Ga naar inhoud

Kia Sportage start slecht met warme motor.


Zig71

Aanbevolen Berichten

Beste forumleden,

De Kia Sportage van mijn vriendin start slecht met warme motor wanneer de auto zo'n 15 minuten tot iets meer dan een half uur stil staat. Het starten duurt dan zeker 5 seconden voordat de motor aanslaat. Wanneer de motor koud is start deze wel vlot en probleemloos. Omdat wij nu bij drie garages zijn geweest (waarvan één Kia dealer) die het euvel niet hebben kunnen verhelpen en niet precies weten wat de oorzaak is vragen wij daarom via dit forum om raad en advies.

Het volgende is al uitgevoerd:

- Accu vervangen door nieuw exemplaar (geen resultaat, oude accu is weer teruggeplaatst);

- Gasklephuis schoon gemaakt;

- Temperatuursensor vervangen;

- Krukas sensor vervangen.

Daarbij is het zo dat er op het dashboard geen storingslampje brandt. Bij het uitlezen wordt er geen storing gemeld.

Eén van de universele garages stelde zelfs dat waarschijnlijk de klepspeling moet worden nagekeken en indien nodig bijgesteld. Zou dit kunnen kloppen? (worden kleppen niet automatisch gesteld?)

Gegevens: Kia Sportage Executive 2.0 CVVT bouwjaar 2006.

 

Alvast bedankt en groet.

Ingo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 maanden later...

Hier hetzelfde met een Sportage uit 2007. Als na een rit de motor is uitgezet, hangt het van de verstreken tijd daarna af of opnieuw starten moeizaam is. Binnen 1 tot ongeveer 5 minuten probleemloos. Daarna tot 15-30 minuten moet je echt volhouden totdat de motor een keer aanslaat. Maar is die "kritieke periode" eenmaal voorbij, geen problemen meer. Het komt vrijwel niet voor dat ik in dat tijdbestek weer moet starten, dus ik heb er zelden last van en heb er eigenlijk verder nooit bij stilgestaan. Wel heb ik er ooit eerder iets over gelezen. Ik denk dat het iets is van dit type motor. Vervelend, maar onoplosbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wanneer zoiets bij een diesel gebeurd dan vermoed ik een verstuiver, of brandplaatje (v.d verstuiver). Echter start hij dan slecht bij een warme motor, en is dit niet echt tijdsafhankelijk. Bij een benzinemotor verdenk ik het eerst een koelvloeistof temperatuursensor.. Heb je hem al uitgelezen ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...
  • 2 weken later...

Na mijn eerder beschreven ervaringen heb ik een drukke periode achter de rug met veel kleine stukjes en korte bezoekjes. Eerlijk gezegd werd ik pas weer aan het probleem herinnerd toen ik notificaties ontving voor reacties op deze post, want alles was probleemloos verlopen. Ook nu nog kan ik gewoon starten na 1, 3, 5, 10, 15, 30 minuten en verder. Geen idee wat het is geweest of wat er is gebeurd, ik ben er blij mee maar ga het direct afkloppen!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo allemaal,

Ik antwoord hier ook even op een rustig moment. Kom er nu pas aan toe :wink:

@twixyz, mooi dat het startprobleem is verdwenen.

@Koen2709, dat is inderdaad wat één van de universele garages voorstelde, maar omdat zij dit dus moesten uitbesteden daar voorlopig niet op ingegaan. De Kia dealer stelt dat dit onzin is. Zover ik weet zijn kleppen van moderne motoren tegenwoordig zelfstellend toch? 

Ik heb hier verder nog even gezocht over het kleppen stellen bij een Kia Sportage 2 maar zie dat dit alleen wordt geadviseerd wanneer er een LPG installatie is geïnstalleerd. Daar is in ons geval geen sprake van.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...