Jump to content

Ruimte bij kinderstoel Kia Niro hybride

Recommended Posts

Posted

Wij rijden in een hybride Kia Niro en heb net de kinderstoel dmv isofix proberen te bevestigen, maar de rugsteun van de stoel sluit niet netjes tegen de rugleuning van de auto aan. Als ik deze strak trek dmv de toptheter, dan sluit hij wel aan, maar krijg ik ruimte ónder de stoel bij het zitgedeelte. Nu vraag ik me dus af op welke manier ik deze stoel het veiligste kan bevestigen (ruimte tussen de rugleuningen of ruimte bij het zitgedeelte, dus onder de stoel ‘bij de billen’) is dit überhaupt veilig/ klopt dit wel en zijn hier meer mensen tegenaan gelopen? 

Posted

Je zou in de handleiding van je stoeltje moeten kijken, maar volgens mij moet de tether strak staan en als dan de stoel vrij komt van de zitting is dat niet erg.

Het gaat er om dat het stoeltje niet voorover kan kantelen bij een aanrijding. Als de tether te los zit kan het TOCH bewegen en dan ineens afremmen als deze strak trekt.
En dat moet je niet willen.

Vaak hebben ISO-fix zitjes ook indicatoren voor juiste bevestiging. Maar nogmaals; check de manual van je stoeltje!

• 3 weeks later...
Posted

Nou, wij hebben precies hetzelfde dus. Ik heb er ook een topic over gemaakt. Goede reacties gehad maar helaas geen goede oplossing (wat er eigenlijk ook niet is).

Lees hier maar eens: 

Posted

In het andere topic schrijf je dat je contact gaat zoeken met MaxiCosi. Is daar nog wat uit gekomen?
Ik verwacht van niet, want ik heb van hen op een andere vraag ook nooit antwoord gekregen.

Zelf heb ik toevallig net een nieuwe stoel gekocht voor mijn dochtertje. Wij hebben nu een MaxiCosi Mica Pro Eco iSize. Die heeft ook ISO-fix, maar wederom met twee klemmen tussen de zitting en leuning en een poot aan de voorkant. Die poot heeft ook een indicator voor juiste plaatsing/belasting...
Deze is zo gemaakt dat de stoel praktisch helemaal los is van de zitting wanneer het opstaande stuk strak tegen de rugleuning zit.
Dat lijkt mij ook de enige juiste manier;
de stoel moet niet bewegen tov de auto.

Overigens hebben wij best veel stoeltjes bekeken deze keer en dan voelden de stoeltjes met tether toch iedere keer net wat minder stabiel. Zeker wanneer je een draaibaar stoeltje neemt zoals wij nu hebben.

• 3 weeks later...
Posted
Op 31-10-2022 om 16:35, zei JohnnyDrama:

Nou, wij hebben precies hetzelfde dus. Ik heb er ook een topic over gemaakt. Goede reacties gehad maar helaas geen goede oplossing (wat er eigenlijk ook niet is).

Lees hier maar eens: 

Bedankt voor je bericht, hoe hebben jullie het nu uiteindelijk gedaan/vastgezet?

ik heb geïnformeerd bij Maxicosi zelf en die zeggen hetzelfde als de plaatjes in het boekje: hij moet rusten op de zitting en de ruimte mag dus bij de rugleuning zitten. Maar Kia geeft aan dat het bij deze auto’s normaal is dat er ruimte ontstaat bij de zitting. Twee verschillende adviezen dus..

Ik weet dus echt niet wat nu het veiligst is, echt balen dit. 

Heel benieuwd of jullie nog wat wijzer zijn geworden. 

groet,

Anna