ArjanS Posted August 5, 2017 Posted August 5, 2017 Ik begrijp dat deze discussie voor de nu "stokoude" Sorento is achterhaald maar ik ben wel benieuwd naar hoe die de gebruikers bevalt die er nu nog in rijden. Maar het is ook van toepassing op nieuwere Sorento's met minder of vergelijkbaar vermogen en koppel. Mijn punt is dat 195 PK en 300 NM koppel danwel heel redelijk zijn maar de Sorento in praktijk toch even ~2.2 ton weegt. Op zeeniveau ( dus in Nederland ) lijkt dat voldoende om heel wat te kunnen. Want de Sorento JC is gemaakt om meer te kunnen dan passagiers vervoeren, een blik op het enorm zware en dikke ladderframe is voldoende. Het is letterlijk een lichte vrachtwagen qua constructie. Maar ervaring leerde dat op 1500 m boven zeenniveau ongeveer de helft van dat vermogen ( geen turbo of compressor ) en koppel verdwenen is door de ijlerere lucht. Dan heb je nog maar 100 Pk om een gewicht van 2.2 ton omhoog te zeulen. En ik heb ook gemerkt dat onze automatische versnellingsbak dan een beetje te lange versnellingen heeft en het erg moeilijk krijgt. Maar net snelheid kunnen handhaven - welliswaar bij hellingspercentages die niet zo veel voorkomen - in de 1e versnelling is een onaangename gewaarwording.....Een oplossing zou kunnen zijn inschakelen van de low gear maar dat mag niet op geasfalteerde wegen en dan met name in (haarspeld) bochten. Zowiezo wringt de TOD bak ook zonder low gear al in dat soort bochten. Een 2H selectie knop zou dan handig zijn ware het niet dat je daar toch wel AWD wilt hebben. Op hellingen van of meer dan 15 % ging rijden op niet-verharde wegen ook een stuk soepeler. Nu is dat voor ons in Nederland wellicht niet zo interessant maar ik vind de 3.5 liter Sorento eigenlijk ONDER gemotoriseerd in de Europese bergen. Hij heeft al snel last van zijn eigen gewicht en trekt dan nog niets. Ik heb sterk mijn twijfels of hij de 2.8 ton die hij mag trekken wel omhoog krijgt op een 15 % helling op asfalt. Danweer op snelwegen heeft hij geen enkele last van een aanhanger. Maar dat geldt voor veel "minder capabele" auto's ook. Ik ben dus ook geen voorstander van een 2.4 litertje in zo'n auto al kan dat voor veel soorten gebruik best voldoende zijn. Je bijvoorbeeld nooit met aanhangers Europa in trekt. Erg begrijpelijk dat men later sterke motoren heeft gebruikt. De auto die ik na deze Sorento zal kopen kan dus ook maar beter MEER vermogen en koppel hebben. Over het gewicht ben ik wel tevreden, dat heb ik nodig om de aanhanger in bedwang te houden. Dat doet ie keurig. Ik denk dat het dan een turbo/compressor motor moet worden of een V8 voor dit gewicht. Mijn arme portemonaie :-)) Maar ik snap ook goed waarom voor de prijs die men toen vroeg voor deze auto dit wel een goede ( kosten technisch) motor keus was. Ook moet ik nadat ik inzage kreeg in het huidige verbuik van de 3.5 liter dmv de OBD2 dongel en app op mijn telefoon zeggen dat deze motor helemaal niet zo 'onzuinig' is als men beweerde toen deze auto's nieuw waren. En claims van de fabrikant dat ze hebben geprobeerd hem efficienter te maken dus best kunnen kloppen. Op de snelweg met een constante snelheid van 100 km/u kan mijn Sorento 1:11 l/km halen. Ik ben daarover positief verrast. Uiteraard zwelgt hij wel afschuwelijk veel brandstof als je met zware voet steeds optrekt in een stad of proviciale wegen met veel stoplichten. Of 130 km/u wilt rijden op de snelweg. Dat zullen toenmalige eigenaars ook wel hebben gedaan. In mijn ervaring vind ik de Sorento niet zo'n goede auto om harder dan 120 km/u mee te rijden : hij begint dan teveel te stoten. Kan waarschijnlijk ook niet heel anders met zo'n zware starre achteras uit 1 stuk. Om meerdere redenen hou ik het daarom bij 100 km/u. Het is daarom niet een moderne SUV die gemaakt zijn om op de weg te blijven. Kia heeft dat pad ook verlaten, de nieuwere Sorento's zijn (iets) minder capabel off road. Nu vraag ik mij af of een neiuwere Sorento nog steeds een goede keus. Of juist een goede keus is. Want anders dan mijn caravan uit een verregent gras veld trekken heb ik feitelijk geen 4x4 met alle voerzieningen nodig. AWD zonder tussenbak of ladderframe is voor mij idd ook genoeg denk ik. Maar wel iets meer vermogen, ook voor een modernere auto van soortgelijk gewicht. Zouden de neiuwere Sorento's feitelijk betere "trekpaarden" zijn ? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.