Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedemorgen, 

Ik heb een laadchip met een Duitse landcode, deze krijg ik echter niet geactiveerd in de KIA Charge app. 

Nu wil ik een nieuw (tweede) contract aanmaken, maar de code op de chip wordt niet geaccepteerd. Nu valt mij op dat deze met DE begint. En mijn andere contract met NL.

Heeft iemand nog een idee hoe ik deze kan activeren?

Alvast bedankt voor de reacties! 

Posted

Als je met 'laadchip' je rfid card of tag (druppel) bedoelt, is mijn eerste vraag hoe je daar aan komt. Is de auto geimporteerd uit Duitsland, en zat dit ding erbij?

Als dat het geval is/was, zou je waarschijnlijk eerst bij de Kia dealer een Nederlandse card (of druppel/tag) moeten halen, en die activeren.

Maar is het niet zo dat de app los staat van een eventuele card? Ik gebruik cards van Shell/Recharge, ANWB en Eneco e-mobility, een druppel van Plugsurfing en heb voor 'noodgevallen' app's van Ionity, Tesla, en ENBW.

Posted

Ik ben hier redelijk nieuw mee. Laad normaal alleen thuis op. Ik bedoel idd de druppel. Er staat plugsurfing op. 

De druppel hebben we vorig jaar bij de auto gekregen. Gewoon bij een Nederlandse dealer. 

Ik moet hem activeren in de Kia Charge app, en daar pakt hij de code niet. Je noemt apps, kun je daarmee laden zonder pas of druppel?

Posted (edited)

Ja, met een aantal apps kun je zonder druppel of pasje laden. Die Plugsurfing druppel kun je ongetwijfeld zelf een account maken bij 'plugsurfing.com', voorheen werkte Kia Nederland met ze samen voor laadpasjes en dergelijke.

Maar voor Kia charge kun je er niets meer mee, die hebben nu zelf een pasje en app. De dealer zou je ermee moeten kunnen helpen, en anders contact opnemen met Kia Nederland.

Zoals al vermeld, er zijn een heleboel pasjes en apps om te laden, een aantal met een (soort) abbonnement, maar ook 'gratis' pasjes. 

Voordat je dingen gaat bestellen, kijk eens op https://laadpastop10.nl/ een site van een ev-enthousiast die dat helemaal uitgepuzzeld heeft.

Als je meestal thuis laadt, heb je niet heel veel pasjes nodig, ik laad ook meestal thuis, maar voor vakanties en andere langere ritten wilde ik niet 'misgrijpen', daarom al die 'gratis' pasjes en apps.

De stroom moet je natuurlijk overal wel betalen, maar ik vind het wel prettig om meerdere mogelijkheden te hebben wanneer een laadpaal niet op m'n 1e of 2e pasje reageert.

Edited by Peter-036