monkey Posted May 25, 2017 Posted May 25, 2017 Goede middag, ik wil mijn remblokken van mijn handrem vervangen. Weet iemand van jullie hoe ik de remschijf met trommel los krijg? ik heb reeds de remklauwen gedemonteerd maar nu weet ik niet hoe ik de remschijf los krijg. Het is voor een Kia Sorento uit 2005 vr.gr. Jan Quote
Wimis on Posted May 25, 2017 Posted May 25, 2017 Meestal zit dat met 1 a 2 (verzonken) bouten vast! 1 Quote
RonaldMe Posted May 25, 2017 Posted May 25, 2017 kijk eens op Youtube bij het kanaal van chrisfix, misschien dat je daar wat wijzer van word 1 Quote
ArjanS Posted May 27, 2017 Posted May 27, 2017 Die remschijf met trommel is in principe al bijna los als je de wielbouten hebt los gemaakt en het wiel eraf gehaald. Je ziet in het filmpje dat er dan nog een klein borg schroefje is die ook los moet. Bij mijn schijven voor was dat schroefje vastgerot, achter gelukkig niet. Dan moet je gewoon heel geduldig kruipolie omheen/in spuiten en desnoods zo'n slagschroevendraaier kopen waar je met de hamer op slaat en het ding draait. Is dat schroefje eruit is de schijf met trommel in pricinpe los maar kan geweldig zijn vasgeroest aan het lager. Weer een kwestie van kruip olie spuiten en flink kloppen met de hamer op het trommel gedeelte. Op een geven moment komt ie wel los. Als je maar niet vergeet de handrem NIET aan te trekken In het filmpje zie je hoe je de handrem moet afstellen. Gelukkig heeft de Sorento een eenvoudige trommelrem, bij werkzaamheden aan de Panda van mijn vrouw had ik veel meer moeilijkheden ( geknoei met tangen en gespannen veren enz ) Als je de boel weer terugzet kun je het best koperpasta smeren op de delen waarvan je niet wilt dat het weer vastroest. Ook hebben autozaken een Torx borgschroefje ipv de kruiskop die je minder snel dol draait. Ook daar kan koperpasta aan tegen vastrotten, het schroefje kan toch nergens heen onder het met bouten vastgedraaide wiel. En ook koperasta op het gedeelte waar de remblokken over heen en weer schuiven. Moet je eerst even schoon schuren/borstelen. Dat voorkomt aanlopende en hete remmen. Wel oppassen dat je geen koperapsta OP de schijven smeert. Dan valt de remwerking wat tegen Ik heb voor en achter de schijven en blokken zelf vervangen ( maar ook de remvloeistof en 1 klauw ) en ik ben helemaal niet technisch. Lang leve Youtube inderdaad :-)) 1 Quote
ArjanS Posted May 27, 2017 Posted May 27, 2017 En nog iets : in principe kun je de remblokken vervangen zonder de schijf eraf te halen. Die remblokken kooi kun je gewoon omhoog klappen, oude blokken eruit kloppen, de zuiger terug drukken ( ik gebruik een grote tang ) en nieuwe erin zetten. Dan doen ze bij kwitfit e.d. ook. Quote
Wimis on Posted May 27, 2017 Posted May 27, 2017 33 minuten geleden zei ArjanS: En nog iets : in principe kun je de remblokken vervangen zonder de schijf eraf te halen. Die remblokken kooi kun je gewoon omhoog klappen, oude blokken eruit kloppen, de zuiger terug drukken ( ik gebruik een grote tang ) en nieuwe erin zetten. Dan doen ze bij kwitfit e.d. ook. Monkey bedoelde de remschoenen van de handrem Quote
ArjanS Posted May 27, 2017 Posted May 27, 2017 Ah overheen gelezen.....tja mijn Haynes boek is summier en zegt dat de veren eerst van de remschoenen af moeten ( logisch, dus toch ook prutsen met een tang ) en je dan de bevestiging kunt losdraaien waarmee de remschoenen zijn bevestigd op de ankerplaat. Meestal worden veerschoteltjes gebruikt die je in moet drukken en een kwartslag moet draaien. Op die afbeelding worden de uitsparingen ( duidelijk zichtbaar in filmpje ) gebruikt om erbij te komen. Wellicht moet je die er dus goed voor draaien zodat je en opening hebt om erbij te komen. Wel een beetje gepruts omdat je weinig ruimte hebt. Als je nieuwe remschoenen plaatst kun je waar de remschoenen scharnieren danwel over de ankerplaat glijden het beste ook even van roest schoonmaken en insmeren met kopervet. 1 Quote
xtra40 Posted May 27, 2017 Posted May 27, 2017 pas nou maar op met te veel koper vet alleen daar waar wat scharniert en meer niet vet en vuil vinden elkaar erg lief met alle gevolgen van doen beter gewoon goed schoon maken en klaar 1 Quote
ArjanS Posted May 28, 2017 Posted May 28, 2017 Vet en remstof....ja wellicht heb je gelijk. Ik zag het op youtube als tip en heb het ook gedaan ( zonder problemen ) maar nu je het zegt is het waarschijnlijk de keus tussen stroef werken door roest op die glijstrip of wellicht dan door aangekoekt remstof. Quote
EelcoH Posted November 19, 2017 Posted November 19, 2017 Kopervet was altijd goed als je het met beleid gebruikt. Niet te veel dus. Tegenwoordig wordt vaker keramisch vet gebruikt omdat kopervet problemen met de ABS-sensoren zou kunnen geven. Quote
xtra40 Posted November 19, 2017 Posted November 19, 2017 2 minuten geleden zei EelcoH: Kopervet was altijd goed als je het met beleid gebruikt. Niet te veel dus. Tegenwoordig wordt vaker keramisch vet gebruikt omdat kopervet problemen met de ABS-sensoren zou kunnen geven. geen idee waar jij je vet opsmeert dan ?? vet op remmen altijd zuinig smeren Quote
EelcoH Posted November 19, 2017 Posted November 19, 2017 Niet op de remmen uiteraard. Hoewel. wel op de zijkanten van de remblokken een tipje om ze goed te laten glijden. Maar wel een beetje vet op de borgschroeven. En bij het monteren wat achter de velg (contactvlakken met de remschijf) en een beetje op de wielbouten. Dan heb je heel veel minder problemen om je velgen los te krijgen voor het geval je niet tweemaal per jaar wisselt. Mijn ervaring... Quote
xtra40 Posted November 19, 2017 Posted November 19, 2017 ik zit in de bedrijfs wagens en daar helpt geen een laag vet tegen zeker met alu velgen niet das soms een drama Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.