ernieken Geplaatst 6 Februari, 2018 Geplaatst 6 Februari, 2018 Ik rijd nu een 7000km met mijn nieuwe Rio 1.0 T-GDI 100pk. Ik stel vast dat na een koude start de motor in tweede versnelling 'stottert' en dus niet goed op toeren komt. Oplossing is naar derde opschakelen en dan rustig gas geven (toerental is dan wat laag). Na ongeveer één km is dit probleem al verdwenen maar dit kan wel gevaarlijk zijn als je met koude motor direct een grote weg moet oprijden en dus voldoende acceleratie nodig hebt. Problemen die ik nog heb vastgesteld: sleutel klapt niet goed uit als je op het knopje duwt om te laten uitklappen koppeling schokt soms, vooral als het nat en koud is (was ook bij m'n vorige Rio). Is intussen wat minder dan in het begin. Bij achteruitrijden piepen de remmen, zelfs zonder dat ik rem. Is de laatste maanden ook wat minder maar wel nog aanwezig. Stoel bestuurder staat wat los (rugleuning?) waardoor op de slechte Belgische wegen deze stoel vervelend trilt. Iemand gelijkaardige problemen? Auto gaat binnenkort binnen om deze zaken te verhelpen. Verder wel tevreden met de wagen, rijdt een pak volwassener dan m'n vorige Rio 3 (met 1.2 benzinemotor). Verbruik is wél hoger dan m'n vorige, die zat op 5,8l/100km, deze op 6,7l/100km. Voornamelijk korte afstanden. Quote
Andries Geplaatst 9 Februari, 2018 Geplaatst 9 Februari, 2018 Op 6-2-2018 om 14:42 zei ernieken: Ik rijd nu een 7000km asdfasdfmijn nieuwe Rio 1.0 T-GDI 100pk. Ik stel vast dat na een koude start de motor in tweede versnelling 'stottert' en dus niet goed op toeren komt. Oplossing is naar derde opschakelen en dan rustig gas geven (toerental is dan wat laag). Na ongeveer één km is dit probleem al verdwenen maar dit kan wel gevaarlijk zijn als je met koude motor direct een grote weg moet oprijden en dus voldoende acceleratie nodig hebt. Problemen die ik nog heb vastgesteld: sleutel klapt niet goed uit als je op het knopje duwt om te laten uitklappen koppeling schokt soms, vooral als het nat en koud is (was ook bij m'n vorige Rio). Is intussen wat minder dan in het begin. Bij achteruitrijden piepen de remmen, zelfs zonder dat ik rem. Is de laatste maanden ook wat minder maar wel nog aanwezig. Stoel bestuurder staat wat los (rugleuning?) waardoor op de slechte Belgische wegen deze stoel vervelend trilt. Iemand gelijkaardige problemen? Auto gaat binnenkort binnen om deze zaken te verhelpen. Verder wel tevreden met de wagen, rijdt een pak volwassener dan m'n vorige Rio 3 (met 1.2 benzinemotor). Verbruik is wél hoger dan m'n vorige, die zat op 5,8l/100km, deze op 6,7l/100km. Voornamelijk korte afstanden. Ik herken het toeren-issue, maar heb dan een echte koude-koude motor ('s ochtends wegrijden, nog geen minuut lang). Vanaf 2000 toeren doet de motor aanspraak op de turbo, maar die werkt dan nog niet.. Het blok is dan nog te koud. Om te voorkomen dat de turbo wordt 'gesloopt', zit er een begrenzer op (dat is het stotter-gevoel). Na 3 minuten rijden ga ik boven de 2000 toeren, dan is er niks aan de hand. Wanneer de turbo op dit blok niet zou bestaan, heb je aan vermogen echt te weinig (zeker op snelwegen). Ik merk zelf ook dat mijn auto dan langzaam optrekt, zolang de begrenzer actief is. Wat betreft de koppeling heb ik een oplossing gevonden, ook ik heb daar last van gehad (ook in de vorige Rio). Voortaan rij ik rustig weg met een 'gecontroleerde' koppeling (dus beetje laten opkomen) en de motor ongeveer 1700-1800 toeren te geven. Probeer het maar eens rustig uit, ik had ook even tijd nodig om hierin de juiste balans te vinden, maar dit werkt voor mij. Mijn Rio (First Edition) heeft een SmartKey, dus ik kan het sleutel-issue helaas niet bevestigen De andere issues komen mij niet bekend voor. Heb je al een afspraak gemaakt bij je dealer? De Rio 4 heeft zo zijn dingetjes (welke merk/type auto niet?!), en is zeker een verbetering op de Rio 3. Quote
ernieken Geplaatst 26 Februari, 2018 Topic Starter Geplaatst 26 Februari, 2018 Naar de garage geweest maar toch niet echt tevreden. sleutelprobleem: opgelost Stoel: vastgezet volgens hen maar ik merk geen verschil. koppeling: hebben ze niet kunnen vaststellen en ze hebben geen weet van dit probleem. Geen oplossing dus. Piepen bij achteruit rijden. Is 'normaal' volgens garage. Delen moeten zich wat 'zetten' zogezegd. Wel al bijna 8000km, geen goede uitleg dus voor mij. Stotteren motor: normaal volgens garage, tank eens Euro 98 ipv Euro 95. Niet echt tevreden met deze uitleg. Deze motor is uiteraard geschikt om correct te werken met Euro 95. Al met al dus niet echt tevreden met service garage. Ik ga contact nemen met invoerder en hopelijk krijg ik dan een betere respons. Quote
Xinix Geplaatst 27 Februari, 2018 Geplaatst 27 Februari, 2018 De motor is uiteraard wel geschikt om op Euro 95 te werken, echter voor elke auto met turbo is het beter de "premium" benzines te tanken. Hierin zitten meer middelen die de boel smeren en daardoor extra koelen. Door het iets hogere rendement uit de brandstof hoeft de boel ook iets minder hard te werken. Ik wilde er vroeger ook nooit aan, benzine is tenslotte duur genoeg, maar met een turbo motor scheelt het op termijn dure reparaties (mijn ervaring met Peugeot 508 met turbo). Wat ook prima werkt als je de premium brandstoffen echt te duur vindt is 2 x normaal tanken en dan een tank premium. Quote
Gast Warmentuuter Geplaatst 27 Februari, 2018 Geplaatst 27 Februari, 2018 10 uur geleden zei ernieken: koppeling: hebben ze niet kunnen vaststellen en ze hebben geen weet van dit probleem. Geen oplossing dus. Vreemd dat ze hier niet van af weten bij de dealer. Er is toch veel over de koppeling geschreven op het forum en ook aangegeven bij KMNL door de KCG. Toen zijn er ook vele vervangen waarvan sommige met succes maar ook waar de problemen weer terug kwamen. Quote
WMH70 Geplaatst 27 Februari, 2018 Geplaatst 27 Februari, 2018 Ik heb hetzelfde probleem met mijn passagiers stoel. Die klappert als ik over drempels of wat minder glad wegdek rijd. Als ik een tik tegen de rugleuning geef hoor ik het ook. Over de motor geen klachten, behalve dat hij bij lage toeren in 5 wat dreunt. Auto is overigens hagelnieuw. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.