Jump to content

Recommended Posts

Posted

Elke Sorento UM die over adaptieve cruise control beschikt tussen bouwjaar medio 2015 en september 2016 heeft een probleem indien er een aanhanger getrokken wordt en de auto automatisch afremt vanwege een ingeschakelde adaptieve cruise control.

Het blijkt dat dan de remlichten van de aanhanger niet geaktiveerd worden.

Vandaag is er een bepaalde module uitgewisseld en nu is het probleem verholpen. Als bewijs wordt er een sticker aan de bovenkant van de kofferklep geplakt.

 

IMG_20170606_151239 (Custom).jpg

  • Like 4
Posted

Goeie tip Ruud, ik lees op het duitse sorentoforum ook eea over een partikelfilter regeneration uit te voeren door de dealer. Kan jij daar wat meer over vertellen? Lijkt mij interessant genoeg om met der freundliche te bespreken.

Bvd Bert

PS: stuur je nog een PM over onze caravan plannen.

Posted

Bart,

Ja klopt. Die heb ik tevens laten uitvoeren. Dat is een softwareupdate die ze uitvoeren. Duurde ongeveer een uur. Daarmee zou een meer optimale verbrandingscyclus van de reststoffen die ergens worden opgevangen mogelijk zijn.

Op dit moment gaat hij om de zoveel kilometer of tijd opgeslagen reststoffen van de uitlaat verbranden. En dat proces wordt softwarematig aangestuurd. Daar heeft hij diesel voor nodig en dus stijgt je verbruik. Ik moet je zeggen dat het mij nog nooit is opgevallen maar na 10.000 km zal het best weet ik hoevaak al gebeurd zijn. Of dat betekent dat het nu minder vaak gebeurt, of korter? Ik weet het niet. Heb me er niet zo in verdiept.

Als ik er achter kom laat ik het wel weten. Wellicht dat iemand anders hier meer van weet.

En die PB komt wel een keer. Wij gaan pas weg in oktober.

Goed dat je weer veilig terug bent.

Posted

Ik het even opgezocht en het is ongeveer wat ik schreef. Ze zullen dus een update van de software die dit proces bestuurt gemaakt hebben waardoor het proces beter verloopt c.q. het wellicht minder brandstofverbruik met zich meebrengt.

Gemiddeld genomen raakt het roetfilter elke 500 km verzadigd. Het motormanagement start vervolgens het regeneratieproces.
Tijdens deze regeneratie worden de opgeslagen roetdeeltjes verbrand. Om dit te kunnen bewerkstelligen moet de uitlaatgastemperatuur tijdelijk verhoogd worden tot 600 a 750 °C. Deze hoge temperatuur wordt bereikt door tijdens het normale functioneren van de motor een beetje dieselbrandstof tijdens de uitlaatslag te injecteren. Deze brandstof verbrand mee en doet de uitlaatgastemperaturen flink stijgen.
Regenereren kost dus wat extra brandstof.

 

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...