Martijn25 Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 Hallo. gisteren heb ik nieuwe winterbanden onder mijn Kia Niro gelegd. Alleen waren de censoren nog niet in geprogrammeerd op mijn auto. Dus kreeg ik melding dat ik geen banden spanning had. Dag mee gereden en gisteravond wilde ik weg rijden en kwam er te staan remmen controleren en kon ik niet meer rijden of wat dan ook anwb gebeld. Maar na een uur weer proberen was de melding weg de anwb denkt dat het komt omdat mijn censors nog niet geprogrammeerd zijn. Heeft iemand hier ook ervaring mee? groeten Martijn Quote
gjcvro Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 Nee, geen ervaring mee en als het de juiste sensors zijn hoeft er ook niks aan de auto gedaan te worden om de nieuwe sensors te gebruiken. 1 Quote
pdakkerman Posted February 13, 2022 Posted February 13, 2022 Met de Kia Ceed sw 2016, proceed 2019 en proceed 2020 nooit problemen in die aard gehad met andere velgen. Met de SW 2 wintersets gehad zonder sensor. Alleen een melding op het Display dat de bandendruk te laag was / niet gevonden kon worden. Voor de proceed 2019 een nieuwe winterset (via velgen boer) gekocht met sensoren. Werkte perfect. Deze set ligt nu ook onder de proceed 2020 zonder enige melding dat hij de sensoren niet ziet. Trouwens de set ook nog even onder een Carens van 2019 gehad, ook zonder enige melding. Wel een hele rare melding die je hebt gekregen 1 Quote
Martijn25 Posted February 13, 2022 Author Posted February 13, 2022 Dank jullie voor de reactie. Vanochtend gestart en toen kwam de melding ook niet meer heel gek heb liever dat de melding blijft dan dat die weer weg is.. wat betreft de censor in de banden. De banden/velgen komen van onder een Mazda cx3 van een collega. Die ik voor een prikje over kon nemen de set is nog nieuw misschien 2000km mee gereden ik vond het zonde geld om de banden er af te laten halen en andere censors er in te doen dus dacht rij deze set op of als ik naar de garage moet dan even te laten doen. Maar ga morgen maar even bellen dat ze toch maar even censoren er in moeten zetten. heel gek dat de melding kwam en anderhalf uur later weg was en dat ik weer kon rijden. ik had wel de sleutels in het contact laten zitten toen ik om friet ging. Me zoon vader bleef in de auto zitten. Na 10 min dat ik uitstapte kwam de melding remmen controleren. Quote
gjcvro Posted February 13, 2022 Posted February 13, 2022 Je hebt ook universele sensoren, die kunnen ze programmeren voor jouw auto. Ik weet alleen niet of ze, als ze eenmaal voor een auto geprogrammeerd zijn, ze weer voor een ander merk/type in te stellen zijn. Dat ze vanaf een mazda niet werken onder een kia is in ieder geval niet vreemd te noemen. Denk ook dat je de melding over de remmen los moet zien van de melding over de bandenspanning. Ik heb 4 jaar lang met wielen zonder sensor rondgereden, en buiten een waarschuwing op het dashboard nergens last van gehad. Overigens dacht ik dat je vanaf een bepaald jaar verplicht die sensoren moet hebben. 2 Quote
gjcvro Posted February 13, 2022 Posted February 13, 2022 Overigens kan de Niro er erg slecht tegen om op contact te staan zonder dat de motor 'gestart' is. De 12v accu kan dan vrij snel leeg raken. 1 Quote
Martijn25 Posted February 13, 2022 Author Posted February 13, 2022 Ja klopt heb het ook gelezen dat het tegenwoordig verplicht is om een sensor te hebbenVoor heen ook altijd met winterbanden zonder gereden met een Audi maar dat waren ook de oudere modellen. Ik ga toch maar voor sensoren. Heeft iemand nog tips voor sensoren voor de Kia Niro model 2016.Wat betreft de melding remmen vandaag paar keer gereden wat korte afstanden 2x15 km en 2x 5 km geen last meer gehad van de melding zal morgen nog wel even bellen naar de Kia.Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
gjcvro Posted February 13, 2022 Posted February 13, 2022 2016 is denk ik nog niet verplicht. Je kunt wel vrij goedkoop (100€ of zo) sensors via ebay kopen, maar dan nog moet je ze laten plaatsen. Ik zou eerst laten kijken wat er nou in zit, of je collega vragen, wellicht weet hij het nog. Misschien zijn ze om te programmeren. 1 Quote
Martijn25 Posted February 13, 2022 Author Posted February 13, 2022 2016 is denk ik nog niet verplicht. Je kunt wel vrij goedkoop (100€ of zo) sensors via ebay kopen, maar dan nog moet je ze laten plaatsen. Ik zou eerst laten kijken wat er nou in zit, of je collega vragen, wellicht weet hij het nog. Misschien zijn ze om te programmeren.Ga ik doen. Vanaf 2014 is het verplicht heb ik ergens gelezen. Bedankt voor het mee denken. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
gjcvro Posted February 14, 2022 Posted February 14, 2022 https://www.anwb.nl/experts/auto/116/sensors-banden-verplicht Vanaf 2018 pas afkeur. Quote
Martijn25 Posted February 19, 2022 Author Posted February 19, 2022 HalloDinsdag de auto naar de garage gebracht de sensoren geprogrammeerd auto uitgelezen niks gevonden de melding ook niet meer gehad. Van de week ook best wel wat gereden. Dus misschien toch met de sensoren te maken gehad dat het stoorde. Geen idee maar het is op gelost. Bedankt voor het mee denken. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Recommended Posts