Hitmark Geplaatst 30 September, 2018 Geplaatst 30 September, 2018 Hallo mede forumers Ik heb sinds kort een Sportage QL 2017 aangeschaft.. Ik heb toch wel een vraag je over de koplampen... Ik vind dat er niet echt veel licht uitkomt? Ook het lichtbeeld op de garage muur vind ik vreemd. Heb er al LED lampen ingezet, maar nog vind ik het tegen vallen. Heeft een ander hier ook last van ? Hoor het graag. Grts Mark 1 Quote
Toby Geplaatst 1 Oktober, 2018 Geplaatst 1 Oktober, 2018 Hallo mede forumers Ik heb sinds kort een Sportage QL 2017 aangeschaft.. Ik heb toch wel een vraag je over de koplampen... Ik vind dat er niet echt veel licht uitkomt? Ook het lichtbeeld op de garage muur vind ik vreemd. Heb er al LED lampen ingezet, maar nog vind ik het tegen vallen. Heeft een ander hier ook last van ? Hoor het graag. Grts Mark Ik heb zelf xenon verlichting heb hier geen last van. Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk 1 Quote
Wero Geplaatst 1 Oktober, 2018 Geplaatst 1 Oktober, 2018 Niet veel licht? Ik vind het behoorlijk met de standaard lampen. 1 Quote
Hitmark Geplaatst 1 Oktober, 2018 Topic Starter Geplaatst 1 Oktober, 2018 In de cee'd zat ook Xenon. denk dat ik maar weer xenon neem in de sportage. 1 Quote
Gast Ray de jong Geplaatst 19 December, 2018 Geplaatst 19 December, 2018 Nou ik vind het niet slecht het orginele licht, heb nu wel bij de dealer een xenonset besteld, maar dat is puur voor de looks Quote
bartleunen Geplaatst 27 Maart, 2019 Geplaatst 27 Maart, 2019 (aangepast) Goedemorgen, Ik heb me speciaal aangemeld om dit topic te kunnen volgen. Ik heb vanaf deze week een 2e hands Kia Sportage 4 (07-2016) met led dagrijverlichting en daarnaast halogeen dimlicht (HB3) met lens/projector. Ik wil het dimlicht graag vervangen door LED of Xenon (doel is beter licht en uitstraling van de auto) maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb diverse prijzen en adviezen gekregen en ze wijken allemaal af van elkaar. Ik heb onderstaande adviezen gekregen (van inbouw centrum's en dealers) met prijzen variërend van 129 tot 350 euro incl. btw en montage: Halogeen lampje vervangen door led lampje. Hierbij vraag ik mij af of dit geen storing geeft in de boordcomputer m.b.t. kapot licht. Moet zo'n powerled niet gekoeld worden (waarom zouden er anders complete led sets aangeboden worden met koeling en canbus zoals aangeboden bij punt 3). Halogeen lamp vervangen door complete aftermarket Xenon set (incl. canbus om foutmelding boordcomputer te voorkomen). Halogeen lamp vervangen door complete aftermarket LED set. Bij de ene dealer kan dit wel en de andere geeft aan dat de koeling+lampje misschien te lang zou zijn voor de behuizing. Xenon zou net wat beter licht geven (4x meer licht dan halogeen) maar heeft een mindere levensduur (wat is minder, 3400 branduren is nog steeds veel). LED heeft langere levensduur maar iets minder licht (3,5x meer licht dan halogeen). Één webshop geeft aan dit niet te kunnen leveren voor de Kia Sportage omdat het verboden is. De ander geef aan dat het misschien een APK afkeur punt zou kunnen zijn. Een andere dealer geeft aan dat het geen probleem is voor de APK. Door de lens/projector zal het licht altijd goed zijn (mooi en niet verstrooid). Heeft iemand hier ervaring mee met deze auto en wat is nu de beste optie (welke optie hebben jullie gekozen en wat is het resultaat?). 27 Maart, 2019 aangepast door bartleunen 1 Quote
Wero Geplaatst 27 Maart, 2019 Geplaatst 27 Maart, 2019 Ik heb er zelf LED in laten zetten , super veel licht en het beeld ( voor APK ) is normaal , ben zeer tevreden 1 Quote
bartleunen Geplaatst 27 Maart, 2019 Geplaatst 27 Maart, 2019 Dankjewel voor je reactie Wero. Heb jij alleen het lampje laten vervangen of zo'n led set laten installeren. Heb je geen last van foutmeldingen of flikkerend licht? Waar heb je het laten inbouwen? Zou je mij kunnen aangeven wat het gekost heeft? 1 Quote
Wero Geplaatst 28 Maart, 2019 Geplaatst 28 Maart, 2019 Beide lampen vervangen ( HB3 ) met ventilator , € 90? geen foutmeldingen geen flikkerend licht 1 Quote
Hitmark Geplaatst 28 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 28 Maart, 2019 Ik ook LED met ventilator.. Nergens last van... werkt super 1 Quote
Moo Geplaatst 1 Juli, 2019 Geplaatst 1 Juli, 2019 Ik heb deze https://s.click.aliexpress.com/e/c5WyjQrW geïnstalleerd in mijn eigen Stonic maar ook in een Rio en Niro waarbij het lampenkap perfect dicht gaat en er ook ruimte voldoende is voor de ventilator om zijn werk te kunnen doen. Wellicht dat deze ook in de Sportage past. 1 Quote
Pierre Warnier Geplaatst 23 Januari, 2023 Geplaatst 23 Januari, 2023 Ben van een Chevrolet Spark 2010 overgestapt naar een Kia Sportage 2013 met Xenon verlichting maar die komt bij donker nog niet eens tot de helft van wat die Spark te bieden had; levensgevaarlijk zelfs bij avond met de Sportage ! Volgens de APK staan de lampen juist maar dat was en is ook het geval bij de Spark ? Hoe dat kan schijnt niemand te weten en via google kom ik er ook niet uit, de Kia dealer vindt het allemaal wel prima maar het deugt duidelijk niet. Wie weet wat er aan de hand zou kunnen zijn ? De lampen schijnen zo te zien veel te ver naar beneden en ontnemen verderop het zicht............. 1 Quote
Rinus30 Geplaatst 18 Februari, 2023 Geplaatst 18 Februari, 2023 Op 23-1-2023 om 22:53, zei Pierre Warnier: Ben van een Chevrolet Spark 2010 overgestapt naar een Kia Sportage 2013 met Xenon verlichting maar die komt bij donker nog niet eens tot de helft van wat die Spark te bieden had; levensgevaarlijk zelfs bij avond met de Sportage ! Volgens de APK staan de lampen juist maar dat was en is ook het geval bij de Spark ? Hoe dat kan schijnt niemand te weten en via google kom ik er ook niet uit, de Kia dealer vindt het allemaal wel prima maar het deugt duidelijk niet. Wie weet wat er aan de hand zou kunnen zijn ? De lampen schijnen zo te zien veel te ver naar beneden en ontnemen verderop het zicht............. Kun je op het dashbord lhelemaal inks niet de hoogte regelen van de koplampen ? Quote
SmurfenB Geplaatst 19 Februari, 2023 Geplaatst 19 Februari, 2023 Op 23-1-2023 om 22:53, zei Pierre Warnier: Ben van een Chevrolet Spark 2010 overgestapt naar een Kia Sportage 2013 met Xenon verlichting maar die komt bij donker nog niet eens tot de helft van wat die Spark te bieden had; levensgevaarlijk zelfs bij avond met de Sportage ! Volgens de APK staan de lampen juist maar dat was en is ook het geval bij de Spark ? Hoe dat kan schijnt niemand te weten en via google kom ik er ook niet uit, de Kia dealer vindt het allemaal wel prima maar het deugt duidelijk niet. Wie weet wat er aan de hand zou kunnen zijn ? De lampen schijnen zo te zien veel te ver naar beneden en ontnemen verderop het zicht............. Xenon lampen worden oud en gaan minder schijnen, volgens mij kan je het een beetje zien aan de vervuiling van het glas van de bol. Het fijne weet ik er niet van maar er zijn genoeg webpagina's over 1 Quote
SmurfenB Geplaatst 21 Februari, 2023 Geplaatst 21 Februari, 2023 @Rinus30 Gezien uw 'confused' emoticon. Gasontlading-lampen worden na verloop van tijd minder fel. Meeste Xenon lampen kunnen tot 15.000 uur mee, maar zijn 2.000 tot 3.500 niet fel genoeg meer voor hun functie. Dit is na ongeveer 7 jaar, als je gemiddeld 1 uur per dag je koplampen gebruikt. Maar gevoelsmatig komen we daar best snel boven in Nederland. In Engeland zeggen ze nu zelfs 3 jaar: https://groupauto.co.uk/articles/new-research-shows-that-xenon-hids-should-be-replaced-every-3-years/ Ik zou gewoon even nieuwe xenon lampen bestellen en (zonder vette vingers op bol) erin zetten. 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.