Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mijn vriendin heeft een Picanto 1.0 van 2011. De motor heeft door gebrek aan olie grote motorschade opgelopen, volgens de garage is gezien zijn leeftijd de wagen total loss. 
Nu kan ik voor €350,- een gebruikte motor aanschaffen met ongeveer 80.000 km erop. Een vriend van mij heeft een brug en heb zelf veel sleutelervaring dus wil zelf de motor gaan wisselen. Heeft er toevallig hier iemand ervaring met het wisselen van een motor voor aandachtspuntjes? Ik hoor het graag.

Posted

Uiteindelijk is het gewoon een complexe legokit, je moet het terugbouwen zoals je het hebt loshaalt. De tijd maakt het een kostbare klus, als je arbeidstijd moet betalen.
Een niet limitatieve lijst van dingen die als eerst bij me opkomen, in het algemeen bij vervanging als je het uitgebreid wil doen. Je kan zelf (bewust) beslissen wat je niet wilt doen.

Vooraf:
Reparatiehandleiding kopen, van Haynes bijvoorbeeld/bij voorkeur. Hierin staan alle juiste waarden en wat je moet doen.
Controleer het andere motorblok één op één op de motorcomputer kan worden geplaatst of dat deze met een computer moeten ingelezen worden op elkaar.
De gebruikte motor testen, voordat je begint 🤣 alles wat je kan testen zoals: Draait de krukas mooi rond, compressie, etc
En de slijtage bekijken (met iemand die er wat aan kan zien), carterpan en kleppendeksel eraf als dat makkelijk gaat en kijken naar de slijtage sporen alsmede de cilinderwanden met een cameraatje (door het bougie gat).
Controleer erg goed of het echt dezelfde motor is, zitten alle onderdelen op de zelfde plaats. Motorsteunen, dynamo, etc . (Het kan anders mogelijk niet passen)
Maak een keuze of je verder gaat met deze motor.

Voorbereiding:
Goed inlezen wat je nodig hebt, met name speciaal gereedschap.
Tips ophalen bij  mensen met toegepast kennis van deze motor, auto of combinatie.
Gereedschap aanschaffen of fabriceren (on the go).
Benodigde onderdelen bestellen (Als het terug kan, iets meer dan je nodig hebt)
Relatief goedkope onderdelen bestellen, waar je nu toch goed bij kan: Aandrijfriem, waterpomp, multiriem, spanrollen, rubberslangen, thermostaat, filters, brandstofpomp, etc.
Slijtage onderdelen, iets eerder vervangen nu hij toch op de brug staat en het open ligt: Remmerij, koppeling, remvloeistof, remleiding, draagarmrubbers,
De auto zal enige tijd niet van de brug kunnen, zolang de reparatie loopt. Zorg dat je voldoende tijd op de brug kan staan, meerdere dagen klinkt niet gek. zeker wanneer je meer vervangt, nu hij er toch staat.

Tijdens:
Neem je tijd
Maak foto's hoe het vast zit. Dat is het makkelijkste terug zoeken, hopelijk heb je het niet nodig.
Wees voorzichtig met plastic connectors losmaken, die wil je niet breken gezien ze aan de kabelboom vastzitten.
Alle maten boutjes en moertjes komen voor, zorg dat je het er georganiseerd uithaal. ziplock zakjes en watervast stift.
Sommige onderdelen zitten met verschillende lengte bouten vast, een te lange terug stoppen in het verkeerde gat, kan grote problemen opleveren. Teken het onderdeel/montagevlak af op karton en druk de juiste bouten op de juiste plekken door het karton.
Schroef alles vast met het juiste moment (momentsleutel) en eventueel de juiste vloeistof zoals locktide.

• Like 1