Jump to content

Recommended Posts

Posted

Wie kan mij duidelijk zeggen wat bedoelt wordt met: Ledig gewicht.

Want wordt de auto gewogen met een lege tank of met een volle tank.

Wordt er uit gegaan van een standaard model of een model met de nodige accesoires??

Zoals electrisch ramen spiegels, airco enz enz

De reden van mijn vraag:

Nu heeft Kia Nederland volgehouden dat de auto veel te zwaar beladen is ivm de installatie van ons, ivm het hoge brandstofverbruik.

We hebben op kenteken staan: 836 kg.

Vandaag hebben we de auto op een weegbrug gezet en slik: 1020 kg :shock:, en dat voor een blokkendoosje :wink:

Maar de auto is wel voorzien met een trekhaak, tal van standaard accesoires, volle tank, extra spoiler op achterklep, en uiteraard de install.

Nu heb ik de install nagerekend en kom uit incl de 2e accu op ca 75 kg.

Dus de extra accesoires zonder de install komen uit op 110 kg :shock:

Hieronder vallen dus mattenset, gevarendriehoek enz enz enz.

Zijn dit de juiste waarden of mis ik ergens iets??

Ik ben eigenlijk best benieuwd naar een auto welke nog NIET op kenteken staat wat het juiste gewicht is tov het kenteken.

Wie kan er meer duidelijkheid geven

Alvast bedankt

Philip

Posted

dat is inderdaad aardig aan het gewicht 1020kg.

je kan altijd nog je reserve wiel weglaten en een spuitbusje er voor terug in de plaats die je band vult als hij lek is.

Straks gaan ze nog zeggen,sorry meneer maar als u het brandstof vebruik te hoog vind,dan zult u maar op een dieet moeten want u en uw vrouw zijn beide 20 kilo te zwaar.

En passagiers kunt u al helemaal niet meenemen want dan word de auto overbelast.

Posted

Leuke optie: reservewiel weglaten, maar de Picanto heeft juist geen reservewiel ivm ruimte en gewichtsbesparing.

De auto is standaard uitgerust met compressor en tankje met latex.

Maar net even de Picanto folders bekeken en tot mijn stomme verbazing geldt voor alle modellen met een 1.0 motor en handbak een gewicht van 836 kg.

Voor de 1.1 met automaat wordt 854 kg gerekend.

Maar dan worden de extra acc als airco ook niet berekend, want immers de modellen beginnen heel karig zonder enige opties en eindigen met alle denkbare optie en blijven dan toch dezelfde gewichten hanteren.

Dus wie heeft een uitleg welke ik kan begrijpen, want nu snap ik het echt niet meer.

Philip

Posted

Kennelijk is een ledig gewicht een ledige auto, chassis + motor + versnellingsbak.

Nou vooruit een stuur kan er ook nog wel vanaf, anders krijgen ze hem niet op de weegschaal gestuurd :-D

Posted

Wees blij dat het ledig gewicht op je kenteken zo laag staat. Scheelt ook in de wegenbelasting.

Je wil niet weten wat ik maandelijks voor mijn Sorento betaal. Dat is elke maand slikken....

Posted

Ik heb Kia Nederland aangeschreven met de vraag wat ledig gewicht inhoudt en wat het brandstofverbruik sterk kan beinvloeden.

hun antwoord:

Het ledig gewicht is het gewicht dat de auto heeft als hij vanuit de fabriek geleverd wordt met 5 liter brandstof,

dus zit er standaard een airco en spoiler op dan zit dat bij het gewicht.

Nog even over het verbruik, uw auto voldoet niet meer aan de fabrieksvoorwaarden door o.a de auto te verlagen en andere banden (bredere of platter) kan de auto meer brandstof verbruiken

Ik was stomverbaasd over hun antwoord, want de auto is idd verlaagd, met de originele Kia veren ter verlaging.

Maar wat ze schrijven over de banden raakt mij het hardst, want de bandenmaat wat op onze Kia ligt is 165/60R14,merk HANKOOK, en dat is de originele band waarmee de auto vanuit Korea wordt ingevoerd.

Nu heb ik ze aangeboden om een normale Picanto van de lokale dealer mee te nemen naar de weegbrug en maar kijken wat de afwijking is van deze Picanto tov het kenteken.

Het moet echt niet gekker worden.

Philip

Posted
Wat wil je hiermee bereiken dan als ik vragen mag?

Dat het volgens KIA Nederland NIET uitmaakt wat voor model Picanto je neemt, of de allersoberste of de meest uitgebreide versie.

Volgens Kia Nedrland wordt dan ook het kenteken aangepast qua gewicht, maar ben het daar niet mee eens, want ze blijven ongeacht het model/versie toch de 836 kg hanteren.

De duurdere versies hebben sideskirts, spoilers, airco, mistlampen, dubbele airbags, andere neerklapbare achterbank, en tal van andere zaken en ik blijf van mening dat het brandstof verbruik ook aan dit extra gewicht te danken is en dat het leeggewicht wel erg variabel is en niet standaard 836 kg.

Dus ik wil gewoon weten wat een "standaard" Picanto weegt zonder de zg toeters en bellen welke wij aan de auto hebben gemonteerd.

Want zij blijven zich telkens weer verschuilen achter het gewicht van de install, welke zeer zwaar zou zijn, zij geven aan 200 kg :shock:

Ik kom niet verder dan 75 kg.

Philip

Posted

Stel nou dat blijkt dat die aangeklede versie 950 kg weegt, wat willen jullie dan voor verdere aktie nemen ?

Of willen jullie van de aankoop af om met een andere auto weer opnieuw aan je install te beginnen ?

Dave

PS Ik probeer nog even te achterhalen wat de officiele betekenis is van ledig gewicht

Posted

Gewicht maakt in verbruik veel uit.

Met mijn Joice rijd ik regelmatig een ritje naar familie van 225 km heen en weer 225 terug.

Altijd gingen mijn 2 kids nu 18 en 20 mee met hun handbagage.

Nu gingen ze een keer niet mee maar kwam ik zelfs op 1/11 en anders krap 1/10.

Dus RVS sidebars, bulbars etc blijven dus geld kosten op Sorento's en Sportage's. :shock:

Als Kia ??n verbruik opgeeft voor alle Picanto's spreken ze zichzelf tegen en kan natuurlijk ook niet.

De benzineverbruik die ze opgeven is in de meest voordelige situatie dus het standdaard ledig gewicht, zo min mogelijk benzine erin, airco uit (onee geen aircouitvoering), een testrijdster van 40 kilo, top van 95, niet te snel optrekken etc. etc.

Benzineverbruik dan 1 op 20?

Volgens mij kun je beter weer gaan genieten van je Car hifi. :lol:

Zondag kom ik jullie Blauwe geluidswonder bewonderen.

Posted

ff kijken wat ik op de Kia site vind:

http://www.kia.nl/nl/upload/inlegvel_picanto.pdf

Handgeschakeld Automaat

Leeggewicht (kg) 836 854

http://www.kia.nl/nl/index_nieuws_popup.html?article_id=583

Leeggewicht (kg) 852 872

Weten ze bij KIA wel wat de auto weegt ?

Op diverse andere sites (autoweek, autozine, kia weesepoel) weegt de auto slechts 829 (!) kg

En inderdaad wordt nergens gerept over welke extra's er al aan boord zitten.

Overigens de website van autozine (http://www.autozine.nl/text/290.html) heeft getest met de 1.1 ex sport (voor zover ik kan zien de standaard meest uitgebreide uitvoering) en hebben tijdens de test 1 op 19 gereden !!

Posted
Stel nou dat blijkt dat die aangeklede versie 950 kg weegt, wat willen jullie dan voor verdere aktie nemen ?

Dan kan ik aantonen dat mijn install daadwerkelijk niet zo zwaar is als ze aangeven en dat er idd een variabel gewicht is en dat daar daadwerkelijk rekening mee gehouden moet worden.

En 1:14 nu en in een test 1:19, nee dat hebben ze al een keer aangetoond bij Tros Radar, en helaas mij lukt het niet, want onze auto mocht niet getest worden omdat hij volgens KIA te zwaar zou zijn.

Maar ten tijde van die uitzending..........................zat er nog niets in de auto :?

Dus een aangekleed model bv 950 kg en die van ons 1020 kg, dan zou mijn eigen optelsom goed zijn en dat wil ik aantonen, want als je iets op de markt brengt moet je er wel achter kunnen blijven staan en niet elke keer met zg rot smoesjes op de proppen komt om de consument maar gerust te stellen.

Ik denk dat Kia wel een aantal steken heeft laten vallen welke elke keer de consument weer de dupe is.

Zie Rio, Sportage, Sorento en Picanto, voorbeelden genoeg :cry:

Posted

Heb het even nagevraagd bij een kennis van de KLPD en die meld het volgende:

ledig gewicht is gewicht in bedrijfsklare toestand, geen lading of passagiers etc, wel inbegrepen accu, olie en overige vloeistoffen, opties etc.

Op mijn vraag of per uitvoering het ledig gewicht dus anders is:

JA

Dus even een picantootje van het gelijke type laten wegen.

Kan iemand zondag een weegschaal meenemen :lol:

Overigens van de vakantie met +200 kg gereden tov normaal, maar verbruik scheelt niet echt veel hoor.

Volgens het ANWB boekje (zoals vermeld op de radar site) ligt het verbruik bij de verschillende uitvoeringen tussen de 1 op 20,4 en 1 op 16,4 (zie onder)

1.0 H5 (118g/km) 20,4

1.0 H5 (123g/km) 19,6

1.1 H5 (119g/km) 20,4

1.1 H5 (124g/km) 19,2

1.1 H5 (125g/km) 19,2

1.1 H5 (127g/km) 18,9

1.1 A4 (138g/km) 17,2

1.1 A4 (145g/km) 16,4

(H5/A4 is versnellingsbak)

Posted

Ik was stomverbaasd over hun antwoord, want de auto is idd verlaagd, met de originele Kia veren ter verlaging.

Philip

Moest het even opzoeken (afkomstig van http://users.telenet.be/tuning4all/website/Vering/Vering.html)

Het verlagen van de wagen heeft enkele voordelen, maar officieel mag het niet tenzij het door de merkverdeler aangeboden wordt. Het verbetert de wegligging en de stroomlijn wordt ook beter doordat de wagen dichter bij de grond staat en dus iets minder wind vangt. De wagen zal ook minder verbruiken, juist doordat hij een betere stroomlijn heeft.

Ehm dit strookt niet helemaal met het antwoord van KIA geloof ik :wink:

Posted

Dit heb ik via KIA.NL

Verlagingsset

Geef uw Picanto een sportiever uiterlijk met deze verlagingsset. Met deze Kia-verlagingsveren worden de rijeigenschappen van uw Picanto direct een stuk dynamischer!

Prijs ? 399,00 inclusief montage.

Onderdeelnummer ZK1SA28001

029-pic-_verlagingsset.jpg

Posted
Overigens van de vakantie met +200 kg gereden tov normaal, maar verbruik scheelt niet echt veel hoor.

Wat is niet veel: 1 km per liter benzine minder rijden is al +/- 10%

Het is maar hoe je het bekijkt of hoe je het verschil bepaalt.

Heb je datzelfde stuk (waarschijnlijk veel snelweg) ook wel eens zonder die 200 kg extra gereden?

Maakt echt wel uit en meer als jij denkt :!:

m.vr.gr.

Frans

Posted

Ik wou dat de auto 1 km per liter meer had gereden, dan waren wij nu ca 1000 km minder aan brandstof kwijt geweest, en dat met de huidige brandstofprijs.

We hebben nu 14000 km gereden en 1010 liter getankt, dus 1:14.

Jammer maar we hadden gerekend op 1:15, 1:16, maar dat was ijdele hoop.

Over het ledig gewicht.

De vrouw van een collega van mij rijdt ook een Picanto, net niet het instapmodel, en komt via het kenteken uit op..............836 kg.

Als hun zoon straks van stage terug komt uit USA, dan gaat ook deze auto op de weegbrug, maar dan bij de TH in Delft.

Misschien dat dan die van ons ook weer gewogen gaat worden, en dan kunnen we vergelijken.

Wordt vervolgd.

Philip

• 1 month later...
Posted

Ik wil eens reageren op iedereen die zeurt over zijn kia als de kia niet bevalt ga dan een ander merk rijden.

Ik heb denk ik al tien verschillende merken gereden en elk merk heeft wel wat bijv Ford roest onder je kont weg, Renault heeft slechte versnellingsbak, Seat heeft weer rem problemen enz enz als men de perfecte auto had kunnen maken dan was dit allang gebeurt.

Je weet nou ??nmaal een auto is een mechanisch ding en daar horen gebreken bij en soms heb je geluk en soms pech niet zeuren risico van het vak.

antie

Posted
Ik wil eens reageren op iedereen die zeurt over zijn kia als de kia niet bevalt ga dan een ander merk rijden.

Ik heb denk ik al tien verschillende merken gereden en elk merk heeft wel wat bijv Ford roest onder je kont weg, Renault heeft slechte versnellingsbak, Seat heeft weer rem problemen enz enz als men de perfecte auto had kunnen maken dan was dit allang gebeurt.

Je weet nou ??nmaal een auto is een mechanisch ding en daar horen gebreken bij en soms heb je geluk en soms pech niet zeuren risico van het vak.

antie

Wat rij jij dan??

En risico van het vak......................dat vraagt om uitleg

Groeten

Philip

Posted

Uiteraard wordt er weleens geklacht over de Kia. Goed dat dit soort zaken aan de orde komen, zodat je weet wat er soms aan de hand kan zijn en je hier op in kan spelen.

Gelukkig weten we ook dat de klachten op dit forum maar een klein percentage is van alle Kiarijders. Het overgrootte deel is prima tevreden met zijn Kia en vergeleken met andere merken komt Kia er nog steeds goed van af. Alleen staat dit niet altijd op het forum.

Verder is het ook een vast gegeven dat de Kia modellen wat meer verbruiken dan aangegeven staat, maar dat wil niet zeggen dat ze niet tevreden zijn met het product. Uitzonderingen daar gelaten.

Dus zeuren mag als het maar constructief is.

Posted

Antoinette,

ik denk dat je dit onderwerp ook even niet moet zien als zeuren.

Er is geconstateerd dat de picanto's niet allemaal even (on)zuinig zijn.

KIA heeft in het geval van Tazteam de schuld oa bij hun audioinstall gelegd die veel te zwaar zou zijn, waardoor meer verbruik.

Zij kijken dan ook niet verder dan hun neus lang is om uit te zoeken of dit misschien een motorische oorzaak heeft.

Het is bekend dat er bij sommige picanto's sensoren vervangen zijn, waardoor de auto ineens veel zuiniger liep.

Als dus blijkt dat de uitgevoerde aanpassingen geen negatief resultaat op het verbruik kunnen hebben dan kan KIA dus niet meer met smoesjes komen.

- Verlagen van een auto zal weinig verschil maken in het verbruik en mocht het verschil maken dan zal het verbruik omlaag gaan.

- Als het gewicht van de auto niet veel hoger is geworden door de installatie (volgens KIA wel 200 kg !!) dan kan dit nooit de oorzaak zijn van het hoge verbruik.

Nogmaals het gaat dus niet om zeuren, het is alleen anders dan verwacht en het is natuurlijk jammer als dit een oorzaak heeft die aan te passen is en dit wordt niet gedaan. Dit is dus niet alleen voor Tazteam, dit is tevens onderzoek voor alle andere picanto rijders met verbruiksproblemen.

De KIA-community is (nog) niet zo groot, op de divers fora kom je dezelfde mensen tegen, maar het is wel een hechte groep.

Als iemand een probleem heeft dan helpt iedereen mee dit op te lossen.

Dit resulteert soms in oplossingen die door de ene dealer gevonden zijn, maar nog niet bekend zijn bij de volgende dealer.

De berijder kan dan naar zijn dealer gaan en dit doorgeven, waardoor de dealer ook weer wat leert.

Groetjes,

Dave

Posted

Ik weet van veel mensen die ook een picanto rijden dat zij de auto hebben laten testen op het verbruik en ik ken er niet ??n die het niet eens is met het resultaat. In heel veel gevallen ligt het aan het rijgedrag en nee je hoeft echt niet als een slak te rijden alleen als je korte stukjes rijd dan verbruikt hij meer logisch want de motor heeft niet eens tijd om goed warm te worden.

antie