Kia Sportage First Edition uit maart 2016.

vandaag ineens een rare storing op het scherm toen we de auto vanuit achteruit in de 1e versnelling zetten.

Program Memory is Critically Low. You must select one taskto terminate (unsaved changes will be lost), or increase the amount of program memory, if available.

en dan kun je kiezen tussen:

- Blue

-Position

- Convert some Storage Memory to Program Memory. (You can use the System control panel to adjust memory later.)

We zijn meteen naar de Kia dealer gegaan (nadat we wel ff een foto hadden genopmen)

het beeldscherm ging hierna op zwart en we hoorde de radio nog maar voor de rest bleef het scherm zwart.

En dan !!!

We laten de foto zien bij de werkplaats. Ohh nog nooit gezien deze storing !!! Dan krijg ik al de kriebels

Dan komt er nog een monteur bij en die zegt hetzelfde. Dan denk ik al meteen dit hebben wij weer.

Oke de monteur loopt mee naar buiten en dan zegt ie, OOOOhhh het is ook nog een nieuwe sportage !!!!!

Ja en dan........dan niets dus..... Ze weten niet wat de storing is.

Dus ik hoop van harte dat iemand hier mij kan vertellen wat deze storing is of hetzelfde al eens heeft meegemaakt.

Op de foto die we hebben gemaakt kun je duidelijk nog zien dat de auto in zijn achteruit stond en de storing melding ook duidelijk lezen.

Ik hoop van harte dat iemand ons kan helpen.

IMG-20170311-WA0001.jpg

• Confused 1
Guest Stief
Posted

De Radio/Navi draait op Windows CE. Radio, camera en muziek speler worden worden rechtstreels via de mcu benaderd .
Is dit geval is de melding die je krijgt een windows CE melding.
Het opslaggeheugen wordt verdeeld in ruimte voor programma's (zoals Navi en auto info) en een deel als opslag voor bijvoorbeeld muziek en of Navigatie kaarten.
Ik ken deze radio zelf niet, weet dus ook niet hoeveel opslagruimte het heeft en hoe het ingedeeld is.

Maar in jouw geval lijkt het er gewoon op dat de ruimte voor programma's bijna vol is. Indien mogelijk zou ik dan ook voor de onderste optie kiezen. Hiermee vergroot je de ruimte voor programma's.

Ben niet verbaasd, dat de monteurs geen idee hebben wat deze melding betekend. Zeker als het niet eerder is voorgekomen.

Je hebt gelukkig garantie, dus als ze het echt niet snappen moeten ze in het ergste geval de unit maar vervangen

Denk overigens dat als het aanhoud ze eerst de unit terug zullen brengen naar fabrieksinstellingen en eventueel een software update.

Posted

Stief alvast bedankt voor je snelle reactie.

Aan de hand van je reactie vraag ik mij nu dan het volgende af.

Jij denkt dat de ruimte voor programma's bijna vol is !!!

Maar hoe kan dat dan ?

Wij zetten er niet ineens programma's op ofzo. (Zou ook niet weten hoe)

Wij hebben ook nog geen contact gemaakt met de "WiFi" omdat wij nog niet echt weten waarvoor dit dient en wat wij er mee kunnen.

dus hoe kan dan de ruimte voor programma's ineens (bijna) vol zijn ??

• Confused 1
Posted

Zoals Stief al vermeld wordt door de computer geheugen toegewezen aan verschillende modules, o.a. je navigatie module, je audio/multimedia module etc.

Door (allerlei) omstandigheden is je Programma Memory aardig volgelopen en wordt je nu gevraagd om meer "opslag" (= Storage) geheugen toe te wijzen aan je Programma Memory (geheugen).
Met dit storage geheugen wordt waarschijnlijk je harddisk of flash memory van je multimedia apparaat bedoeld.
Je kan naar mijn mening het beste voor de onderste optie kiezen, waarmee je mee geheugen vrij maakt voor je Programma module. (Convert some storage memory to program memory). Dit is later via de instellingen-knop in je menu weer anders in te delen als je wil.

Maar volgens mij kun je het (vluchtige/volatile) geheugen wissen door je accukabel (massa) even los te halen van je accu en deze na een 15 minuten of zo weer aan te koppelen.
Is dit niet als optie door de garage naar voren gebracht ???

Probeer het maar eens.

M.v.g.
Martin

• Like 1
Posted

Dit word dus afwachten wat er nu verder gaat gebeuren.

De instellingen-knop in mijn menu daar kan ik dus niets mee. Mijn scherm is zwart.

ik heb geen beeld op mijn scherm na deze melding.

• Sad 1
Posted
12 uur geleden zei Stief:

De Radio/Navi draait op Windows CE. Radio, camera en muziek speler worden worden rechtstreels via de mcu benaderd .
Is dit geval is de melding die je krijgt een windows CE melding.

Sportage 4, Volgens mij is dit geen Windows CE, lijkt mij dat de nieuwe versies allemaal richting Android/Linux gaan. De Niro in ieder geval wel.

Ik zou niet zelf verder prutten, is even vervelend natuurlijk, zacht uitgedrukt, maar zou de actie bij de dealer laten.

• Like 1
Posted

Gewoon even de massakabel van de accu loshalen en zo'n 15 minuten los laten hangen.
Daarna opnieuw de massakabel aansluiten en kijken wat er gebeurt als je de auto start en de radio / navigatie aanzet.
Ik bedoel hiermee uiteraard de massakabel van de start-accu!

Hiervoor heb je je scherm niet nodig en er kan verder niets misgaan.

M.v.g.
Martin

• Like 2
Guest Stief
Posted
Sportage 4, Volgens mij is dit geen Windows CE, lijkt mij dat de nieuwe versies allemaal richting Android/Linux gaan. De Niro in ieder geval wel.
Ik zou niet zelf verder prutten, is even vervelend natuurlijk, zacht uitgedrukt, maar zou de actie bij de dealer laten.

Het is zeker weten wel windows CE.
Sterker nog, veel modellen welke zowel Apple Carplay als Android Auto ondersteunen maken voor een groot deel gebruil van Windows CE. Wel zie je dat steeds meer specifieke zaken via de MCU gaan.
Ben niet bekend met de radio van de Niro, dus daar durf ik niks over te zeggen.
Posted

ondertussen heeft de garage afgelopen week een software update gedaan.

sinds die tijd is het nog niet terug gekomen en doet alles het naar behoren.

• Confused 1