Kenteken voor Kia Rio uit Dubai
1 1

4 berichten in deze discussie

Hallo allemaal.

Er staat in Nederland een Kia Rio 1.4 uit 2012 te koop.

Deze auto komt uit Dubai en heeft nog geen kenteken.

Heeft iemand hier ervaring met import van auto's uit dit soort landen?

Import uit EU is voor mij redelijk bekend terrein mbt BPM etc.

Ook voor niet EU landen ken ik de regels mbt invoerrechten en BTW.

Wat voor mij echter een onduidelijk gebied is, dat zijn de eisen ivm milieu en veiligheidsvoorzieningen.

Ik heb een chassisnummer. Kan ik hiermee naar een dealer of moet ik bij de importeur zijn?

Hartelijke groet,

Ad

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is nodig als ik een auto uit het buitenland wil importeren (invoeren)?

Als u een auto wilt importeren naar Nederland, moet u een Nederlands kenteken voor dit voertuig aanvragen. Na ontvangst van het kentekenbewijs betaalt u motorrijtuigenbelasting (mrb). Ook heeft u een kentekenplaat en een WA-verzekering nodig.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-auto-uit-het-buitenland-in-nederland-importeren-invoeren

Aanvragen Nederlands kenteken

Als u een Nederlands kenteken wilt aanvragen, neemt u de volgende stappen:

Acties na ontvangst Nederlands kenteken

Als u aan alle verplichtingen heeft voldaan, krijgt u binnen enkele werkdagen het kentekenbewijs thuisgestuurd.

Daarna moet u:

Vragen?1400Bel InformatieRijksoverheid:

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Nederlands-kenteken-aanvragen-voor-voertuig-van-buiten-de-Europese-Unie.aspx?path=Portal/Particulier/Auto/Invoeren

Invoeren vanuit land buiten EU of EVA-land

Als u een voertuig heeft gekocht in een land van buiten de EU of EVA  en u wilt daarmee gaan rijden in Nederland, dan moet u eerst een Nederlands kenteken aanvragen. Daarvoor moet u het voertuig laten goedkeuren bij de RDW.   

Keuren bij testcentrum Lelystad

De meeste van deze voertuigen zijn niet gebouwd volgens een Nederlandse- of Europese typegoedkeuring. De speciale apparatuur die voor de keuring nodig is, is alleen aanwezig op het RDW-testcentrum in Lelystad. Daarom moeten de testen daar plaatsvinden. Deze testen zijn duur. Voor meer informatie over de invoer van een dergelijk voertuig ga naar 'Individuele goedkeuringen (IGK)'. Wilt u meer informatie over de kosten, neemt u dan contact op met de RDW-Klantenservice. 

Keuren bij andere RDW-locaties 

In onderstaande situaties kunt u uw voertuig op RDW-keuringsstations in het hele land laten keuren:

• Als u het voertuig invoert als verhuisgoed.
  • Als het voertuig in het verleden al een Nederlands kenteken heeft gehad.
  • Als de datum waarop het voertuig voor het eerst op de weg is gekomen, ligt vóór 01-01-1998 of in geval van bromfietsen, snorfietsen, motorfietsen en driewielige voertuigen vóór 01-01-2006.  
  • Als het voertuig een Europese typegoedkeuring heeft. Dit kunt u navragen bij de fabrikant of importeur van het merk voertuig. 

Ga voor meer informatie over deze situaties naar 'Invoeren vanuit EU of EVA-land'.  

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Let er wel op dat je met een Kia, die niet uit Europa komt, problemen kan krijgen als je aanspraak doet op de garantie. De 7 jaar garantie is Europees geregeld, maar zoals je wel weet valt Dubai niet onder Europa. Misschien kun je deze na import wel aanmelden maar dat weet ik helaas niet zeker. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
1 1