Jump to content

Aansluiting achteruitrij-camera

Randstad

Recommended Posts

Vandaag heb ik een achteruitrij-camera gemonteerd die was ingebouwd in de kentekenplaathouder. Was een flinke klus om de draden door de achterklep naar voren te krijgen. De stroom heb ik van de achteruitrijlamp afgetapt, zodat de camera alleen wordt ingeschakeld bij het achteruitrijden.

Nu heeft mijn 2-din radio een camera-aansluiting (video-in) en een aansluiting die de input omschakelt naar de camera, wanneer ik 'm in zijn achteruit zet.

Om nu te voorkomen dat er nog een draad naar achteren moet worden getrokken, ben ik benieuwd of er onder het dashboard geen draad loopt die schakelt bij het achteruitrijden. In de diverse schema's kom ik helaas niet de kleurcode tegen van deze schakeling.

Weer toevallig iemand welke kabel dit is?

Goedemiddag,

Even een tip: tab nooit stroom af van je achteruitrijverlichting.

De camera en/of je achteruitrijverlichting zal direct of na verloop van tijd gaan uitvallen.

De schakeldraad voor het achteruitrijden is je achteruitrijverlichting. Dus de draad waarmee je nu de camera voed moet je koppelen aan de schakeldraad. De voeding moet je aftappen van een daarvoor bedoelde draad bijv. een stroomdraad van de sigarettenplug achterin (weet niet of jou auto dit heeft).

Daarom..... Gaat helemaal goed. Gewoon + en - op camera en stuurdraad van achteruitrijlichten. Stuurdraad moet toch bij hoofdunit aangesloten worden denk? Dan is makkelijkst om gewoon uit draadbundel vlakbij zekeringkast (binnenzijde auto) weg te trekken. Gewoon even meten.

Volgens mij blijft er dan altijd stroom op de camera zitten. De schakeldraad heb ik nodig om het scherm van mijn radio van input naar de camera te laten switchen. De schakeldraad is niet nodig voor mijn camera. Deze heeft gewoon een + en - aansluiting.

Hallo,

Met schakeldraad bedoelde ik ook de draad voor omschakelen van de radio.

Als je de camera op de sigaretten aanstekerplug aansluit krijgt deze alleen stroom als de auto op contact staat. Als je deze stroom geeft via de plusdraad van de achteruitrijverlichting heb je dus kans dat het gaat storen op je achteruitrijverlichting of dat je camera uitvalt.

Om het verhaal dan even af te maken heb ik gisteren een draad van achter getrokken naar voren. De vorige eigenaar had sensoren laten inbouwen en ik heb daar de + vanaf getapt en naar de radio gevoerd. En het werkt nu prima. Zodra ik 'm in zijn achteruit zedt schakelt het scherm direct om naar de camera. Deze laat ook ij het scherm een raster zien met afstandsindeling zodat parkeren nu wel heel eenvoudig wordt. Er is geen storing en het beeld is 170 graden. De camera is in de kentekenplaathouder ingebouwd en valt haast niet op. Deze kostte slechts 75 euro!