Ga naar inhoud

Tuurke

Leden
  • Aantal items

    75
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    1

Tuurke won de laatste dag op 24 november 2018

Tuurke had de meeste 'vind ik leuk' inhoud!

Community reputatie

9 Neutraal

Over Tuurke

  • Titel
    Newbie

Algemeen

  • Auto
    Cee'd sportswagon

Recente bezoekers van dit profiel

589 profielweergaven
  1. Tuurke

    Xenon in de Ceed 3?

    Wauw, dat ziet er fel uit! Kun je de montage eens beschrijven, en daar een fotootje van laten zien? Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk
  2. Tuurke

    Xenon in de Ceed 3?

    Ik heb even zitten kijken naar mijn koplampen; aan de achterzijde zitten plastic afsluitdoppen geschroefd, waarschijnlijk om vocht/condens in de reflectors te voorkomen. Het gloeidraadje in een halogeenlamp kan wel 3000 graden heet worden. Het plasma in een xenonlamp is zelfs nog heter. Leds (het lichtgevende chipje zelf) mogen echter hooguit 150 graden hebben. Ledlampen hebben daarom een ventilatortje, een metalen koellichaam of zelfs een heel bosje gevlochten staaldraad van achteren om de hitte af te voeren. Laat je de plastic dop er af? Dan kun je een vochtprobleem krijgen. Met de dop er op sluit je de warmte op. Hoe los je dat op? Is xenon niet eenvoudiger/betrouwbaarder? Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk
  3. Tuurke

    Xenon in de Ceed 3?

    Nog niet over nagedacht eerlijk gezegd... Ik ben wel heel benieuwd naar de lichtopbrengst van Led versus halogeen. Kun je eventueel een foto maken die het verschil laat zien? Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk
  4. Tuurke

    Xenon in de Ceed 3?

    Hmmm led? Dat is natuurlijk ook een idee. Maar die zijn dan niet van Kia zelf? Spannend! Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk
  5. Tuurke

    Xenon in de Ceed 3?

    Hallo allemaal, Ik mis het felle xenonlicht van m'n Ceed 2 een beetje... Heeft er iemand ervaring met het achteraf inbouwen van originele Kia xenonverlichting (bestelnr ZK60099100349) in de Ceed 3? Is de lichtopbrengst beduidend beter dan van de originele halogeenlampen? En hoe zit het met grootlicht? Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk
  6. Tuurke

    Eerste indrukken van de Ceed3

    Heel mooie wagen, Raymond! Ik hou van wit. Je hebt hem dus verlaagd? Geeft dat geen problemen met verkeersdrempels en parkeergarages? Wat de luidsprekers betreft: Wel, in mijn vorige Ceed (een serie 2 GT line) waren de luidsprekers uitstekend. Warme, volumineuze bassen en een mooi present middenbereik. In mijn Ceed 3 zijn de bassen nagenoeg afwezig en de hoge tonen te hard. Die tweeters boven in het dashboard geven weliswaar veel stereo effect maar het klinkt nogal vermoeiend. Overigens is het bouwen van luidsprekerboxen en scheidingsfilters al sinds mijn jeugd een hobby van me. Als luidsprekers basarm en inhomogeen klinken denk je in eerste instantie dat bij een van de speakers per abuis de polariteit is verwisseld waardoor de bassen van twee boxen elkaar acoustisch uitdoven. Maar eigenlijk is dat uitgesloten bij een moderne auto waarvan de kabelbomen allemaal geprefabriceerd zijn, de monteur kan daar niet domweg twee stekkertjes verwisselen, of? Ik heb ook totaal geen zin om de bekleding van alle deuren open te gaan maken om het te controleren. De hoge tonen dempen met de equalizer van de radio heeft als vervelende bijwerking dat dan ook de speakers achterin de auto geen hoge tonen meer weergeven en nasaal gaan klinken. Ik zal dus die twee tweeters in het dashboard individueel moeten dempen met een serieweerstand. Dat zou een heel simpele ingreep moeten zijn, volgens mij kun je de grille van zo'n tweeter gewoon losklikken. Als die tweeters na de ingreep wat terughoudender klinken kan ik hopelijk met de equalizer het spectrum onderin wat opkrikken. Wordt vervolgd! Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk
  7. Tuurke

    Benzine E5 en E10

    Het "octaangetal" (91, 95, 98, 102 ...) zegt totaal niets over de hoeveelheid alcohol in de benzine. Het octaangetal is slechts een maat voor de "klopvastheid" van de benzine. Kloppen/pingelen is wanneer het benzine/luchtmengsel spontaan te vroeg ontbrandt, dus nog voordat de bougie zijn vonk heeft geleverd. De klopvastheid van benzine wordt verhoogd met additieven. Vroeger was dit tetra-ethyl-lood, tegenwoordig is het een andere stof. In Duitsland kom je gewoonlijk de volgende benzines tegen: Super 95 E5 Super 95 E10 SuperPlus 98 E5 of SuperPlus 98 (zonder alcohol, dus E0) De meeste pomphouders wilden voor E10 geen extra tank laten ingraven en hebben daarom "Normalbenzin 91" uit het assortiment genomen.
  8. Tuurke

    Eerste indrukken van de Ceed3

    (vervolg 2) Vanochtend ben ik met een volle tanj teruggereden vanaf Hannover naar huis. Daarbij 341 kilometer snelweg gereden met een beschaafde snelheid tussen 120 en 130 km/h. Meteen na aankomst weer randvol E5 getankt om het verbruik te meten. Er ging 17 liter in, dat is 1 op 20! Hier word ik nu blij van.
  9. Tuurke

    Winterbanden met velgen

    Tikfout, het is inderdaad 195/55/16. De afwijking is iets van 1,7% volgens mij.
  10. Tuurke

    Winterbanden met velgen

    Daarom heb ik winterbanden maat 195/50/16 op mijn Ceed liggen. 16 inch dus. Dat was toelaatbaar volgens de dealer.
  11. Tuurke

    Benzine E5 en E10

    In Duitsland is E10 over het algemeen 2 cent goedkoper dan E5. Beide soorten worden al jaren naast elkaar verkocht aan de pomp. Zonder dat prijsverschil zou niemand het tanken want je komt er minder ver mee. Volgens dit berichtje ( https://www.welt.de/motor/news/article174781226/Marktanteil-sinkt-Ethanol-Kraftstoff-E10.html ) is het aandeel E10 op de Duitse markt desondanks maar 12,4 procent, tendens dalend, ze noemen het ronduit een flop.
  12. Tuurke

    Winterbanden met velgen

    Bij winterbanden is de grip beter bij smallere banden.
  13. Tuurke

    Benzine E5 en E10

    Dat zou niet moeten kunnen. Ethanol heeft maar 2/3 van de verbrandingsenergie van benzine. Als je de reikweidte van je auto met een liter E0 op 100% stelt, dan haal je met een liter E5 maar 98.6% van die afstand en met een liter E10 maar 96.6%. Alleen als E10 ongeveer 1.55 cent goedkoper per liter is dan E5 is de brandstof gelijkwaardig voor ons als consument.
  14. Tuurke

    Problemen Tapatalk

    Zelfde probleem hier. Tapatalk doet het niet meer.
  15. Tuurke

    Eerste indrukken van de Ceed3

    (vervolg) Ik kan jullie tot mijn plezier meedelen dat het ISG (intelligent stop & go) in de Cee'd 3 eindelijk werkt zoals het bedoeld is. Stilstaand bij een rood stoplicht de versnelling in zijn vrij zetten, de koppeling loslaten en meteen staat de motor stil. Feilloos. Om pijlsnel weer aan te springen als je de koppeling intrapt. Zo hoort het! En de motor trekt definitief enthousiaster bij lage toerentallen dan de 1.0 t-gdi van onze Ceed 2. Ik weet niet of ze de motor nu zo verbeterd hebben of dat onze vorige benedengemiddeld presteerde.
×

Belangrijke informatie

Door deze site te gebruiken ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.