Ga naar inhoud

Sigmasailor

Leden
  • Aantal items

    20
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Community reputatie

1 Neutraal

Over Sigmasailor

  • Titel
    Newbie

Algemeen

  • Auto
    Nissan Leaf 40 kWh

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Sigmasailor

    KIA e-Niro

    Heeft iemand al een downloadbare PDF van het Manual (gebruikershandleiding) voor de Kia e-Niro gevonden? Voor de gewone Niro staat het gewoon online; voor de 'e' versie kan ik niets vinden.
  2. Sigmasailor

    KIA e-Niro

    Bij EV's ook door je rechtervoet onder controle te houden
  3. Sigmasailor

    KIA e-Niro

    Om het af te maken: de Niro is duidelijk groter dan de competentie. Ik ben benieuwd of we in NL de 'Koreaanse' of 'Noorse' uitvoering krijgen. Bij de gewone Niro is de (dubbele) vloer volgens mij gelijk met de klep.
  4. Sigmasailor

    KIA e-Niro

    Die 455 km moet je gebruiken om te vergelijken met andere auto's en is op een genormaliseerde manier vastgesteld. Dat is zelfs een verplichting waar alle autofabrikanten in de EU aan moeten voldoen. Afhankelijk van de omstandigheden kan je er meer of minder uithalen. Wil je echt hard rijden (WLTP doet dat ook maar alleen heel kort) zal het verbruik oplopen. Luchtweerstand gaat (helaas door natuurkunde bepaald) kwadratisch met de snelheid: bij 130 is de weerstand tweemaal hoger dan bij 90 (en de range dus ook maar de helft. Zie de filmpjes van Tesla (KIA) Bjorn maar aan het begin van dit topic. Ik zag vandaag onderstaand filmpje. Als het koud wordt neemt de range verder af door gebruik van de verwarming of extra rolweerstand als je door sneeuw moet ploegen:
  5. Sigmasailor

    KIA e-Niro

    Inderdaad, 'beetje dom'; las net dat broertje (of is het zusje) Kona hetzelfde ondergaat. Wel weer leuk om te lezen dat de 'nieuwe' range van de Niro plotseling veel hoger is dan die van de Kona (nu 455 voor de Niro en 449 voor de Kona)? Je zou het net andersom verwachten omdat de Kona wat kleiner oogt. Zoals gesteld ben ik wel blij met de duidelijke communicatie. Dat er maar geen nieuwe verassingen mogen komen.
  6. Sigmasailor

    KIA e-Niro

    Ik bedoel daarmee dat de fabrikant (eenzijdig en achteraf) kennelijk de spelregels mag veranderen. Hoe zou diezelfde fabrikant reageren als ik (na tekenen contract) aankondig hem bijvoorbeeld 5% minder te zullen betalen? Als hij het er niet mee eens is kan het contract ook dan kosteloos ontbonden worden. Gaat vast niet zomaar gebeuren. Let maar niet teveel op mij; heb net een traumatische ervaring met de Leaf 2.0 achter de rug (Rapidgate: van de beloofde laadsnelheid van 50 kW blijft in de praktijk soms maar 14 kW over). Enfin, 485 of 455 zal mij feitelijk ook worst wezen; het voldoet beiden (ruim) aan mijn wensen. In beide gevallen heeft 'Tesla Bjorn' er 500 km uitgeperst (niet eens door echt te hypermilen maar alleen door een GPS snelheid van 90 aan te houden). Veel belangrijker voor mij is overigens de laadsnelheid (ook al dik voor elkaar bij de Niro heeft dezelfde Bjorn laten zien). Ook dat gaat (meer dan) snel genoeg door de 200 A (100 kW) lader en ingebouwde vloeistofkoeling van de accu's. Omdat de meeste snelladers nog 50 kW zijn zit daar voorlopig de bottleneck; niet in de Niro.
  7. Sigmasailor

    KIA e-Niro

    Als je je aan de WLTP snelheden houdt gaat het best lukken. Mijn Leaf 2.0 haalde het en Björn Nijland heeft laten zien dat Niro en Kona het ook kunnen. Yep, de Niro haalde gewoon 500 km als je je rechtervoet maar in bedwang kunt houden. Ook ik denk dat je nog steeds relatief veel auto voor je geld krijgt als jet het vergelijkt met andere EVs, blijft jammer dat na aanschaf zaken worden bijgesteld op een eenrichtingsverkeer manier. Overigens wel een dik compliment voor KIA dat ze zo snel en zo duidelijk communiceren, daar kunnen andere fabrikanten een puntje aan zuigen.
  8. Sigmasailor

    KIA e-Niro

    Is toch weer 6% minder dan beloofd. Krijgen we nu allemaal ook 6% korting?
  9. Sigmasailor

    KIA e-Niro

    Heeft de dealer mij verteld. let op: is 'vooralsnog'; kan dus best veranderen. Dragen kan toch geen probleem zijn?
  10. Sigmasailor

    KIA e-Niro

    Ik heb gisteren begrepen dat je met de e-Niro (vooralsnog) niet mag trekken en er zelf geen kogeldruk (voor fietsendrager) is toegestaan (zowel kogeldruk als trekkracht 0 (nul) kg).
  11. Sigmasailor

    KIA e-Niro

    Gisteren bij Vaneman in Amsterdam hadden ze er eentje (voor een paar uurtjes) staan: mooi! Sorry, geen foto's gemaakt om het te bewijzen . Volgens mij komen ze over een week (als demo) bij meer dealers te staan.
  12. Sigmasailor

    KIA e-Niro

    Voor de liefhebber, linkje naar het volledige persbericht: https://pers.kia.com/persbericht/kia-maakt-scherpe-vanafprijs-e-niro-bekend/
  13. Sigmasailor

    Niro PHEV

    Ik heb bijna 5 jaar in de Outlander PHEV gereden. Gemiddelde op benzine was 1 op 18 (als ik de kWh niet meetel. Als ik van de (betaald) geladen stroom (via geld) liters benzine maak kwam ik nog steeds uit op ruim 1 op 16. Geen idee waar die 1 op 10 verhalen vandaan komen. Yep, je moet je rechtervoet wat onder controle hebben. In de randstad maakt dat in tijd toch bijna niets uit. Omdat de KIA kleiner, lichter en moderner is zou die het beter moeten doen.
  14. Sigmasailor

    KIA e-Niro

    Effect van je rechtervoet minder goed onder controle hebben: bij 120 op de teller is de range (nog steeds acceptabel) 'maar' 300 km:
  15. Sigmasailor

    KIA e-Niro

    WLTP waarde (485) lijkt echt te halen (als je rond de 90 km/hr) aanhoudt:
×