Jump to content

Motor blijft lang heet (2.5 CDRI)

Randstad

Recommended Posts

Sinds enkele dagen heb ik ook een Sorento (2005). Nu blijft de temperatuurmeter op het eerste streepje hangen, ook als het contact uit. Binnenkort gaat hij hiervoor naar de dealer. Wat ik nu natuurlijk niet weet is of de motor (te) heet wordt. Wat ik wel constateer is dat na zelfs een korte stadsrit de motor en het expansievat erg lang (uren) heet blijven. Omdat ik hiervoor altijd in een nieuwe leaseauto heb gereden, heb ik mij daar nooit druk over hoeven maken.

Is het normaal dat het motorblok en expansievat zolang heet blijven? De airco werkt prima en ook wordt de kachel snel warm.

Graag een advies voor een beginnende Sorentorijder....

Motoren blijven over het algemeen lang heet. En de 2.5 CRDi is een turbodiesel. Turbo's worden snel warm, geven heel veel warmte af en blijven ook erg lang warmte afgeven als deze niet meer in werking is. Ze worden ook erg snel warm op korte ritten, omdat de turbo in werking treed als jij je motor start. Doordat ze snel warm worden, heb je dus ook met korte ritten dat deze snel warm wordt.

De airco staat hier verder helemaal buiten. Dit is een systeem apart en heeft verder in principe niets met je motor zelf te maken.

Ik hoop dat een en ander nu duidelijk voor je is ;) zo niet, dan hoor ik het wel ;)

Top! Dankjewel. Ik was ook al bij de dealer geweest en deze gaf ook aan dat het een gietijzeren blok betreft en daardoor erg lang warm blijft. Maar omdat mijn temperatuurmeter blijft hangen wilde ik geen risico lopen.

Verder ben ik zeer tevreden met de Sorento. Wel even wennen na mijn BMW...maar rijdt en zit prima. Ik ben alleen nog met de kachel aan het stoeien om de temperatuur in de auto goed te krijgen.