Brat Pit Geplaatst 15 November, 2017 Geplaatst 15 November, 2017 Al een paar weken lees ik mee omdat ik waarschijnlijk een nieuwe Kia aanschaf. Nu heb ik de offerte voor me en zie dat de prijslijst twee prijzen weergeeft: de fiscale waarde en de consumenten adviesprijs. Tussen die prijzen zit bijna 1000 euro verschil. Dit zelfde bedrag wordt in de offerte gebruikt als kosten rijklaar maken. Ook staan er posten voor vaste kosten overheid, Kia lakbescherming, Kia afleverpakket, en een volle tank. was dat vroeger niet het rijklaar maken? Ik dacht overigens dat kosten rijklaar maken iets was wat niet meer berekend mocht worden. Ook is het mij onduidelijk wat er nu eigenlijk voor gedaan wordt. Ook bij navraag wordt het niet erg duidelijk. Woon je in de randstad dan kun je even vergelijken met een andere dealer, maar bij mij zit die circa 90 Km verder weg. Uiteraard snap ik dat een dealer iets moet verdienen, maar ik hou niet zo van iets betalen waarvan ik niet weet wat ik ervoor krijg. Vraag is, hebben jullie die kosten ook betaald? Of moet ik steviger onderhandelen? Quote
surfingjohn Geplaatst 15 November, 2017 Geplaatst 15 November, 2017 Per 1 januari 2017 zijn adverteerders verplicht auto’s te adverteren met de ‘Consumentenadviesprijs’. Deze prijs lijkt het zelfde als de eerdere consumentenprijs incl. btw & bpm maar dit is echter niet zo. De consumentenadviesprijs bestaat uit de volgende componenten: Netto Catalogusprijs BPM BTW Tot hier niets bijzonders, maar de onderstaande componenten zitten er ook bij: Kosten rijklaarmaken (Transportkosten, 0-beurt, reinigen & poetsen, handling- en administratiekosten, kentekenplaten & recyclingbijdrage.) Voor de particuliere gebruiker is dit allemaal duidelijker zo is het in één oogopslag duidelijk wat er daadwerkelijk voor moet worden betaald, wil de auto thuis op de stoep staan. De zakelijke rijder, nog specifieker, voor de lease rijder verandert er wel iets in de waarden. In het verleden was de Fiscale waarde gelijk aan de consumentenwaarde. Per 1 januari 2017 verandert dit dus, de fiscale waarde is exclusief de kosten rijklaarmaken en overige kosten. Kia lakbescherming zou ik mooi laten schrappen, tenminste als dat de "bekende Waxoyl" is, hierover is genoeg te vinden op internet. Ik heb zelf 5 dealers bezocht in een straal van 100 km, bracht me toch een voordeel op van € 750,- 1 Quote
Mr. T. Geplaatst 16 November, 2017 Geplaatst 16 November, 2017 Voor mij was het een kwestie van goed onderhandelen met de dealer voor deze kosten. Als je de prijslijst van bijvoorbeeld de Niro erbij pakt dan staat er expliciet dat het verschil tussen de fiscale waarde en de consumenten waarde de kosten rijklaar maken zijn. Hier staat zelfs vermeld waaruit de kosten rijklaar maken bestaan. Naast deze kosten rijklaar maken benoemt de prijslijst ook nog de afleveropties (afleverpakket, lakbescherming en volle tank brandstof). Bij mij was de dealer vrij stellig dat ik de afleveropties moest afnemen ("anders leveren we de auto niet") die heb ik toch maar even fijntjes gewezen op het feit dat het OPTIES betreft waarvan je zelf de keuze hebt. Zelfs over een aantal elementen in de kostrijklaar maken kun je discussie hebben. Wat me wel opviel is dat de dealer in zijn offerte deze twee elementen (kostenrijklaar maken en afleveropties) door elkaar heen hanteert, zie ook het voorbeeld hierboven van surfingjohn (afleverpakket met een mattenset, veiligheidskit en volle tank, dit zijn juist de afleveropties). Daarnaast probeert de dealer je altijd de lakbescherming aan te smeren, vooral bij de auto's uit de showroom want zoals de verkoper het zegt, "die worden standaard voorzien van lakbescherming". Resume, goed uitzoeken waar je zelf waarde en belang aan hecht en dit goed uitonderhandelen. Als je de prijslijst naast de offerte houdt dan kan de verkoper alleen maar beamen dat het niet helemaal netjes is wat er gebeurd. Quote
Brat Pit Geplaatst 16 November, 2017 Topic Starter Geplaatst 16 November, 2017 Dank voor de reacties, met name de afleveropties in de prijslijst: dat was me nog niet opgevallen. Quote
hmv Geplaatst 16 November, 2017 Geplaatst 16 November, 2017 Op 15-11-2017 om 16:05 zei surfingjohn: Per 1 januari 2017 zijn adverteerders verplicht auto’s te adverteren met de ‘Consumentenadviesprijs’. Deze prijs lijkt het zelfde als de eerdere consumentenprijs incl. btw & bpm maar dit is echter niet zo. De consumentenadviesprijs bestaat uit de volgende componenten: Netto Catalogusprijs BPM BTW Tot hier niets bijzonders, maar de onderstaande componenten zitten er ook bij: Kosten rijklaarmaken (Transportkosten, 0-beurt, reinigen & poetsen, handling- en administratiekosten, kentekenplaten & recyclingbijdrage.) Voor de particuliere gebruiker is dit allemaal duidelijker zo is het in één oogopslag duidelijk wat er daadwerkelijk voor moet worden betaald, wil de auto thuis op de stoep staan. De zakelijke rijder, nog specifieker, voor de lease rijder verandert er wel iets in de waarden. In het verleden was de Fiscale waarde gelijk aan de consumentenwaarde. Per 1 januari 2017 verandert dit dus, de fiscale waarde is exclusief de kosten rijklaarmaken en overige kosten. Kia lakbescherming zou ik mooi laten schrappen, tenminste als dat de "bekende Waxoyl" is, hierover is genoeg te vinden op internet. Ik heb zelf 5 dealers bezocht in een straal van 100 km, bracht me toch een voordeel op van € 750,- Is in dit geval de kosten rijklaar maken niet dubbelop? Omdat het dus al in de consumentenadviesprijs zit verwerkt? Quote
surfingjohn Geplaatst 17 November, 2017 Geplaatst 17 November, 2017 Tja mij maakt het niet uit wat voor rekentrucjes ze uithalen. Stap 1 zoek op internet de inruilwaarde van je auto (dat weet de verkoper ook!) Stap 2 stel je budget vast (en vast is vast) Stap 3 neem iemand mee (liever geen partner of die moet super commercieel zijn) en spreek vantevoren de tactiek af Stap 4 vraag om de prijs van de nieuwe auto incl. alle kosten Stap 5 tijdens onderhandeling nooit je budget prijs geven (als er om gevraagd wordt maak een geintje over troefkaarten etc) Stap 6 er wordt een mooie prijs geboden toch boven je budget met de smoes alleen vandaag, dus direct een handtekening zetten, nooit doen, dan is er nog ruimte Stap 7 jij bepaalt!!! dus zeg dat je tijd nodig hebt om erover na te denken, het is geen pak melk! Om nu de hele trukendoos van de autoverkoop uit de doeken te doen is een te lang verhaal, je mag me altijd een PB sturen. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.