Jump to content

Dagrijverlichting Kia venga 2012

Recommended Posts

Guest Loekscheveningen
Posted

Hallo allemaal, ik heb een Kia venga uit juni 2012, ( plus pakket) mijn vraag is , hoort op deze auto dagrijverlichting te zitten. Daar bedoel ik mee dat de lampen onder de bumper branden na starten van de auto.

Ik heb dit mijn Kia dealer gevraagt die kon geen antwoord geven.

het rare vindt ik dat mijn dashbord verlichting,  na starten wel brand maar de lampen onder de bumper niet.

graag hoor ik van jullie. Heb nog een 3 maanden garantie na aankoop afgelopen januari. Via Google wel op de anwb site gevonden dat elke nieuwe auto die in 2011 ter naam wordt gesteld deze functie moet hebben. Maar mocht deze venga uit 2012 deze functie niet hebben fabriek af , moet de Kia dealer deze functie dan wel aanbrengen.?

je bent toch in overtreding volgens de regel verkeerswet.

Posted

heb je topic even verplaatst naar het juiste forum deel 

daar je vraag een Kia Venga gaat heb ik het daar heen verplaatst 

het kia club cafe is voor alles wat niet met kia heeft te maken 

Posted

http://www.autoweek.nl/nieuws/dagrijverlichting-verplicht-in-2011/

lees dit stukje maar even en je zult lezen dat je prima voldoet aan de wet :dup:

Vanaf 2011 is het voor nieuwe personenauto’s in de Europese Unie verplicht dagrijverlichting aan boord te hebben. Zo moeten jaarlijks duizenden mensenlevens worden gespaard.

Vanaf februari 2011 moeten alle nieuwe automodellen in de Europese Unie zijn voorzien van dagrijverlichting. De regel geldt niet voor modellen die al langer op de markt zijn; alleen auto’s die vanaf dan worden geïntroduceerd, moeten aan de regel voldoen. Ook gebruikte auto’s vallen niet onder die regelgeving. De EU in Brussel wil door deze maatregel het aantal verkeersdoden in de lidstaten met drie tot vijf procent omlaag brengen. In de praktijk gaat dat om ‘enkele duizenden’ mensenlevens.
De dagrijverlichting gaat aan als de motor wordt gestart. Wanneer de normale verlichting wordt ingeschakeld, gaat de dagrijverlichting weer uit. In bijvoorbeeld tunnels, blijft het verplicht normale verlichting te voeren. Dan volstaat de dagrijverlichting dus niet. Voor vrachtauto’s geldt de dagrijverlichtings-regel vanaf augustus 2012.
De nieuwe verlichting kost tussen een derde en een kwart van de energie die normale verlichting kost. De toegenomen uitstoot van CO2 die de dagrijverlichting veroorzaakt, heeft de EU er graag voor over om de duizenden verkeersdoden te sparen.

Posted

Bij mijn kia Venga branden de lampen onder de bumper alleen als je ze aanzet via draaien aan linker hendel bij stuur (mistlampen)

Na mijn weten zitten in je koplamp aan onderzijde je de dagrijverlichting

Guest Loekscheveningen
Posted

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik kreeg inderdaad via Kia te horen dat het gaat om nieuwe autotypes van na 2011 onze Kia type is van voor 2011 achteraf inbouwen van dagrijverlichting is niet normaal zo duur. 

Guest Loekscheveningen
Posted

Is het bv wel mogelijk doormiddel van een kabel etc de mistlampen voor als dagrijverlichting aan te laten sluiten bij de Kia? En wat kost dit? 

ik had de Kia gevraagt wat het koste om dagrijverlichting op de venga te instaleren en kreeg bericht terug 300 euro, vermoedelijk dat de werkplaats receptie dacht aan dagrijverlichting in de koplampen of zo. Ik was vanmiddag bij de action daar lagen dagrijverlichting setjes voor 7 euro.

graag tips........

ben ivm handicap niet in staat dit zelf aan te sluiten , dat wilde ik laten doen bij de Kia , maar werkplaats kwam direct met 300 euro op de proppen en had , of gaf geen alternatief voor een goedkopere optie.

groetjes.

Posted
13 uur geleden zei Loekscheveningen:

Is het bv wel mogelijk doormiddel van een kabel etc de mistlampen voor als dagrijverlichting aan te laten sluiten bij de Kia? En wat kost dit? 

ben ivm handicap niet in staat dit zelf aan te sluiten , dat wilde ik laten doen bij de Kia , maar werkplaats kwam direct met 300 euro op de proppen en had , of gaf geen alternatief voor een goedkopere optie.

groetjes.

Een Pb'tje aan Xtra40 doet wonderen!