Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo allemaal,

Ik ben sinds een half jaar in het bezit van een Kia Picanto uit 2012. Geweldige auto, rijdt lekker, ben er zeer tevreden mee.

Onlangs is plotseling de rechtersproeier van de voorruit en de achterruitsproeier ermee gestopt. Ik weet niet precies waar dit aan ligt. De ruitenwisservloeistof is bijgevuld, en als ik de pomp aanzet (voor en/of achter) hoor ik gewoon een zoempje van de pomp. Met andere woorden: de pomp lijkt te werken, maar er komt geen water uit de voorkant rechts en de achterkant. Ik vind het frappant dat die twee er tegelijkertijd mee stoppen. Kan dit een verstopping zijn? Heb het al geprobeerd door te prikken aan de voorkant, maar dat veranderde verder niets.

Daarnaast kan ik het sproeiertje aan de achterkant niet vinden, waardoor ik die niet kan inspecteren op verstopping.

Ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben. Ik kan natuurlijk een afspraak maken bij de dealer, maar dan betaal ik wellicht een hoop geld voor iets dat ik zelf had kunnen ontdekken.

Bedankt!

Geplaatst

Ze zijn fysiek niet gekoppeld, behalve het feit dat ze uit dezelfde tank hun vloeistof krijgen, dus dat ze nu beide niet werken is toeval. Of het moet zijn dat je vervuilde vloeistof hebt, die nu in beide sproeiers hangt.

De sproeier achter is geïntegreerd in je derde remlicht, met de klep open zie je in het midden een slangetje lopen met daarin een verbinder. Die verbinder is een terugslagklep, als daarin de veer het begeeft slaat deze dicht, dat is mij al overkomen.
Je test dit door de slang aan de verbinding los te trekken, zodat het slangdeel aan de body "open" is en dan de pomp activeren; bij een dikke straal water (richt het slangetje in de goot, zodat je kofferbak niet doordrenkt raakt) zit het probleem in of na de terugslagklep.

Aan de voorkant loopt volgens mij de slang over de rechterkant en splitst dan bij de rechter sproeier. Maar dat zit helaas allemaal in de paravaan, dus is lastig bereikbaar.
Misschien kun je kijken om met perslucht de nozzle IN te blazen?
Ik gok op een verstopping in de slang, aangezien er per nozzle TWEE gaatjes zijn en uit jouw omschrijving maak ik op dat beide het niet doen...

Geplaatst

@Murcielaygo Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Heb het even bekeken bij m'n Picanto en ik heb inderdaad de achtersproeier gevonden. Doorprikken had geen effect. En ook als ik het slangetje loshaal en vervolgens probeer te sproeien, komt daar geen water uit. Het gaat dus daarvoor al mis. Goed om te weten.

Ik heb helaas niet de beschikking tot perslucht op de korte termijn, dus dat kan ik nu niet controleren. 

Gisteren belde ik ook even kort met de dealer, en die had het erover dat het twee verschillende pompjes zijn... Waardoor het dus wel een pomp-probleem kan zijn als 1 sproeier aan de voorkant werkt. Ik weet niet of dit klopt. Omdat ik het probleem tot nu toe niet kan vinden heb ik even een afspraak gemaakt voor volgende week met een universele garage die ik vertrouw. Stuk goedkoper dan de KIA-dealer, en als zij de pomp moeten vervangen met een niet-officieel onderdeel is dat een risico dat niet veel kwaad kan leek me.

In de tussentijd ga ik nog even kijken hoe ik bij de slangetjes in de paravaan kom om te zien hoe ze lopen.

Wordt vervolgd!

Geplaatst

Er zijn inderdaad twee pompjes, beide zitten ze onderaan de fles rechtsvoor in de bumper. 1 voor de voorkant en 1 voor de achterkant.
Als jij ze beide hoort is er electrisch dus niks mis en ligt het probleem m.i. in het leidingwerk.

Ik zie net dat mijn uitleg over de slang achter duidelijker had gekund; het testen die je dus door het witte ding los te trekken van de slang die uit de auto komt. Je test dus met een slangetje op de auto waar niks in zit, de terugslagklep zit dan aan de slang aan de klep.

Perslucht kun je evt. proberen met een spuitbus "lucht". Noet zo krachtig, maar KAN genoeg zijn.

Geplaatst

@Murcielaygo Dank weer! Ik heb er nog even naar gekeken, en je hebt helemaal gelijk. Aan de achterkant werkt het slangetje wel als ik het 'witte ding' lostrek. Die heb ik vervolgens met een beetje perslucht geprobeerd door te spuiten en terug te plaatsen, maar dat werkt nog niet. Die moet ik dus even vervangen denk ik, maar dat is dus al 1 oorzaak gevonden. 

Aan de rechtersproeier aan de voorkant heb ik ook nog zitten pielen met lucht, maar dat heeft vooralsnog niets uitgehaald. Fijn om te weten dat het in ieder geval niet de pomp is en dat het dus een goedkoop karweitje kan worden wanneer ik het niet zelf kan vinden.

Geplaatst

Top dat het testen lukt!
Het witte ding is een terugslagklepje. Je kunt er Hey binnenwerk uit halen, dan sproeit het achter wel, maar is de functie teniet gedaan.
Daardoor duurt het langer eer er vloeistof komt en loop je in de winter (een zeer kleine) kans dat de leiding bevriest doordat er water zonder antivries terug de leiding in gezogen wordt...

Hopelijk kom je er aan de voorkant ook zelf uit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...