Jump to content

Brat Pit

Leden
  • Content Count

    412
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13
  • Country

    Netherlands

Brat Pit last won the day on February 19

Brat Pit had the most liked content!

Community Reputation

55 Excellent

About Brat Pit

  • Rank
    Gevorderd Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Woont in het zuidwesten des lands
  • Auto
    Kia Niro BE

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Brat Pit

    Home knop multimedia

    Bij mij zit er een "media" knop op mij stuur.
  2. Ja lekker, even als service je auto door de krasstraat heen jakkeren. Niet iedereen zal daar blij mee zijn. Ik wel overigens, maar ik ben geen autopoetser.
  3. Brat Pit

    trilling en stuiteren

    Ik heb het trillen rond de 60Km/u. Het is duidelijk een dwars trilling (je schudt als het ware van links naar rechts). Volgens mij alleen bij elektrisch rijden.
  4. Brat Pit

    GPS is de weg kwijt

    Ik vermoed dat de coordinaten van het GPS systeem niet goed worden berekend. Dat zou kunnen komen door een defect, vroeger door een slecht aangesloten GPS antenne. Maar ik weet niet of deze tegenwoordig nog gebruikt worden.
  5. Brat Pit

    Klepje tankdop

    Toevallig gisteren nog getankt. Ik werd er een beetje moedeloos van. Meestal als de klep niet opengaat druk ik een aantal keer en dan gaat hij open. Gisteren was het even anders ik heb wel 5 minuten staan kl###en voordat ik het klepje open had. Binnenkort moet hij voor een beurt, dus even melden. Maar fijn te weten dat ik niet de enige ben
  6. Vol in de remmen, dat gebeurt mij altijd in de Westerschelde tunnel vanaf de Zeeuws Vlaanderen kant. Ongeveer op 2/3 van het traject. Ik vermoed dat de radar iets ziet hangen (een ventilator of zo) dat hij detecteert als een auto. Vandaag had ik overigens iets nieuws: de auto stopte volledig voor een voorganger, in plaats van dat hij bij 5km/u een piepje gaf als waarschuwing dat je moet remmen.
  7. Helaas klopt bovenstaande ook niet helemaal. Je zonnepanelen leveren gedurende de 5 werkdagen de zonnestroom aan het net. Je auto staat op dat moment op het werk, tenzij je in de nacht werkt natuurlijk. Bovendien gaat over een paar jaar de saldering eraf.
  8. Bij het inhalen van een vrachtwagen die 80 rijdt en jij 130, moet je eerder naar links dan je gewend bent. Dat went overigens snel.
  9. Ik heb ook de cross climates van Michelin en ben daar tevreden over. Inmiddels 4 X op wintersport geweest. Hoewel er geen enkele band (behalve een spijkerband) goed werkt op een stukje ijs, is de crossclimate wel erg slecht op ijs. Ik stond een keer voor een rotonde, ongelukkigerwijs met mijn voorbanden op een bevroren plas en kwam gewoon niet van mijn plek af. Dat zou me toch met mijn vorige auto met winterbandjes niet zijn overkomen. Op sneeuw zijn ze overigens prima. Dus Henk vette pech, succes met de afwikkeling.
  10. Lkas werkt prima, juist bij veel zijwind. Hij stuurt vanzelf terug en je waait niet de weg af. In Zeeland hebben we vaak veel wind dus het staat altijd aan.
  11. Zelf denk ik dat het verschil bij de velgen 16 of 18" verwaarloosbaar is. Het zit hem voornamelijk in de totale luchtweerstand van de auto. Die is dan bij de 16" met velddoppen een fractie gunstiger. Mijn woonwerk verkeer is 10km heen en 10 terug. 13 Stoplichten helpt ook niet echt. Het gemiddelde verbruik zit dan rond de 1/17 in de winter. Zodra de motor een beetje op temperatuur is, ben ik er. Dus, ik pak meestal de fiets.
  12. In de bergen heb je weinig aan de accu van de gewone hybride. Het helpt natuurlijk wel als hij vol is, maar de accu is klein en dus snel leeg zeker met een caravan er achter. Hier zou de capaciteit van een stekker hybride zeker kunnen helpen. De PHEV is circa 4,5K duurder. Stel je rijdt 20K per jaar (zonder elektrisch laden), dan gebruik je bij 1/20 1000 liter benzine, dat is 1.600 Euro (ongeveer). Stel dat je daarvan 1/3 elektrisch rijdt, dan bespaar je 533 euro aan benzine en gebruik je ongeveer 200 Euro aan stroom. Daarbij ga ik uit van een lading van 8.9 kWh a 0,2 Euro per Kw, waarmee je 60 Km rijdt. Dit is allemaal erg globaal en met een dikke natte vinger. Per jaar bespaar je dan 333 Euro. Het omslagpunt ligt dan bij 13,5 jaar, ervan uitgaande dat alle andere kosten het zelfde zijn.
  13. Kijk even goed in de koopovereenkomst wat u gekocht heeft en wat het pakket aan opties is. Ik heb een wat oudere versie businessline 2018 ook met plastic aerodynamische doppen. Ik wist dat wel van te voren en heb destijds een behoorlijk wat lagere prijs betaald. Met die doppen had de auto een lagere CO2 uitstoot wat resulteerde in een lagere BPM. Dit scheelde toen circa 1000 Euro alleen al aan BPM. Ik ken de prijslijst van 2019 niet maar die van 2018 en 2020 wel. Daar heeft uw dynamicline maar ook de confortline de lage CO2 uitstoot en ook de bijbehorende BPM. Dit komt door de aerodynamische velgen met plastic doppen. Echter in de optielijst staat juist weer dat de dynamicline de lichtmetalen velgen heeft, erg verwarrend. Volgens mij heeft u recht op de "mooiere" velgen, zoals genoemd in de brochure. Als u niet krijgt wat u is beloofd, schrijf een brief / mail waarin u duidelijk maakt wat er destijds is overeengekomen, met een redelijke termijn om het op te lossen, bijvoorbeeld 2 weken. Stel ook dat u bij in gebreke blijven van uw recht gebruik zult maken om de de koop te ontbinden en dat u alle bijkomende kosten ook zal declareren. (juridische bijstand) Dat laatste is even schrikken voor de dealer. Een dealer krijgt niet graag een gebruikte auto retour, dat kost handen vol geld. Dus mijn inschatting is dat hij dan bakzeil haalt. Let op, dit forum is van Kia, die kijkt dus mee.
  14. Ik heb de Business line model 2018 maar daar staat in de beschrijving niets over een alarm. Bij jullie wel?
  15. Mij valt juist op dat die crossclimates van Michelin heel lang meegaan. Deze hebben een combinatie van winterprofiel en zomerrubber. Dat weer gecombineerd het de rustige rijstijl die de Niro zo zuinig maakt, denk ik dat ik er 60K mee kan rijden.
×
×
  • Create New...