Andries
Leden-
Aantal Items
75 -
Registratie Datum
-
Laatst Bezocht
-
Dagen Gewonnen
1
Andries heeft de dag voor het laatst gewonnen op 4 Januari 2017
Andries had de meeste 'vind ik leuk' inhoud!
Recente Bezoekers van dit Profiel
1837 profiel weergaven
Andries's Prestaties
-
Beste leden, Bijna 4 weken geleden is mijn Rio gestrand, vlak voor zijn eerste 'verjaardag' en staat er nu zo bij.. Omdat mijn verzekeringsmaatschappij niet is aangesloten bij een Kia-dealer, heb ik gebruik moeten maken van een universele schadehersteller. De importeur kan echter geen vervangend portier leveren, de levertijd is onbekend (ook niet via omliggende landen). Ik heb begrepen dat Kia-dealers statussen kunnen opvragen via MOBIS Parts Europe, maar daarop wordt als volgt gereageerd: "Je laat de auto niet door ons herstellen, dus doe dan ook geen navraag over onderdelen bij ons." Het voelt alsof ik met mijn rug tegen een muur sta, de eerste onderhoudsbeurt had 18 maart moeten plaatsvinden. Hierop zegt de dealer: "Wij kunnen er niets aan doen, als je ooit garantie wil claimen kan dat een probleem worden." Heeft iemand een tip, hoe nu verder?
-
Ik ben benieuwd! Laat je even weten wat eruit is gekomen?
-
Ben je nog bij de dealer geweest en wat zei deze? Tot nu toe ben ik 'afgewimpeld' en ga er daarom als volgt mee om.. Voortaan rij ik rustig weg met een 'gecontroleerde' koppeling (dus beetje laten opkomen) en de motor ongeveer 1700-1800 toeren te geven. Hiermee laat ik de koppeling wat langer slippen en extra de tijd geven om aan te grijpen. Ik weet niet of het goed is, maar het werkt wel.
-
Ik herken het toeren-issue, maar heb dan een echte koude-koude motor ('s ochtends wegrijden, nog geen minuut lang). Vanaf 2000 toeren doet de motor aanspraak op de turbo, maar die werkt dan nog niet.. Het blok is dan nog te koud. Om te voorkomen dat de turbo wordt 'gesloopt', zit er een begrenzer op (dat is het stotter-gevoel). Na 3 minuten rijden ga ik boven de 2000 toeren, dan is er niks aan de hand. Wanneer de turbo op dit blok niet zou bestaan, heb je aan vermogen echt te weinig (zeker op snelwegen). Ik merk zelf ook dat mijn auto dan langzaam optrekt, zolang de begrenzer actief is. Wat betreft de koppeling heb ik een oplossing gevonden, ook ik heb daar last van gehad (ook in de vorige Rio). Voortaan rij ik rustig weg met een 'gecontroleerde' koppeling (dus beetje laten opkomen) en de motor ongeveer 1700-1800 toeren te geven. Probeer het maar eens rustig uit, ik had ook even tijd nodig om hierin de juiste balans te vinden, maar dit werkt voor mij. Mijn Rio (First Edition) heeft een SmartKey, dus ik kan het sleutel-issue helaas niet bevestigen De andere issues komen mij niet bekend voor. Heb je al een afspraak gemaakt bij je dealer? De Rio 4 heeft zo zijn dingetjes (welke merk/type auto niet?!), en is zeker een verbetering op de Rio 3.
-
Beste leden, Onlangs heb ik mijn zomerbanden laten vervangen door winterbanden, door een bandenbedrijf (mede naar aanleiding van dit issue). Omdat ik niet wist wat de juiste bandenspanning moest zijn, heb ik dit dezelfde dag juist laten instellen door de plaatselijke Kia-dealer (tijdens de testdag). De dealer gaf aan niet te kijken op de binnenzijde portier (label), maar op elk wiel dezelfde spanning te hanteren. Zo gezegd, zo laten doen en meteen daarna de spanning opgeslagen in het TPMS (knopje linksonder het stuur). Vanochtend kreeg ik toch weer een melding over een probleem met de bandenspanning (wat ik ook kreeg met mijn vorige banden). Ik kan morgenochtend terecht bij de dealer, maar ik begin het vertrouwen in Kia te verliezen. Iemand ideeen of soortgelijke ervaringen?
-
Mijn vorige auto was een Rio 3 en ik heb de Rio 4 gekocht vanwege de verbeterde techniek en ontwerp (liefde op eerste gezicht). De Rio 4 is wel wat verbeterd in de koppeling, omdat mijn Rio 3 ook koppelingsproblemen had bij een warme motor. Vanochtend was het regenachtig en ik moest een aantal keer steken om vanuit huis weg te rijden.. Oftewel, onderin weer schokkerig opgang. Het eerstvolgende rode stoplicht gaf geen enkel probleem. Volgens Kia Tilburg heeft het (nog) geen zin om de koppeling te vervangen, omdat daarmee het issue wordt verplaatst. Hopelijk worden er genoeg meldingen gemaakt, zodat Kia komt met een oplossing. Het viel mij op dat Nissan dit issue ook ondervindt. Tip: wanneer ik zoals vanochtend niet hoef te steken, geef ik vanuit stilstand een klein beetje gas, met de koppeling licht ingedrukt. De auto komt hiermee in beweging, blijf van de gas af en de koppeling trek ik verder op. Hiermee kom ik verder op snelheid en voorkom ik het schokkerige gevoel. Vervolgens kan ik gerust gas geven. ( Ik weet niet of het normaal is, maar dit is een werkbare work-around. )
-
Maandag vanuit het werk ben ik even langs Kia Oosterhout gereden, welke mij de auto heeft verkocht in maart. Ik kwam 17:50 aan, maar de man die daar service vertegenwoordigt was aanwezig tot 17:30. De verkoper was wel aanwezig en dacht dat het aan de turbo ligt, maar stelde voor om een andere keer even langs te komen (om een afspraak in te plannen). Turbo lijkt mij merkwaardig (omdat die pas wordt benadert vanaf ongeveer 2.000 toeren), dit issue doet zich voor vanuit een koude/regenachtige stilstand tot 'rollen'. Dinsdag overdag even gebeld met Kia Tilburg, omdat zij mij eerder goed hebben geholpen (op basis van second-opinion). Zij gaven aan dat het een bekend issue is en dat zij het ook in de gaten houden. Daarbij werd aangegeven dat het kan komen door de aangescherpte milieu eisen. ( Voorheen werd asbest gebruikt in bepaalde onderdelen, wat niet langer is toegestaan.. Nissan zou hetzelfde ondervinden, wat daar ook wordt verkocht. ) Dinsdag kon ik wat eerder vertrekken vanuit het werk, waardoor ik nog even langs Kia Oosterhout kon (ligt letterlijk op de route, richting huis). Daar aangekomen was het 17:20 en de man die daar service vertegenwoordigt was nog aanwezig (tot 17:30). Hij was wat dingen aan het opruimen, waardoor ik hem beleefd vroeg: "Kan ik nog wat vragen?" Hij antwoordde: "Nou, heel snel dan, want over 10 minuten ben ik echt weg!" Ik was wat verontwaardigd, maar legde hem bovengenoemde verhaal uit. Dus dat ik maandag al was langskomen, werd geadviseerd een andere keer terug te komen en dinsdag overdag even heb gebeld met Kia Tilburg. Hierop antwoorrdde hij: "Waarom kom je dan hierheen, als je al navraag hebt gedaan bij een andere dealer?!" Ik gaf aan: "De auto heb ik bij jullie gekocht, dus zie ik jullie ook als eerste aanspreekpunt (wat ik maandag ook heb gedaan).. Maar ik mag toch wel bellen met een andere dealer?" Hierop kreeg ik als antwoord: "Als wij het eerste aanspreekpunt voor jou zijn, waarom behandel je ons nu dan als tweede aanspreekpunt?!" Is dit de manier hoe een Kia-dealer klanten hoort te servicen? Kia Oosterhout en Kia Tilburg zijn overigens van dezelfde eigenaar.
-
Ja precies, blijft dus een 'zwaktepunt'?
-
Valt dat niet gewoon onder garantie? Dus dat de dealer dit netjes moet oplossen? Of is het zodanig dat het toch wel terugkeert (ook bij een nieuwe koppeling)?
-
Bedankt voor je reactie xtra40, zoals jij het omschrijft ervaar ik het ook.. Is hieraan iets te doen, of gewoon mee leren leven?
-
Beste leden, Mijn nieuwe Rio heeft last van 'Clutch Judder'.. Tenminste, die term kom ik tegen als onderstaand issue zich voordoet: Bij koud/regenachtig weer is onderin te voelen dat de auto schrokkerig opgang komt, alleen vanuit de eerste versnelling. Als het verkeer in de spits tegenzit en ik moet regelmatig stoppen/optrekken, komt daarbij een stinkende benzine-/olielucht. Opvallend is dat dit enkel de eerste 5 minuten is, alsof alles nog moet warmdraaien? Komt iemand dit bekend voor en kan er iets aan worden gedaan? Alvast bedankt voor jullie reactie(s).
-
Dit issue is eindelijk opgelost (met de eer aan mijzelf). Afgelopen weekend heb ik de Michelin banden vervangen door Continental banden, voor eigen rekening (€ 500,-). Ik kon de Michelin banden nog inruilen, welke nu worden verkocht als tweedehands, wat de pijn heeft verlicht naar € 400,-. Snel vergeten en nu lekker genieten!
-
2.0 benzine - trekkracht onderin en ratelend geluid???
Andries reageerde op RvanKoni's topic in Sportage 3
Ik herken het ratelend geluid ook, wanneer je inderdaad een mini-rotonde afrijdt.. Vanuit versnelling 2 in lage toeren doortrekken en je hoort je 'm. Niet erg storend, maar wel als je erop gaat letten. Dit is overigens in het nieuw model Rio (2017). Na lang zoeken en onderzoek laten uitvoeren door meerdere dealers, hebben we de oorzaak gevonden. Het komt door een resonantie van de versnellingskabels, wat verder niet schadelijk is. Autoromme (Etten-Leur) heeft de versnellingskabels 'gemodificeerd', alleen weet ik niet wat ze exact hebben gedaan. Sindsdien is het probleem vrijwel opgelost, heel soms hoor ik de ratel nog. Ik heb het een plekje kunnen geven en vind het nu wel prima zo.. -
Beste leden, Sinds kort heb ik last van een stinkende airco.. Het is niet de 'bekende' zweet-sok lucht, maar een olie/brandstof luchtje. Komt iemand dit bekend voor? Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!
-
Dat dacht ik eerste instantie ook, dus alles wat 'los' lag uit de auto gehaald (ook inhoud dashboard-kastje). In onderstaand filmpje van een BMW 3-cilinder hoor ik het geluid ook, maar wel in mindere mate.. Let op bij 0:24 en 0:33 / 0:34 / 0:35 (het knetter-achtige geluid). Ik weet niet hoeveel toeren deze BMW draait, maar ik hoor het soms al vanaf 2500 toeren en dan wat meer aanwezig.