Jump to content
  • Sign Up

Sigmasailor

Leden
  • Content Count

    529
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

Sigmasailor last won the day on April 29

Sigmasailor had the most liked content!

Community Reputation

72 Excellent

2 Followers

About Sigmasailor

  • Rank
    Gevorderd Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Hillegom
  • Werk
    Ja
  • Auto
    64 kWh Kia e-Niro ExecutiveLine 2019

Recent Profile Visitors

837 profile views
  1. Precies; Nissan geeft zelfs dikke korting op de Leaf. Ra, ra waarom zouden ze dat doen? Misschien omdat EV's zonder actieve accu koeling en CCS lastig te verkopen zijn?
  2. Als je een beetje zoekt en je best doet kan je dit jaar echt nog wel in een Kia e-Niro rijden. Kost een paar centen extra maar dan heb je ook wat.
  3. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat een echte installateur met actuele parate kennis hiervan vindt. Het zijn nu vooral interpretaties van in Google gevonden feiten uit Cobouw en zelfs de NEN 1010 (kennelijk alleen de veranderingen). Het is zo makkelijk om de echte context verkeerd te interpreteren. Ik heb een kennis (werkt bij Liander) die het misschien echt weet en ga er wel eens achteraan.
  4. Mooie prestatie; maar of die nu in de gewone praktijk een praktisch haalbaar iets is.... (gemiddeld iets van 30!)
  5. Ik zou eerst maar eens proberen een stickie op een windows PC te formatteren; als dat het oplost is het ook opgelost.
  6. Kia (Tesla) Bjorn heeft de Soul getest en komt niet verder dan 430 kilometer (bij 90 op de GPS). De Kia haalde daar 500 kilometer. Dat was op een warme dag terwijl het bij de Soul 14 graden was. het lijkt er dus op dat de e-Niro een stuk efficiënter met energie omgaat. Filmpje:
  7. Meeder zegt niet dat het hetzelfde is; hij zegt (terecht) dat dezelfde componenten gebruikt worden om het te laten werken. Als je ESP hebt heb je ook tractiecontrole. De rest is software. Jouw probleem lijkt mij een echt probleem wat ik niet heb. Als het nat (glad) is en je plankt voel je het vermogen inhouden. De wielen slippen niet als een dolle door (ze slippen wel iets; maar dat ziet de software die ingrijpt). Ik ga eens kijken of de ESP knop hier nog invloed op heeft.
  8. Tuurlijk niet, wat denk je nu...... Ik maak me er niet druk om maar denk dat het van het scherm afhangt wat toevallig getoond wordt.
  9. Het probleem zal inderdaad zijn dat Kia, Fastned en ABB er samen uit moeten komen (tsja, en wie gaat dat betalen en wie moet wat veranderen; eerst maar eens naar elkaar wijzen?). Toch moeten die partijen gezamenlijk de wil tonen (maak gewoon een week vrij) het op te lossen, zonder het voor de andere merken weer te verpesten. Ik neem aan dat er voor CCS protocollen zijn; als die protocollen strikt genoeg zijn en iedereen zich er goed aan houdt moet het toch 'gewoon' goed gaan? Het zal mij niet verbazen dat het een simpele instructie in de software is (die moet je dan wel even vinden). En ja al die laders (of auto's) moeten dan weer een software update krijgen. Je kan het ook in een keer goed doen en vooraf valideren; scheelt een hoop kosten en ergernis.
  10. Heb zelf inderdaad een kwartier lopen klooien; volgende keer (ik hoop dat die niet komt) ga ik meteen bellen. Ze konden (achteraf) zien dat er het nodige fout ging. Kan gebeuren; wat ik jammer vind is dat het al 4 weken een bekend probleem is. Een kennis van importeert en levert DC laders; toen die een probleem had (met de toen nieuwe Jaguar) stond er een dag later een Chinees in zijn bedrijf die het dezelfde dag oploste. Als de wil er is kan dat echt!
  11. Twee dagen geleden (met nog 30 km op de GOM) een hoop gedoe om de Fastned pomp aan de praat te krijgen. Ik heb alle laders gehad en pas bij de vijfde poging ging het werken, zucht. Commentaar van Fastned: we hebben wat software problemen met Kia (al 4 weken) en werken er hard (zo, zo) aan om het op te lossen. Bij deze roep ik Fastned en Kia (lezen jullie mee?) op om dat komende week voor eens en voor altijd ‘even’ op te lossen. Moet kunnen als de wil aan beide zijden er maar is. Aan de wil van Fastned twijfel ik eigenlijk niet. Kia: kom op en los dit even op! Nog wel een goede tip van Fastned: de lader met het hoogste nummer heeft nog oude software en zou het wel moeten doen (niet in een keer dus......).
  12. Ik verbaas me er wel eens over dat het systeem (bij uitzetten) soms meldt dat ‘deze functie niet getoond kan worden’. Beetje overbodige melding die verdwijnt zodra je het portier opent.
  13. Hoera, sinds een paar dagen laat Apple CarPlay met Waze ook de GPS snelheid zien op het display. Op je losse telefoon werkte dat al langer, nu ook groot in beeld op de centrale display.
  14. 1) mijn laadpaal hangt er al 6 jaar; toen bestond deze spelregel nog niet. 2) Mijn (lolo) kastje staat op privé; een ander kan hem niet vinden en er ook niet op laden (TNM geeft dat niet vrij). Is de Zoe dan niet veilig; ik vraag me al een tijdje af of er onveilige auto's bestaan of dat het een wat theoretisch verhaal is van de lobby van ALS fabrikanten voor elkaar gekregen hebben.
  15. Hoe zit dat eigenlijk met installaties die in het verleden (toen de B nog niet in beeld was) aangelegd zijn? Die voldeden aan de toen geldige NEN 1010 en hoeven toch niet aangepast te worden? Ik heb begrepen dat de Kia wel het DC deel galvanisch gescheiden heeft heeft van het AC deel dus hoef me ook geen zorgen te maken.
×
×
  • Create New...