ernieken

Leden
  • Aantal bijdragen

    50
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

3 Neutraal

Over ernieken

  • Rang
    Newbie

Recente profielbezoeken

275 profielweergaven
  1. rem schijf of rem trommel ???

    Toch straf. Ik dacht dat de keuze schijf/trommel achteraan werd gemaakt op basis van factoren zoals gewicht van de wagen, motorvermogen en andere relevante zaken. Blijkbaar dus niet, het kostenplaatje lijkt te primeren. Hier in BE heeft enkel de 1.2 trommelremmen.
  2. rem schijf of rem trommel ???

    Dat zal dan allicht schelen van land tot land. Ik heb een 1.0T-GDI Fusion (sinds 5/2017). Net nog eens de laatste specsheet voor Be bekeken en enkel de 1.2 heeft daar trommelremmen. In NL is voor zover ik weer de 1.2 niet leverbaar en is de 1.0 relatief 'goedkoop' omdat het ineens ook het instapmodel is. Vandaar dat men mogelijk wat concessies heeft moeten doen om de prijs laag te houden.
  3. rem schijf of rem trommel ???

    Heb even de technische specs bekeken (België): enkel de 1.2 heeft achteraan trommelremmen, al de andere versies hebben schijven achteraan. specsheet-kia-rio-5d-my16_nl.pdf
  4. Infotainement systeem rio 4

    Slechte kabel? Al eens met een andere kabel geprobeerd?
  5. 1.0 T-GDI stokkende motor indien koud + andere problemen

    Naar de garage geweest maar toch niet echt tevreden. sleutelprobleem: opgelost Stoel: vastgezet volgens hen maar ik merk geen verschil. koppeling: hebben ze niet kunnen vaststellen en ze hebben geen weet van dit probleem. Geen oplossing dus. Piepen bij achteruit rijden. Is 'normaal' volgens garage. Delen moeten zich wat 'zetten' zogezegd. Wel al bijna 8000km, geen goede uitleg dus voor mij. Stotteren motor: normaal volgens garage, tank eens Euro 98 ipv Euro 95. Niet echt tevreden met deze uitleg. Deze motor is uiteraard geschikt om correct te werken met Euro 95. Al met al dus niet echt tevreden met service garage. Ik ga contact nemen met invoerder en hopelijk krijg ik dan een betere respons.
  6. Koude motor i.c.m. turbo

    Ik heb identiek hetzelfde op m'n Rio 1.0 T-GDI. Gemeld aan de dealer die vond dat 'normaal' en wist me te vertellen dat het tanken van Euro 98 dit wel zou verhelpen. Met hem in discussie gegaan dat dit onzin is, ik rijd immers niet in een racewagen, maar hij hield voet bij stuk. Niet tevreden dus. Anderzijds vind ik het turboverhaal ook wel vreemd. Begrenzen begrijp ik maar dat hoeft dan toch niet te schokken. M'n andere wagen (Ateca 1.4 TSI) heeft ook een turbomotor en daar ervaar ik dit euvel niet. Blijft dus abnormaal voor mij.
  7. Ik rijd nu een 7000km met mijn nieuwe Rio 1.0 T-GDI 100pk. Ik stel vast dat na een koude start de motor in tweede versnelling 'stottert' en dus niet goed op toeren komt. Oplossing is naar derde opschakelen en dan rustig gas geven (toerental is dan wat laag). Na ongeveer één km is dit probleem al verdwenen maar dit kan wel gevaarlijk zijn als je met koude motor direct een grote weg moet oprijden en dus voldoende acceleratie nodig hebt. Problemen die ik nog heb vastgesteld: sleutel klapt niet goed uit als je op het knopje duwt om te laten uitklappen koppeling schokt soms, vooral als het nat en koud is (was ook bij m'n vorige Rio). Is intussen wat minder dan in het begin. Bij achteruitrijden piepen de remmen, zelfs zonder dat ik rem. Is de laatste maanden ook wat minder maar wel nog aanwezig. Stoel bestuurder staat wat los (rugleuning?) waardoor op de slechte Belgische wegen deze stoel vervelend trilt. Iemand gelijkaardige problemen? Auto gaat binnenkort binnen om deze zaken te verhelpen. Verder wel tevreden met de wagen, rijdt een pak volwassener dan m'n vorige Rio 3 (met 1.2 benzinemotor). Verbruik is wél hoger dan m'n vorige, die zat op 5,8l/100km, deze op 6,7l/100km. Voornamelijk korte afstanden.
  8. Clutch Judder en stinklucht

    In het topic over de Kia Rio 3 staat een volledige analoog verhaal. Zoek het maar even op. Voor de mensen die de dealer zover kregen was het opgelost na het steken van een nieuwe koppeling en drukgroep. Wel vreemd dat men bij de Rio 4 dan nog steeds met hetzelfde probleem kampt. Zoveel mogelijk meldingen bij de dealer doen me dunkt. Ik zal dat alvast ook doen.
  9. Infotainement systeem rio 4

    Werkt bij mij ook met Android Auto, je kan ipv google maps ook Waze gebruiken om te navigeren. Hoe je een app op het systeem zelf krijgt weet ik ook niet. Ik vind het enkel spijtig dat steeds een kabeltje nodig is. Je telefoon wordt dan telkenmale opgeladen wat de levensduur van de batterij niet ten goede zal komen.
  10. Clutch Judder en stinklucht

    Heb het op m'n Rio 4 ook voor, wel enkel als het koud of vochtig is en enkel de eerste twee km. Bij m'n Rio 3 had ik overigens identiek hetzelfde probleem. Ga het wel eens melden aan de dealer maar écht storen doet het me niet echt.
  11. Update navigatie

    Thanks!
  12. Update navigatie

    Ik rij met een Rio 4 met het optionele navigatiesysteem. Nu vroeg ik me af hoe de (gratis) kaartupdates gebeuren. Kan je dat zelf of moet de dealer dat doen. Heeft iemand hier al ervaring mee?
  13. Leverproblemen Rio (België)

    Op de sticker die op de wagen hing stond wel 'made in Korea'. Worden de nieuwe Rio's dan toch daar gemaakt? Ik dacht gelezen te hebben ergens in Oost-europa. Als hij van Korea moet komen is die lange transporttijd ergens nog te begrijpen.
  14. Leverproblemen Rio (België)

    Na twee maand onderweg te zijn is m'n Rio dan uiteindelijk toch op de plaats van bestemming geraakt. Binnen een paar dagen haal ik hem op. Ik zal dan een paar foto's posten.
  15. Leverproblemen Rio (België)

    Ik heb 21 januari 2017 een nieuwe Rio (Fusion, zwart, navi als optie, geen stockwagen dus) besteld. Levertermijn was 15 weken, dat betekent dus aflevering deze week (eerste week mei 2017). Eind maart ben ik al eens naar de dealer gegaan om te horen of ze al iets meer wisten en toen was volgens de dealer de levering voorzien midden april. Niks van gehoord dus de derde week van april informeer ik me nog eens. Het zou dan begin mei worden (zoals voorzien dus nog geen issue voor mij). De week erna informeer ik nog eens. De persoon gaat kijken in het systeem en ziet dat de wagen geshipped is op 31 maart 2017. Hoewel de Rio voor zover ik weet in Tsjechië wordt gemaakt komt die blijkbaar per schip naar hier (via Rotterdam). Hij zegt me tevens dat ik toch wel vijf (!) weken moet rekenen voor het shippen. Levering dus half mei. Ik vind dat allemaal een beetje vreemd en neem contact op met de klantendienst. Die zeggen me nu ineens dat de levering zal plaatsvinden einde mei begin juni (dus buiten de 15 weken +25% marge levertermijn). Ik weet dus niet meer wat ik kan/moet geloven. Waarom veranderen de leverdata continu? Waarom moet een wagen die op 31 maart wordt geshipped nog twee maanden onderweg zijn? Ik heb die vragen ook gesteld aan de invoerder, tot op heden nog geen antwoord hierop. Zijn er nog mensen met een gelijkaardig verhaal?