Robo48 Geplaatst 27 November, 2017 Geplaatst 27 November, 2017 Ik heb een Kia Sportage van jan. 2011, benzine. Ongeveer 2 jaar geleden hoorde ik een flauw geluid alleen als ik optrok tot in zijn 3e versnelling. Zodra ik in de 4e of 5e versnelling zat was het geluid weg en weer terug naar 1, 2 of 3 dan kwam het weer terug. Bij onderhoudsbeurt dit doorgegeven. Bij ophalen auto werd gezegd dat er niets aan de hand was. Sinds een half jaar geleden werd het geluid steeds harder dus naar de garage. Wij wonen inmiddels in Spanje dus naar de Kia in Benidorm. Zij hebben de hele auto uit elkaar gehaald en melden vervolgens dat het de koppeling was, er moesten 7 onderdelen worden vervangen, kosten €1122 en valt NIET onder de 7 jaar Kia garantie. Flinke tegenvaller dus. Na 4 weken hadden ze eindelijk alle onderdelen binnen, reparatie uitgevoerd en wat denk je... het geluid zit er nog steeds. Nu hebben ze iets anders besteld, geen idee wat, maar ze denken dat dat het euvel is. Mijn Spaans is nog niet zo goed en hun Engels nog slechter dus moeizame conversatie. Nu mijn vraag. Het lag dus niet aan de koppeling dus was deze reparatie niet nodig geweest. Ben ik nu toch verplicht deze kosten te betalen? Weet iemand dit? Quote
Toby Geplaatst 27 November, 2017 Geplaatst 27 November, 2017 Waar dient die 7 jaar garantie dan voor? Quote
Brat Pit Geplaatst 27 November, 2017 Geplaatst 27 November, 2017 Vooropgesteld , ik ben geen jurist en ken de leverings en garantie voorwaarden niet. Echter in zijn algemeenheid mag je bij een garage of merkdealer specifieke kennis verwachten. Dat is niet oneindig want een garage kan ook voor verrassingen komen te staan. In dit geval zou ik aangeven dit niet te gaan betalen en vragen of ze het überhaupt wel op kunnen lossen. Het is toch op zijn minst vreemd om zomaar wat onderdelen te vervangen die het probleem niet oplossen. Quote
Robo48 Geplaatst 27 November, 2017 Topic Starter Geplaatst 27 November, 2017 Onze auto staat er nu al bijna 5 weken en ik heb het idee dat ze niet weten waar het geluid vandaan komt en dus nu maar aan het uitproberen zijn. Maar wat ik graag wil weten is of ik dit allemaal maar moet accepteren, en belangrijker, moet betalen? Want dit nieuwe onderdeel, geen idee wat dat is, wat kost dat dan weer en als dat het probleem ook niet oplost moet ik dat dan ook betalen? Zo kan ik wel aan de gang blijven. En dan heb ik het nog niet eens over alle arbeidsuren. Die prijsopgave van €1122 vond ik al erg hoog. In Nederland kan je de complete koppeling laten vervangen voor zo’n €500 a €550. En dan binnen 1 a 2 dagen. Ik wordt er een beetje moedeloos van. Quote
Robo48 Geplaatst 4 December, 2017 Topic Starter Geplaatst 4 December, 2017 Daar ben ik weer! Mijn auto nog steeds niet terug, staat nu al bijna 6 weken bij de Kia dealer. En al die tijd geen leenauto (hebben ze niet, zeggen ze). Ze hadden de auto gerepareerd maar.... helaas het geluid was er nog. Dus reparatie koppeling bleek onnodig. Voor de 2e keer de boel open en nu iets anders vervangen, weet nog steeds niet wat, blijkt niet alleen het geluid NIET WEG maar zelfs erger geworden en nu ook bij stilstaan auto, gas geven en dan de koppeling intrappen. Dit deed hij dus voorheen NIET. Nu moet hij weer voor de derde keer open en maar weer kijken wat het probleem is. Dit wordt een gebed zonder einde. Ik heb inmiddels niet veel vertrouwen meer in die garage. Nu heb ik ook een paar artikelen op deze forumsite gelezen van andere mensen die ook geluidsproblemen hadden, zij hebben het over een Clutch Judder? Geen idee wat dit inhoud maar zou dit bij mij ook het probleem kunnen zijn? Als ik het gied gelezen heb zou dit een probleem zijn bij met name de Rio maar ook kunnen voorkomen bij de Sportage, en zou het geen kwaad kunnen, alleen een irritant geluid. Ik lees ook dat iemand met een Sportage , die dit ook had, een nieuwe koppeling had gekregen onder garantie. Weet iemand wat ik nog zou kunnen doen om een en ander te bespoedigen want ik heb mijn auto over 2 weken echt nodig en ik vindt het belachelijk dat het zo lang moet duren. Als het probleem inderdaad iets is wat geen kwaad kan of misschien een eenvoudige goedkope oplossing nodig heeft ben ik dan verplicht om die €1122 voor het vervangen van de koppeling (die dus bij nader inzien niet nodig was) te betalen? Weet iemand dit! Quote
Brat Pit Geplaatst 4 December, 2017 Geplaatst 4 December, 2017 Slechte heelmeester maken stinkende wonden, helaas. Wat betreft de clutch judder weet ik dat bij de Sportage van mijn broer een trilling optrad bij 80km/h. Die trilling had niets te maken met banden . Hij had een van de eerste met dit euvel en voor zijn garage in de UK was het ook onvindbaar. Op fora las ik later dat de veertjes uit de koppelingsplaten vervangen moesten worden. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.