FR1908 Posted September 5, 2005 Posted September 5, 2005 De distributieriem van mij kia rio is bij 90.338 km gebroken. Vervanging moest plaatsvinden bij 90.000 km. Volgens technici moet er een marge bestaan van een paar duizend km. Bij kia is dit blijkbaar niet het geval. Zijn er misschien nog meer mensen wie dit is overkomen?? Ik heb mijn vertouwen in kia verloren, zeker nu ze ook waarschijnlijk geen coulance verzoek honoreren. Quote
Tazteam Posted September 5, 2005 Posted September 5, 2005 Jeetje dit is echt kl*te voor je. Allereerst hoop ik van harte dat er vanuit Kia toch een coulanceregeling getroffen wordt. Want immers 338 km over het betreffende kilometrage is wel erg weinig. Als je enkele duizenden km over de servicebeurt heen was................maar dit slaat werkelijk alles. Maar de auto is toch hopelijk altijd wel bij een Kia dealer in onderhoud geweest?? Dit lijkt mij een heel extreem geval, ik heb het immers nog nooit gehoord. Ik kan je langs deze weg alleen maar succes wensen en hoop voor je op een goede afloop. Dus hopelijk horen we de afloop van je. Philip Quote
Guest Hijs fijn Posted September 5, 2005 Posted September 5, 2005 Er staat ook een bepaalde tijd voor dat je hem moet vervangen, dacht ik te lezen in het boekje van de Picanto, na 6 jaar of een bepaald aantal kilometers. Heb je dat al nagekeken? Wel zuur zeg. We zijn benieuwd naar het vervolg, we willen zoveel mogelijk weten hoe de Kia met zijn klanten omgaat. Veel succes gewenst. Anja Quote
FR1908 Posted September 6, 2005 Author Posted September 6, 2005 Waarschijnlijk moet ik niet op deze manier op reageren maar ik ben niet echt bekend met een forum dus misschien kan mij iemand uitleggen hoe dat moet. Maar ik wilde Anja nog even antwoorden. Naar mijn mening moet het bij 90.000 (bij de Rio) en hij was pas 3 jaar en 4 maanden dus ook nog eens maar 4maanden over mijn garantie heen. Je weet dus nu hoe ze met klanten omgaan. Ik snap echt niet dat ze in mijn situatie geen coulanceregeling treffen maar ja de verkoop gaat zo goed en nu laten ze een van de eerste kia rio kopers in de stront zakken. Ik laat het er niet bij zitten zal eerst via jurische wegen stappen ondernemen en daarna zijn er nog wel wat stappen die genomen kunnen worden. Quote
scorpioshuma Posted September 6, 2005 Posted September 6, 2005 Was een beetje aan het rondneuzen op internet en vond de volgende site: http://www.sgc.nl/commissie.asp?commissie=2&cat=4&artikel=502 waar het volgende te lezen valt: =============================================== Distributieriem breekt te vroeg Gedisciplineerd als altijd maakt een consument een afspraak voor een onderhoudsbeurt voor zijn bijna vier jaar oude auto. Een van de werkzaamheden die wordt afgesproken, is het volgens fabrieksadvies vervangen van de distributieriem. Kort daarna, de auto is nog niet in de garage geweest, breekt bij het optrekken de distributieriem. Als gevolg daarvan ontstaat nog meer schade. Einde verhaal, de kilometerstand blijft staan op 50.774. Herstel van een en ander kost de consument ? 841,-. En daar is de consument niet blij mee. De garagehouder wil van het woord garantie niet horen. Maar de consument vindt dat hem een product is geleverd dat niet de eigenschappen heeft bezeten, die hij er als koper van mocht verwachten. Kortom, een opdracht voor de Geschillencommissie Auto, waar de consument om volledige teruggave vraagt van de door hem betaalde reparatiekosten. De importeur voelt daar niets voor. Hij voert aan dat de auto al uit de garantie is. De consument kan nergens aanspraak op maken. Ook van een fabricagefout is geen sprake, zo stelt hij. Al uitleggend vertelt hij verder dat voor dit type auto de fabrikant adviseert de distributieriem bij 60.000 kilometer of om de vier jaar te vervangen. Dat zou ook zeker bij de op stapel zijnde onderhoudsbeurt zijn gebeurd. Dat geeft houvast aan de commissie. De riem is gebroken op de grens van wat de fabrikant als vervangingstermijn adviseert, waarbij het toelaatbaar aantal kilometers niet is overschreden. De riem is niet gebroken door omstandigheden die aan de consument kunnen worden toegerekend. Ook staat vast dat er al een afspraak was gemaakt voor een servicebeurt. Van zijn kant heeft de consument daarmee alles gedaan wat van hem mag worden verlangd. Volgens de commissie mag een consument ook verwachten dat een distributieriem deugdelijk functioneert tot aan het moment dat de fabrikant vervanging adviseert. Ook mag een koper ervan uitgaan dat er daarbij een zekere veiligheidsmarge wordt gehanteerd. In dat verband acht de commissie een marge van vijf procent - dat is 3000 kilometer of drie maanden - niet onredelijk. In dit geval heeft de riem de eindstreep niet gehaald en dat betekent dat deze niet de eigenschappen heeft bezeten die de consument mocht verwachten. De klacht is gegrond en de commissie wijst een schadevergoeding toe. De hoogte daarvan wordt bepaald op ? 841,- minus de kosten ? ? 261,- die de consument voor vervanging van een distributieriem bij een reguliere onderhoudsbeurt zou hebben moeten betalen. Resteert een bedrag van ? 579,-. =============================================== Op de site van Tros Radar ( http://www2.trosradar.nl/?url=PHP/qcl2/qna/19/30/ ) staat het volgende te lezen: =============================================== Vraag: Franca Buitenweg stelt tijdens haar vakantie in Oostenrijk vast dat de distributieriem van haar auto gebroken is. Een zeer vervelend euvel dat aanzienlijke schade aan haar motor heeft veroorzaakt. Twee jaar daarvoor is de distributieriem vervangen en gezien het aantal kilometers dat met de auto is gereden, was de riem nog niet op tweederde van de gebruikelijke levensduur. Ondeugdelijk materiaal, oordeelt Franca. Ze wil dan ook terugbetaling van de kosten, zo'n 1200 euro Antwoord van Antoinette: Enig navragen leert ons dat Franca de kapotte distributieriem heeft achtergelaten in Oostenrijk. Dat is heel spijtig. Alleen aan de hand van dit bewijsmateriaal had kunnen worden vastgesteld of het inderdaad een ondeugdelijke riem betreft. Na de garantietermijn ligt de bewijslast voor ondeugdelijkheid namelijk niet meer bij de ondernemer, maar bij de consument. Omdat de oorzaak van het breken van de riem niet meer vast te stellen is, heeft Franca geen kans meer om de door haar gemaakte kosten terug te krijgen. =============================================== In een artikel op de volgende site ( http://www.rideeg.nl/artikel/index.php?id=12 ) staat in de wat langere tekst het volgende vermeld: =============================================== Er bestaat ook een categorie automobilisten die hun auto volgens het boekje door een autobedrijf laten onderhouden en toch met een gebroken distributieriem worden geconfronteerd. De "sportieve" rijstijl met veel remmen en snel veel toeren maken kan extra slijtage veroorzaken. Zijlstra legt uit dat distributieriemen niet alleen breken door slijtage. Lekkage van motorolie of koelvloeistof versnellen het slijtageproces. =============================================== Er van uitgaande dat je volgens de eis van de fabriek elke 15000 km of elk jaar (net wat er eerder komt, gezien de 90000 km in 3 jaar ga ik uit van elke 15000 km (zie ook http://www.kia.nl/nl/media_modellen/service/onderhoudreparatie.pdf ) je onderhoudsbeurten bij een KIA-dealer hebt uit laten voeren denk ik dat je wel een kans maakt. Wanneer was de laatste beurt ? Dave Quote
FR1908 Posted September 6, 2005 Author Posted September 6, 2005 Bedankt Dave, Ik heb altijd netjes mijn onderhoudsbeurten laten uitvoeren. Ongeveer 2 weken voor het breken van de riem had ik een afspraak gemaakt voor een grote beurt (incl.vervangen van riem). de teller stond toen net onder de 90.000. Omdat ik pas op 2 september mijn auto kon komen brengen i.v.m. vakantie zei ik nog, ik rij wel 500 km per week (90% snelweg) en dan kom ik over de 90.000 heen maar dat was geen probleem, zeiden ze??? Waarschijnlijk weten ze ook wel dat er normaliter een marge is , bij mijn RIO DUS niet. Jou info geeft mij toch weer vertrouwen om toch een groot deel van mijn geld terug te krijgen. De distributieriem brak bij mij ook tijdens het optrekken voor groen licht. Mijn schade was overigens een stuk hoger dan die 841. Bij mij waren de kosten 1.998,00. Quote
Guest Hijs fijn Posted September 7, 2005 Posted September 7, 2005 Beste FR1908 Gaat toch prima met jou en dit forum. Wij hopen echt dat de adviezen die je op dit forum krijgt je een beetje zullen helpen, er zitten veel mensen op, en meer mensen weten nu eenmaal meer, dus You will never walk alone. Laat het nog weten hoe het afloopt Groetjes Anja. Quote
FR1908 Posted September 8, 2005 Author Posted September 8, 2005 He Anja, Ik heb inmiddels weer kontakt gehad met KIA NL. Het lijkt erop dat ze mij nu gaan behandelen zoals ze zouden moeten. Inderdaad You never walk alone (toevallig ook een feyenoordfan)? Je hoort nog wel hoe het gaat aflopen. Doeii Quote
FR1908 Posted September 9, 2005 Author Posted September 9, 2005 Hallo allemaal, Definitief afgewezen. Ga nu een brief sturen naar de dealer waar ik mijn auto heb gekocht en vervolgens kan ik dan naar de geschillen commissie. Op onderstaande link staat een exacte situatie zoals die van mij. auto.http://www.sgc.nl/commissie.asp?commissie=2&cat=4&artikel=502. KIA NL wilde NIETS doen maar nu gaat het ze waarschijnlijk 100% kosten. Jullie KIA rijders weten nu iets over de klantvriendelijk van KIA NL. Eerst de kleine kia dealers een trap nageven (veel konden het KIAdealerschap niet behoudenvanwege nieuwe showroom eisen). Ook de gewone man die een KIA RIO koopt uit financieel oogpunt, naaien mooi niet. Ik hou jullie op de hoogte en wie weet zien jullie mij nog wel eens op tv Quote
Guest Hijs fijn Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Nou FR1908, hijs fijn zal ik maar zeggen, ben net een paar maanden nieuwe Kia klant, na 9 jaar Volvo te hebben gereden, en das niet leuk om te horen, laat staan om mee te maken zoals jij. Wel fijn om de voortgang te kunnen blijven volgen op dit forum en vergeet niet "Sterker door Strijd" Groetjes Anja. Quote
rjpvdh Posted July 24, 2010 Posted July 24, 2010 Nou FR1908, hijs fijn zal ik maar zeggen, ben net een paar maanden nieuwe Kia klant, na 9 jaar Volvo te hebben gereden, en das niet leuk om te horen, laat staan om mee te maken zoals jij.Wel fijn om de voortgang te kunnen blijven volgen op dit forum en vergeet niet "Sterker door Strijd" Groetjes Anja. Ik heb van de week ook het probleem gehad dat de distributiesnaar gebriken is bij een km stand van 64000km. Auto is 5 jaar. Schade wordt door de dealer nu geraamd op EUR2500,- a EUR3000,- euro. Kan ik nog ergens terecht? Kan toch niet waar zijn dat alle kosten voor mij zijn? Groet, Richard Quote
Henk.W Posted July 24, 2010 Posted July 24, 2010 Ik dacht dat Kia heeft gezegd dat de snaar om de 60000 vernieuwd moet worden, en je moet er maar op rekenen dat alle kosten voor je zelf zijn er zit geen garantie meer op. Quote
Rio-man Posted July 24, 2010 Posted July 24, 2010 Voor de distributieriem geldt 75.000 km of (uit m'n hoofd) 6 jaar... Quote
scorpioshuma Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Voor de distributieriem geldt 75.000 km of (uit m'n hoofd) 6 jaar... tegenwoordig 5 jaar.. En als ik het mij goed herinner 60k. Vraag is natuurlijk of hij dealer onderhouden is en wanneer hij de laatste beurt heeft gehad. Quote
Rio-man Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 De dealer heeft (toen hij daar nog kwam) de distributieriem vervangen bij 72500 km Quote
Crum Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Riemen van een rio 1+Fl en joice elke 75.000 km of 5 jaar riemen van de meeste andere benzine motoren 90.000 km of 5 jaar bij diesels verschilt het, van 90.000/ 5 jaar tot 150.000/8 jaar Quote
scorpioshuma Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 De dealer heeft (toen hij daar nog kwam) de distributieriem vervangen bij 72500 km Quote
Guest Jantje Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Ik heb van de week ook het probleem gehad dat de distributiesnaar gebriken is bij een km stand van 64000km. Auto is 5 jaar.Schade wordt door de dealer nu geraamd op EUR2500,- a EUR3000,- euro. Kan ik nog ergens terecht? Kan toch niet waar zijn dat alle kosten voor mij zijn? Groet, Richard ik betwijfel het omdat je qua leeftijd op de grens van vervanging zit. Quote
Bierenco Posted November 8, 2010 Posted November 8, 2010 Zaterdag naar de winterdag geweest, alles goed maar moet snel mijn riem vervangen om dat de garantie(levensduur) terug is gebracht van 6 naar 5 jaar of 70.000 km. Ik heb daar op gelijk even gevraagd waarom daar geen bericht van is geweest of heb ik wat gemist is altijd in onderhoud bij Kia en nu dit kost =/- 350,00 euro. Kia Rio mei 2005 ( hoop dat ik hier goed zit) Quote
16_v Posted November 16, 2010 Posted November 16, 2010 ik heb effe dit verhaal gelezen ik werk nu 8 jaar bij kia en heb nu zes motorblokken vervangen van een rio 1.5 met gebroken riem en 1 keer een shuma 1.6 (opgeboorde 1.5) er staan ook foto's in het fotoalbum onder mijn naam daar kan je zien wat de schade is als je niet aan de interval houdt. rio 75.000KM of 5 jaar max ik heb al is eerder een bericht hier op het forum gezet er over maar dat is geen sticky geworden. Quote
riodriver Posted November 17, 2010 Posted November 17, 2010 Dus als ik het goed begrijp moet ik eerdaags een distri vervangen ik heb nu 69000 km of geldt het niet voor de 1.4 Quote
Crum Posted November 17, 2010 Posted November 17, 2010 75.000 km is voor de oudere rio's (1.3 en 1.5), de nieuwer rio (JB, 1.4 en 1.6) hebben een interval van 90.000 km of 5 jaar Quote
bouw82 Posted December 29, 2010 Posted December 29, 2010 Ik rij een 1.5 automaat(2003).......heeft die ook een distrubutie riem? Quote
Recommended Posts