Jump to content

Sigmasailor

Leden
  • Content Count

    902
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    37
  • Country

    Netherlands

Sigmasailor last won the day on September 2

Sigmasailor had the most liked content!

Community Reputation

181 Excellent

2 Followers

About Sigmasailor

  • Rank
    Gevorderd Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Hillegom
  • Werk
    Ja
  • Auto
    64 kWh Kia e-Niro ExecutiveLine 2019

Recent Profile Visitors

3,436 profile views
  1. Grootste bezwaar is de prijs, die dingen kosten een paar centen. Wat interessant kan worden is dat ze gaan dienen als buffer voor het hele net. De distributiebedrijven kunnen besluiten de inzet van EV’s en Powerwalls in het net te belonen. Ook dat gaat eerst nog flink investeren nodig maken en zal nog wel een paar jaartjes duren voor het bij de gewone huishoudens gaat gebeuren. Op wat grotere schaal wordt er al mee geëxperimenteerd. Zowel de EV als de laadpaal (en je installatie) moeten er geschikt voor zijn. Reken voor ieder onderdeel maar op de nodige duizendjes.
  2. Yep, ruim 4000 kWh per jaar. Probleem is, zoals bij de meesten onder ons dat de auto er meestal niet is als de panelen optimaal leveren. Vooralsnog lever ik tegen het hoge tarief en laad tegen het lage tarief. Die panelen zijn al verdiend als de regeling stopt.
  3. Ik gebruik al bijna 8 jaar mijn LoLo en ben dik tevreden. 8 Jaar geleden had je nog nauwelijks keus. Ik laad op 1 fase en 16A en ben echt nog nooit stroom tekort gekomen.
  4. Ach, ik kan me een oud topic herinneren waar iemand 2000 euro heeft uitgeven om zijn Kia broem, broem geluiden te laten maken; ieder zijn ding denk ik. Wat kosten die ‘small wraps’ (ook ‘echt’ nodig) ook al weer?
  5. Zelfs als je langzaam rijdt (is mij een keer overkomen) geeft het een ongezond aanvoelende tik. Gaat mij dus niet meer gebeuren die P knop Op zich snap ik dat het draaiveld om een permanente magneet in staat is de auto stil te laten staan. Zal wel de nodige energie kosten. Bij snelheid verminderen genereer je nog de nodige energie; bij stilstand natuurlijk niet meer. Zouden de gewone remmen het niet overnemen bij stilstand?
  6. Ik had het op de Outlander zitten en heb me er 5 jaar lang meer aan geërgerd dan ik er plezier van had. Openen ging redelijk traag; zo traag dat je regelmatig (ongeduldig) nog eens op het knopje drukte waardoor hij (met vertraging) weer begon te sluiten. Ik ben helemaal tevreden met de analoge wijze van de Kia. Is natuurlijk leuk dat je het kan aanpassen; ik laat dat even voorbijgaan.
  7. Regeneratief remmen (en wervelstroom remmen) hebben altijd beweging nodig (verandering van magnetisch veld (delta flux)). Bij stilstand doen ze dus niets, bij langzaam rijden een heel klein beetje. Kia heeft het mooi geregeld; de overgang van 'modern' remmen naar ouderwets (frictie) gaat ongemerkt. Bij echt remmen (flink trappen of paniek stop werken de frictie remmen direct. Ik mag hopen dat Kia zijn zaakjes beter voor elkaar het dan bij de Stint. Zelfs daar hebben ze beïnvloeding van de trein of overweg niet echt kunnen aantonen. Die Stint was vergeleken met de Kia amateuristisch ontworpen en slecht in elkaar gezet. Er was dan ook geen RDW erkenning. De Kia is door onze eigen RDW goedgekeurd (E4) voor handel binnen Europa. Ik denk dat de P pal ook wel bewaakt wordt door Kia; is de snelheid te hoog zal hij niet invallen. Bij hele lage snelheid wel (en dat geeft de on technische 'ruk' die je beter kunt voorkomen.
  8. Goed om te zien dat 'onze' twee jaar oude e-Niro nog prima meekomt (om niet te zeggen dat hij er met kop en schouders bovenuit steekt.)
  9. Dat is zeker schrikken geweest. Het filmpje zegt verder niet veel omdat je niet kunt zien wat er gedaan is in de auto. Zoals hierboven ook al staat; remmen doen het altijd; dat is een mechanisch/hydraulische harde verbinding. Ik vind het knap dat je in de korte tijd dat het duurde in staat bent naar je voeten te kijken of je wel op het goede pedaal trapt. Klinkt toch als 'operator error'. Misschien teveel gerekend op het zelf remmen van de Kia (wat nu niet werkt omdat de radar onder de slagboom heenkijkt).
  10. Is wel waar; maar ik denk dat de competentie van de bestuurder een veel grotere factor is dan wat de banden kunnen. Bij rustig aan naar boven (of naar beneden) rijden over de gebruikelijke wegen naar de wintersportgebieden zijn niet je eigen banden de beperkende factor; ik zou me meer zorgen maken over je medeweggebruiker. In NL is het nog veel erger; de gemiddelde automobilist kan niet meer met winterse omstandigheden omgaan en alles komt gewoon stil te staan (is ook veilig).
  11. Zooo, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat!
  12. Sigmasailor

    AutoHold

    Is waar, da's het leuke van de Kia, iedereen kan zijn eigen voorkeur methode kiezen. Zolang je het maar niet lomp doet bespaar je energie! Zelf laat ik hem zo lang mogelijk uitrollen op standje 1 om op het laatst de linker flipper te gebruiken; nu aan het proberen met gas bij geven.
  13. Sigmasailor

    AutoHold

    Toch weer wat leuks! Deze had ik nog niet gevonden. Je moet ‘flink’ gasgeven maar dan werkt het inderdaad. Eens zien of dit mij gaat bevallen. Tot nu toe liet ik de linker flipper los als ik het net niet haalde. Gas bijgeven is wat eleganter.
  14. Als je naar de specificaties kijkt zul je zien dat de Cross Climates juist ook als winterband te boek staan. Ze voeren ook het 'sneeuwvlokje' en zijn "mountain and snowflake" rated.
  15. Kijk eens naar de informatie filmpjes en testen van de Cross Climates van Michelin (of andere goede merken). Ze benaderen de winterbanden en je bent voor goed van dat domme, door de bandenindustrie in leven gehouden, gewissel af. Ik geef het helemaal toe; twee jaar geleden dacht ik ook nog dat het gewoon nodig was, de bandenfabrikant zitten niet stil. Tuurlijk als je in Noorwegen woont en veel op ijs en sneeuw moet rijden is het en ander verhaal. Voor het steeds warmer wordende NL met af en toe een uitstapje naar Duitsland hoeft het echt niet meer.
×
×
  • Create New...