Ga naar inhoud

Remschijf vervangen


monkey

Aanbevolen Berichten

Goede middag,

ik wil mijn remblokken van mijn handrem vervangen. 

Weet iemand van jullie hoe ik de  remschijf met trommel los krijg?

ik heb reeds de remklauwen gedemonteerd maar nu weet ik niet hoe ik de remschijf los krijg.

Het is voor een Kia Sorento uit 2005

vr.gr. Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites


Die remschijf met trommel is in principe al bijna los als je de wielbouten hebt los gemaakt en het wiel eraf gehaald. Je ziet in het filmpje dat er dan nog een klein borg schroefje is die ook los moet. 

Bij mijn schijven voor was dat schroefje vastgerot, achter gelukkig niet. Dan moet je gewoon heel geduldig kruipolie omheen/in spuiten en desnoods zo'n slagschroevendraaier kopen waar je met de hamer op slaat en het ding draait. 

Is dat schroefje eruit is de schijf met trommel in pricinpe los maar kan geweldig zijn vasgeroest aan het lager. Weer een kwestie van kruip olie spuiten en flink kloppen met de hamer op het trommel gedeelte. Op een geven moment komt ie wel los. Als je maar niet vergeet de handrem NIET aan te trekken :-)

In het filmpje zie je hoe je de handrem moet afstellen. Gelukkig heeft de Sorento een eenvoudige trommelrem, bij werkzaamheden aan de Panda van mijn vrouw had ik veel meer moeilijkheden ( geknoei met tangen en gespannen veren enz ) 

Als je de boel weer terugzet kun je het best koperpasta smeren op de delen waarvan je niet wilt dat het weer vastroest. Ook hebben autozaken een Torx borgschroefje ipv de kruiskop die je minder snel dol draait. Ook daar kan koperpasta aan tegen vastrotten, het schroefje kan toch nergens heen onder het met bouten vastgedraaide wiel. 

En ook koperasta op het gedeelte waar de remblokken over heen en weer schuiven. Moet je eerst even schoon schuren/borstelen. Dat voorkomt aanlopende en hete remmen. Wel oppassen dat je geen koperapsta OP de schijven smeert. Dan valt de remwerking wat tegen :-)

Ik heb voor en achter de schijven en blokken zelf vervangen ( maar ook de remvloeistof en 1 klauw ) en ik ben helemaal niet technisch. Lang leve Youtube inderdaad :-))

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


En nog iets : in principe kun je de remblokken vervangen zonder de schijf eraf te halen. Die remblokken kooi kun je gewoon omhoog klappen, oude blokken eruit kloppen, de zuiger terug drukken ( ik gebruik een grote tang ) en nieuwe erin zetten. Dan doen ze bij kwitfit e.d. ook. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


33 minuten geleden zei ArjanS:

En nog iets : in principe kun je de remblokken vervangen zonder de schijf eraf te halen. Die remblokken kooi kun je gewoon omhoog klappen, oude blokken eruit kloppen, de zuiger terug drukken ( ik gebruik een grote tang ) en nieuwe erin zetten. Dan doen ze bij kwitfit e.d. ook. 

Monkey bedoelde de remschoenen van de handrem :winkiss:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ah overheen gelezen.....tja mijn Haynes boek is summier en zegt dat de veren eerst van de remschoenen af moeten ( logisch, dus toch ook prutsen met een tang ) en je dan de bevestiging kunt losdraaien waarmee de remschoenen zijn bevestigd op de ankerplaat. Meestal worden veerschoteltjes gebruikt die je in moet drukken en een kwartslag moet draaien. Op die afbeelding worden de uitsparingen ( duidelijk zichtbaar in filmpje ) gebruikt  om erbij te komen. Wellicht moet je die er dus goed voor draaien zodat je en opening hebt om erbij te komen. Wel een beetje gepruts omdat je weinig ruimte hebt. 

 

Als je nieuwe remschoenen plaatst kun je waar de remschoenen scharnieren danwel over de ankerplaat glijden het beste ook even van roest schoonmaken en insmeren met kopervet. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Vet en remstof....ja wellicht heb je gelijk. Ik zag het op youtube als tip en heb het ook gedaan ( zonder problemen ) maar nu je het zegt is het waarschijnlijk de keus tussen stroef werken door roest op die glijstrip of wellicht dan door aangekoekt remstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 5 maanden later...
2 minuten geleden zei EelcoH:

Kopervet was altijd goed als je het met beleid gebruikt. Niet te veel dus. Tegenwoordig wordt vaker keramisch vet gebruikt omdat kopervet problemen met de ABS-sensoren zou kunnen geven.  

geen idee waar jij je vet opsmeert dan ?? vet op remmen altijd zuinig smeren 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Niet op de remmen uiteraard. Hoewel. wel op de zijkanten van de remblokken een tipje om ze goed te laten glijden. Maar wel een beetje vet op de borgschroeven. En bij het monteren wat achter de velg (contactvlakken met de remschijf) en een beetje op de wielbouten. Dan heb je heel veel minder problemen om je velgen los te krijgen voor het geval je niet tweemaal per jaar wisselt. Mijn ervaring...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...