Zig71 Geplaatst 6 Oktober, 2017 Delen Geplaatst 6 Oktober, 2017 Beste forumleden, De Kia Sportage van mijn vriendin start slecht met warme motor wanneer de auto zo'n 15 minuten tot iets meer dan een half uur stil staat. Het starten duurt dan zeker 5 seconden voordat de motor aanslaat. Wanneer de motor koud is start deze wel vlot en probleemloos. Omdat wij nu bij drie garages zijn geweest (waarvan één Kia dealer) die het euvel niet hebben kunnen verhelpen en niet precies weten wat de oorzaak is vragen wij daarom via dit forum om raad en advies. Het volgende is al uitgevoerd: - Accu vervangen door nieuw exemplaar (geen resultaat, oude accu is weer teruggeplaatst); - Gasklephuis schoon gemaakt; - Temperatuursensor vervangen; - Krukas sensor vervangen. Daarbij is het zo dat er op het dashboard geen storingslampje brandt. Bij het uitlezen wordt er geen storing gemeld. Eén van de universele garages stelde zelfs dat waarschijnlijk de klepspeling moet worden nagekeken en indien nodig bijgesteld. Zou dit kunnen kloppen? (worden kleppen niet automatisch gesteld?) Gegevens: Kia Sportage Executive 2.0 CVVT bouwjaar 2006. Alvast bedankt en groet. Ingo Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
M.arco Geplaatst 2 Januari, 2018 Delen Geplaatst 2 Januari, 2018 Met de temperatuursensor, bedoel je dan de koelvloeistof temperatuur sensor? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
twixyz Geplaatst 2 Januari, 2018 Delen Geplaatst 2 Januari, 2018 Hier hetzelfde met een Sportage uit 2007. Als na een rit de motor is uitgezet, hangt het van de verstreken tijd daarna af of opnieuw starten moeizaam is. Binnen 1 tot ongeveer 5 minuten probleemloos. Daarna tot 15-30 minuten moet je echt volhouden totdat de motor een keer aanslaat. Maar is die "kritieke periode" eenmaal voorbij, geen problemen meer. Het komt vrijwel niet voor dat ik in dat tijdbestek weer moet starten, dus ik heb er zelden last van en heb er eigenlijk verder nooit bij stilgestaan. Wel heb ik er ooit eerder iets over gelezen. Ik denk dat het iets is van dit type motor. Vervelend, maar onoplosbaar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
M.arco Geplaatst 3 Januari, 2018 Delen Geplaatst 3 Januari, 2018 Wanneer zoiets bij een diesel gebeurd dan vermoed ik een verstuiver, of brandplaatje (v.d verstuiver). Echter start hij dan slecht bij een warme motor, en is dit niet echt tijdsafhankelijk. Bij een benzinemotor verdenk ik het eerst een koelvloeistof temperatuursensor.. Heb je hem al uitgelezen ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Zig71 Geplaatst 5 Januari, 2018 Topic Starter Delen Geplaatst 5 Januari, 2018 @M.arco: het is inderdaad de koelvloeistof temperatuursensor die vervangen is. En hij is uitgelezen door de garages waarbij zij zeggen dat er geen storing wordt aangegeven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Koen2709 Geplaatst 18 Februari, 2018 Delen Geplaatst 18 Februari, 2018 Heb je al gekeken naar de klepspeling? Die veranderd heel erg in de aangegeven tijd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
twixyz Geplaatst 1 Maart, 2018 Delen Geplaatst 1 Maart, 2018 Na mijn eerder beschreven ervaringen heb ik een drukke periode achter de rug met veel kleine stukjes en korte bezoekjes. Eerlijk gezegd werd ik pas weer aan het probleem herinnerd toen ik notificaties ontving voor reacties op deze post, want alles was probleemloos verlopen. Ook nu nog kan ik gewoon starten na 1, 3, 5, 10, 15, 30 minuten en verder. Geen idee wat het is geweest of wat er is gebeurd, ik ben er blij mee maar ga het direct afkloppen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Zig71 Geplaatst 4 Maart, 2018 Topic Starter Delen Geplaatst 4 Maart, 2018 Hallo allemaal, Ik antwoord hier ook even op een rustig moment. Kom er nu pas aan toe @twixyz, mooi dat het startprobleem is verdwenen. @Koen2709, dat is inderdaad wat één van de universele garages voorstelde, maar omdat zij dit dus moesten uitbesteden daar voorlopig niet op ingegaan. De Kia dealer stelt dat dit onzin is. Zover ik weet zijn kleppen van moderne motoren tegenwoordig zelfstellend toch? Ik heb hier verder nog even gezocht over het kleppen stellen bij een Kia Sportage 2 maar zie dat dit alleen wordt geadviseerd wanneer er een LPG installatie is geïnstalleerd. Daar is in ons geval geen sprake van. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.