oudekerkborne Geplaatst 2 Juli, 2009 Geplaatst 2 Juli, 2009 (aangepast) Januari 2008 kochten we een Carens en maakten gebruik van de KIA aanbieding om goedkoop (ca. 2 Juli, 2009 aangepast door oudekerkborne Kopregel aanpassen Quote
bigwade Geplaatst 2 Juli, 2009 Geplaatst 2 Juli, 2009 Hallo oudekerkborne Zoals ik het begrepen heb werkt het als volgt: Elke moderne Kia heeft hydraulische kleppen. Als de motor koud is zal door de hydraulica de klepstelling geoptimaliseerd worden voor koud. Met het opwarmen van de motor wordt ook de klepspeling kleiner. Gaat allemaal automatiek via die hydraulica. Om de motor zo optimaal te laten lopen zal die hydraulica maar een beperkte warm/koud wisseling aan kunnen. Aangezien gas een veel hetere verbranding heeft valt dat na zoveel kilometers buiten de toleranties van die hydraulica. Die kan dat niet meer aan en zal handmatig nagesteld moeten worden. Kia heeft dat ondervonden en er van geleerd. Na 30.000km zou mijn Sportage gesteld moeten worden voor ca 300 ex btw. Jij hebt er nu 50.000km mee gereden zonder nastellen. Je "beklaagd" je over de kosten maar het goede nieuws is dat als je dat niet had gedaan er wellicht een kleppenrevisie a 2000-2500euro bij 60.000km plaats had moeten vinden (btw dat kan in het ergste geval alsnog nodig zijn, zoek hier maar eens op lpg..) Flashlube zorgt voor een spriets vloeistof af en toe die verkoeld en brengt de garantie niet in gevaar. Voor het goede gevoel, Maserati werkt met een vergelijkbaar hydraulica nastel-systeem.. Mocht ik onjuistheden uitkramen word ik graag gecorrigeerd door ons gewaardeerde forumlid 16V Voor mij was het gemis ven een reserve wiel, 20jr gas ervaring (van zeer slecht tot goed) en de onbetrouwbare overheid een reden om maar eens op benzine te gaan rijden, ondanks de 22-25.000 die ik wel ga halen p/jr grtz Frank Quote
engelsman Geplaatst 9 September, 2009 Geplaatst 9 September, 2009 Januari 2008 kochten we een Carens en maakten gebruik van de KIA aanbieding om goedkoop (ca. Quote
bigwade Geplaatst 9 September, 2009 Geplaatst 9 September, 2009 Hallo T.Engelsman, welkom op dit forum. Dit is weer een vervelend verhaal en je bent dus de 2e ( op dit forum, er zijn er vast meer) Ik heb geen idee voor wat voor kosten je nu staat, je hebt het over kleppen herstellen..... Als ze dat netjes doen, revisie, ben je zo 2000+ euro kwijt. Vreemd dat zowel Kia Nederland als je Kia dealer je niet heeft gewezen op de nieuwe spelregels. Zelf heb ik er een pesthekel aan dat dat zomaar kan. Onze overheid is er ook zo een die steeds de spelregels veranderd, grrrrrr. Nog vreemder is het feit dat je dealer je niet heeft gewezen op de noodzaak van het nastellen bij 30.000 km. Voor de Sportage stond dat sept 2008 al heel duidelijk op de site en is mij ook verteld bij het eerste gesprek. Zowel je dealer als Kia Nederland hebben je verzuimd de veranderingen te melden en zijn waarschijnlijk aansprakelijk. Aangezien het oude Kia NL niet meer bestaat en er een kans is dat je dealer per midden van deze maand ook geen Kia dealer meer kan/mag zijn ben je waarschijnlijk heel erg de L*L. Als je reparatie een paar honderd euro's is, zou ik het doen en spoedig afscheid nemen van deze auto of keiharde afspraken op papier zien te krijgen van zowel je dealer als Kia NL. Sterkte Frank Ik heb 20 jaar op gas gereden, van drama tot prima, altijd moeten lachen om de grap "gas is om op te koken" maar ben er zelf klaar mee. Quote
Relena Geplaatst 9 September, 2009 Geplaatst 9 September, 2009 Dit is niet netjes. En geen leuke manier om je eerste bericht te sturen. Toch een welkom op dit forum van leden die met je meevoelen. Groetjes, Relena Quote
Kia Fan Geplaatst 9 September, 2009 Geplaatst 9 September, 2009 Ik zou mooi even bij bovag gaan klagen!!!!! Volgens mij moeten ze dit echt melden als jij de auto koopt!! Het staat namelijk nergens in het onderhoudsprijzen boekje dat dit erbij komt. Je km kost prijs gaat zo wel wat omhoog! Een leasemaatschappij accepteert dit echt ook niet zomaar. En als je het niet laat doen vervalt dan de garantie?? Je hebt nl. 5 jaar en onbeperkte km garantie. Ik zou het namelijk dan niet laten uitvoeren en de auto gewoon na 46 maanden inruilen. Quote
bigwade Geplaatst 9 September, 2009 Geplaatst 9 September, 2009 Kia Fan, in de garantie afspraken is een duidelijke afwijkende afspraak w.b. gas (iig sept 2008 ) ze zijn gekke Henkie niet Niet repareren is echt stukrijden... Een organisatie als Bovag ertussen schuiven is de volgende wellesnietes club, dat wordt een eindeloos verhaal en daar is T.Engelsman gewoon de dupe van. Ik hoop dat er iets van een advocaat in de familie zit, dat helpt namelijk een stuk beter. Sterkte! Quote
16_v Geplaatst 9 September, 2009 Geplaatst 9 September, 2009 even op de klepspeling terug te komen de carens en de sportage en de ceed 2.0 liter motor moeten de kleppen van worden gesteld. als je geen gas instalatie heb wordt het gedaan bij de 90.000km als je wel gas heb dan moet het om de 30.000 gedaan worden.omdat gas een hogere ontbrandingstemperatuur heeft en daar door worden de onderdelen zoals de kleppen warmer als normaal. d sportage en de ceed,carens hebben klepstel plaatjes en geen hydraulische klepstoters. Quote
Kia Fan Geplaatst 9 September, 2009 Geplaatst 9 September, 2009 Volgens mij waren die afspraken er in januari 2008 nog niet (weet het bijna helemaal zeker)...... En de bovag heeft zeker wel zin hoor die hebben een onafhankelijk klachtencommissie en die zijn best lastig....... (voor de dealer). Want daar praat je over je doet zaken met de dealer en daar moet je ook je beklag gaan doen. Die is de contractpartij. Quote
bigwade Geplaatst 9 September, 2009 Geplaatst 9 September, 2009 d sportage en de ceed,carens hebben klepstel plaatjes en geen hydraulische klepstoters. Dit is te bizar om te lezen........ Mijn eerst NIEUW gekochte Corsa 13S in 1986 had al hydraulische klepstoters...... Ik weet niet beter dat dit v.a. 1990 zo'n beetje standaard is op elke auto. weird ! Quote
bigwade Geplaatst 9 September, 2009 Geplaatst 9 September, 2009 En de bovag heeft zeker wel zin hoor die hebben een onafhankelijk klachtencommissie en die zijn best lastig....... (voor de dealer).. Ok Quote
Kia Fan Geplaatst 9 September, 2009 Geplaatst 9 September, 2009 Zat even bij bovag te kijken... Word toch weer lastig omdat het om een nieuwe auto gaat. BOVAG - Vragenformulier Bemiddelingsbureau Je moet je toch wenden rechtstreeks tot je leverancier, of het moet gaan om de bovag voorwaarden waaronder je de auto gekocht hebt. Ik zal die zo even doorlezen of daar iets in staat waar je wat mee kan. Dan toch via je eventueele rechtsbijstand. Quote
Kia Fan Geplaatst 9 September, 2009 Geplaatst 9 September, 2009 Bij bovag op site staan alleen maar algemene voorwaarden van na januari 2008 en die zijn niet van toepassing omdat je de auto waarschijnlijk in 2007 gekocht hebt, of in januari 2008. Onderstaande voorwaarden zijn van toepassing naar alle waarschijnlijkheid: http://www.aston.nl/assets/downloads/Bovag.pdf In principe doet de bemiddelingsafdeling en ook de geschillencommissie geen zaken voor nieuwe auto's. Maar er zijn wel uitzonderingen.... ik zou er toch maar eens achteraan gaan. Wellicht kan je een stuk financieel gecompenseerd worden. Quote
oudekerkborne Geplaatst 15 September, 2009 Topic Starter Geplaatst 15 September, 2009 Volgens mij waren die afspraken er in januari 2008 nog niet (weet het bijna helemaal zeker)...... En de bovag heeft zeker wel zin hoor die hebben een onafhankelijk klachtencommissie en die zijn best lastig....... (voor de dealer).Want daar praat je over je doet zaken met de dealer en daar moet je ook je beklag gaan doen. Die is de contractpartij. Bedankt voor de tip ik zal het daar aankaarten en ook de niets zeggende standaard afwijzingsbrief van Kia meesturen. Quote
oudekerkborne Geplaatst 15 September, 2009 Topic Starter Geplaatst 15 September, 2009 Frank,Wij kochten een Kia Carens in juni 2008 met gas als extra pakket. Bij de verkoop werd er niet gesproken van extra klepstellen en het stond ook niet in de onderhoudsboekjes die bij de auto werden geleverd. De dealer vertelde mij dan Kia dit jaar zijn voorwaarden had veranderd door ervaringen zoals wij deze nu hebben. Mijn kleppen moeten nieuwe plaatjes ingezet worden omdat de afstand niet goed meer was. De auto hield in op 11000 toeren en ging niet harder dan 110 km. De auto sloeg doorlopend af enz enz. Ik ben naar de dealer gegaan en gevraagd of men het na wilde kijken. Na twee dagen hoorde ik dat de kleppen hersteld moesten worden en dat dit geen garantie was. Ik heb gezegd dat ik het hier niet mee eens ben omdat Kia tussentijds zijn voorwaarden had veranderd zonder hiervan de consument op de hoogte te brengen. Mijn auto heeft netjes zijn beurten gehad en bij de 30.000 km maakte de dealer ook niet kenbaar dat de kleppen gesteld moesten worden. Ik heb bij de garage kenbaar gemaakt dat ik dit niet een juiste service vind en dat Kia nederland hier verantwoordelijk is. T.Engelsman Engelsman - Vraag is niet zo makkelijk € 378 of € 2.000 vraag is: Is het onderhoud of is het garantie. Volgens KIA onderhoud volgens mij Garantie. Wat is het geval? Er wordt in dec. 2007 niet over kleppen gesproken in de loop van 2008 schijnen verbrande cylinders voorgekomen zijn en dat is garantie. Maar garantie kost geld of... je naam en dat laatste kan positief en negatief. KIA koos voor geld en dus voor de negatieve naam. Dus krijgen de dealers melding dat iedere 30.000 een kleppencontrole moet plaats vinden (€78) en indien nodig een reparatie (+€300) voor die prijs wordt het risico van verbrande kleppen afgewend op... ? Nu zegt KIA is onderhoud dus de klant. Kia kon ook zeggen wij betalen liever €378 dan een garantie van (stel) € 2.000 (het bedrag dat jij noemt) Voor €378 kan KIA geen advertentie plaatsen maar wel een tevreden klant laten rondbazuinen hoe goed de service is! (ik hoop maar dat KIA stiekum meekijkt - scheelt ook weer tijd en geld! ) Quote
oudekerkborne Geplaatst 2 November, 2009 Topic Starter Geplaatst 2 November, 2009 Ik zou mooi even bij bovag gaan klagen!!!!! Volgens mij moeten ze dit echt melden als jij de auto koopt!!Het staat namelijk nergens in het onderhoudsprijzen boekje dat dit erbij komt. Je km kost prijs gaat zo wel wat omhoog! Een leasemaatschappij accepteert dit echt ook niet zomaar. En als je het niet laat doen vervalt dan de garantie?? Je hebt nl. 5 jaar en onbeperkte km garantie. Ik zou het namelijk dan niet laten uitvoeren en de auto gewoon na 46 maanden inruilen. BOVAG zegt dat de BOVAG garantie alleen voor occasions is boven de Quote
bigwade Geplaatst 2 November, 2009 Geplaatst 2 November, 2009 Wil je zeggen dat je vanaf je eerste bericht, van 2 juli tot aan nu, bent blijven doorrijden met deze auto zonder de kleppen te hebben laten stellen ? Quote
oudekerkborne Geplaatst 3 November, 2009 Topic Starter Geplaatst 3 November, 2009 Hallo 16_V Gaat hier niet over wel of niet een 30.000 beurt met kleppenspeling controle maar om het feit dat er bij aankoop NOOIT gerept is over extra kosten hiervoor ! (Alleen de MRB en iets hoger brandstofverbruik) Pas 2de helft 2008 heeft KIA dit als een extra eis gesteld wil je garantie niet vervallen! DAT BETEKEND: De autorijder moet nu betalen voor de garantie die KIA heeft afgegeven! ! ! VRAAG die dan opkomt wat is het volgende euvel waar KIA een extra controlebeurt voor laat uitvoeren omdat ze anders te hoge garantieclaims gaan krijgen ? dit even ter verduidelijking ! - overigens bedankt voor je reactie. Geeft toch blijk dat dit forum bezocht wordt. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.