Jump to content
 
Harco van Hees

Aanslag op de inlaatkleppen bij GDI-motoren - echt probleem ?

Recommended Posts

 

Dag beste KIA-rijders,

Sinds mei ben ik de (trotse) bezitter van een KIA Sportage III - 1.6 GDI  - bouwjaar 2011. Nadat ik me verdiept had in wat GDI nu exact betekende (Direct ingespoten benzine motoren) kwam ik er ook achter dat er berichten waren over problemen als gevolg van dat direct inspuiten.

In een normale (atmosferische ?) motor, zuigt de cylinderkop het mengsel lucht met benzine naar binnen. Bij een GDI zuigt de cylinderkop alleen lucht naar binnen. De benzine wordt  namelijk rechtstreeks ingespoten. Bij de normale motor reinigt de meegezogen benzine de inlaatkleppen.

Doordat er na de  ook olie en koolstof van de verbranding aanwezig is,  krijg je aanslag op de inlaatkleppen. Hieronder video's die dat uitleggen.

Weet iemand of dit een serieus probleem wordt bij GDI motoren (de teller geeft nu 137.000 km aan - speelt dat dan al of later)

 

Mijn vraag is drieledig:

  1. Is dit nu een serieus (toekomstig) probleem ?
  2. Blijkbaar scheelt het veel of je premium benzine gebruikt ofwel de Super-plus. Klopt dat ?
  3. De laatste vraag betreft wat hiertegen te doen. Ik kom diverse oplossingen tegen maar wat werkt écht (uit ervaring):

         - Spuitbussen met zeeschuim  (zie filmpje)

         - Walnoot-stukjes over de kleppen blazen

          - Een olie-opvangsysteem (zie filmpje)

 

Zie deze video's

  •  https://youtu.be/0rkZ_4spT14                titel  GDI Engines and Carbon Deposits | Know Your Parts
  • https://youtu.be/T-B4VRxAtbw           titel Do Oil Catch Cans Actually Work?

  • https://youtu.be/u6UeJXkzDW8               titel: Does Seafoam Actually Work in a Car? (with Proof)

 

Dank je wel

 

 

Link to post
Share on other sites

Dat verschijnsel is ook bekend bij de TSI motoren van de VW groep. Op skodaforum.nl is erover geschreven, daar vind je wellicht wat meer info.

Als je motor nu (nog) lekker loopt, mooi doorrijden en wanneer het minder wordt ( misfires/inhouden en dergelijke) is walnut blasting een heel goede remedie, maar daar hangt een prijskaartje aan.

De eventuele vervuiling die er nu zit, zal niet weggaan door andere (betere?) brandstof.

Er is een bedrijf dat een vloeistof verneveld in de inlaat spuit, dat is zeker minder duur en ingrijpend dan walnutblasting, en dat zou kunnen helpen.

Nu een "olie-opvanger" plaatsen houdt waarschijnlijk alleen verdere vervuiling tegen.

Link to post
Share on other sites

zelfde probleem heb je al jaren bij een diesel motor 

zelfde heb je nu dus ook bij een gdi 

grootste probleem van vervuiling op de kleppen is de egr 

omdat je dan weer uitlaat gassen opzuigt met alle aanslag van dien 

groot probleem ??? bij somige wel maar bij de meeste niet 

Link to post
Share on other sites
Op 17-7-2021 om 13:02, Peter-036 zei:

Dat verschijnsel is ook bekend bij de TSI motoren van de VW groep. Op skodaforum.nl is erover geschreven, daar vind je wellicht wat meer info.

Als je motor nu (nog) lekker loopt, mooi doorrijden en wanneer het minder wordt ( misfires/inhouden en dergelijke) is walnut blasting een heel goede remedie, maar daar hangt een prijskaartje aan.

De eventuele vervuiling die er nu zit, zal niet weggaan door andere (betere?) brandstof.

Er is een bedrijf dat een vloeistof verneveld in de inlaat spuit, dat is zeker minder duur en ingrijpend dan walnutblasting, en dat zou kunnen helpen.

Nu een "olie-opvanger" plaatsen houdt waarschijnlijk alleen verdere vervuiling tegen.

Dag Peter,

Dank voor je reactie, het stelt me al heel wat geruster. Ik zal eens kijken op het skodaforum, goede tip.
Heb je een idee van het "prijskaartje" ?  Ik krijg namelijk het idee dat het wel eens duur kan zijn :?

Link to post
Share on other sites
Op 17-7-2021 om 19:56, xtra40 zei:

zelfde probleem heb je al jaren bij een diesel motor 

zelfde heb je nu dus ook bij een gdi 

grootste probleem van vervuiling op de kleppen is de egr 

omdat je dan weer uitlaat gassen opzuigt met alle aanslag van dien 

groot probleem ??? bij somige wel maar bij de meeste niet 

Dag xtra40,

Ik begreep dat het bij Diesel iets minder speelde vanwege hogere druk en zelfontbranding in de cylinders bij Diesel. Mogelijk zit ik verkeerd hoor, maar Diesels zijn er al zo lang en Directe inspuiting bij benzine is na 2000 pas echt doorgebroken.
En een vraag: Wat is EGR ?

 

Link to post
Share on other sites

Hier wordt het een en ander over walnutblasting geschreven:

https://www.skodaforum.nl/forum/posts/755687/ 

En hier ook:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/seat-leon-st-1-4tsi-tijd-om-er-wat-geld-tegenaan-te-gooien-walnutblasting-en-tuning.43491/

Hier gaat het over een 'natte' reiniging:

https://www.skodaforum.nl/forum/posts/687611/

Waarbij ik niet weet of alle links in die postings nog nuttig zijn, maar je haalt er wellicht bruikbare info uit.

Edit:

EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation, een deel van de uitlaatgassen wordt opnieuw (via het inlaatspruitstuk) door de motor gestuurd, en dat is de reden dat inlaatkleppen nu ook vuil kunnen worden. Maar het is milieu-gerelateerd, en dus mag je het niet (meer) uitschakelen of er een by-pass voor verzinnen.

 

Edited by Peter-036
antwoord op EGR vraag.
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...