Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Tuurke

Afscheid van onze Cee'd 1.0 t-GDI GT-line.

Aanbevolen berichten

Zo, het is tijd om afscheid te nemen van onze tweede Cee'd alweer, een mooie witte sportswagon GT-line 1.0 t-GDI van bouwjaar 2015. Hij was pas 1 jaartje oud toen we hem kochten in 2016 en er staat inmiddels 64000 op de teller. We hebben er nu twee jaar goed voor gezorgd en hopen dat hij een goed nieuw baasje krijgt.

Afgelopen week hebben we namelijk een proefrit gemaakt in het nieuwste model Ceed en waren zo enthousiast dat we hebben besloten om de knoop door te hakken en de onze in te ruilen. Eigenlijk wou ik dit om financiële redenen pas volgend jaar doen, maar mijn wederhelft vond het blauwe exemplaar in de showroom zoooooo mooi..... En zeg dan maar eens nee.  En John van Auto Braber deed een heel mooi inruilvoorstel. Dat wordt nu dus Ceed nummer 3! En nu zonder apostrof.

Onze ervaringen van de afgelopen 2 jaar zijn overwegend positief:

- Nooit pech gehad. Start altijd, loopt altijd.

- Gemiddeld verbruik 1:14 (op 17 inch wielen)

- Heel aangename reisauto, prima voor lange afstanden.

- De 1.0 t-GDI motor is veel aangenamer / pittiger dan de 1.6 GDI die we eerst hadden.

- De stuurbekrachtiging van deze GT line is veel fijner/exacter dan bij onze vorige Cee'd.

- De afstemming van vering en demping is ook veel beter. Met deze auto rijd je gemakkelijk veel te hard zonder het in de gaten te hebben.

-De GT-line heeft ook grotere schijfremmen, dat merk je!

Maar we hebben ook de garantie twee keertjes nodig gehad. Een keer was er een terugroepactie vanuit Kia zelf, waarbij bij al deze motoren de injectoren onder garantie zijn vervangen. En onze boordcomputer gaf vorige winter regelmatig aan dat de accu niet oplaadde. Dat bleek dus niet aan de accu maar aan de boordcomputer zelf te liggen, het hele ding is toen onder garantie vervangen. Ik moet zeggen, Kia geeft de garantie keurig netjes waargemaakt. Compliment.

Kleine puntjes van kritiek zijn er ook:

-De stoelen van de GT-line zitten niet lekker. Geen idee wie daarvoor model heeft gezeten maar zijn anatomie moet heel anders zijn dan de mijne ;-). Ik heb dus 2 jaar rondgereden met een wigvormig kussentje in mijn rug. Overigens: de Ceed serie 3 zit *veel* lekkerder, Kia heeft kennelijk doorgehad dat dit voor verbetering vatbaar was.

- Het automatische stop&go werkt gewoon helemaal nooit. Totaal zinloos feature. Na een paar maanden heb ik het opgegeven om dat nog te proberen.

-De bochtenverlichting (meedraaiend xenon) doet het uitsluitend als de lichtschakelaar in de stand "automatisch" staat. Wat bij mij dus helemaal nooit het geval is. Ik doe het licht gewoon "aan" , zowel overdag als 's nachts. En als ik zo om me heen kijk overdag doen de meeste andere mensen dat precies zo ....

-De ruitensproeiers lusten sproeivloeistof alsof het pils is. Ze sproeien behalve de ruiten namelijk ook de xenon koplampen. Dubbel verbruik dus. In het tankje past daarom wel 5 liter! Ik heb laatst nog 4 jerrycans gekocht toen het ergens in de aanbieding was.

-De xenonlampen regelen automatisch hun niveau. Toch signaleren tegenliggers me regelmatig dat ze door mij verblind worden. Maar ik kán ze helemaal niet lager instellen, sorry jongens!

Verder een dikke pluim voor onze dealer (autobedrijf Braber uit Ede). Mooi bedrijf, ze hebben de onderhoudsbeurten altijd perfect uitgevoerd en gaven weer een prima inruilprijs.

En nu op naar Ceed nummer 3!

Arthur

Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heel veel geluk met de nieuwe aanwinst.

Ook wij hebben gezeten en gereden in de nieuwe ceed.

Ook ik kom van een Ceed sw af..

Supermooie auto, maar wegens mijn slechte knieën gekozen voor een sportage uit 2017.

Ook is het nu onze 4 Kia... nog steeds geen spijt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

" De ruitensproeiers lusten sproeivloeistof alsof het pils is " hahahaha.

Veel geluk met jullie nieuwe aanwinst!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen