Sigmasailor Geplaatst 28 Januari, 2023 Geplaatst 28 Januari, 2023 (aangepast) Zo, de eerste 250 km er 'al' opzitten in de nieuwe Niro EV. Bij deze mijn eerste indrukken: - punten 5 maanden levertijd werden er 10 (nooit proactief gemeld); niet geleverd in de kleur die ik zelf uitgekozen heb (Steel Grey is niet lelijk) Op dag 2 schoot de nieuwe auto in Zombie Mode en werd een soort veredelde baksteen. Kwam voor mij als verrassing maar bleek een al 4 maanden oud probleem (waar KIa 'alles' aan doet) waar ik niet voor gewaarschuwd was (te voorkomen door niet vooraf voor te verwarmen) De een of ander gogeme Kia medewerker heeft de zoekfunctie in de PDF uitgezet........ (klantvriendelijkheid??) Knopjes op stuur zijn van links naar rechts verhuisd (en andersom); superlastig omdat je gewent bent de ACC rechts te hebben Verbruik lijkt veel hoger (ik hoop nieuwigheid); ik haalde gemiddeld 13 kW/100 km; nu 15!! Er is geen fatsoenlijke plek meer om een telefoon op te hangen (de Brodit oplossing is ronduit waardeloos); voorlopig rommelig los snoertje. Ik hoop dat hier nog iets voor komt + punten Besteld nog voor mei 2022; gelukkig dus nog vaste prijs, ik wacht op de SEPP Smoelt veel modernerner; de e-Niro ernaast lijkt echt ouderwets Stiller Soepeler (vooral te merken bij verkeersdrempels) Rijdt allemaal net wat verfijnder en rustiger dan de e-Niro Open dak! Frunk Bagageruimte lijkt echt groter App met veel meer mogelijkheden HUD (ipv HK); echt een (onverwacht) goede toevoeging; zou ik weer voor kiezen (is nu (gelukkig) 'opgedrongen'); audio systeem is ook prima ? In de e-Niro had je een soort van score menu waarin je kunt zien hoeveel % ECO je hebt gereden (nog niet gevonden in de EV; alleen in de App) In de e-Niro had kon je live aflezen hoeveel energie naar de verwarming en elektrische verbruikers gaat (nog niet gevonden in de EV; wel in de App) Ik mis de knopjes; alles werkt nu via twee wisselende (nog onwennige) touchscreens Nog steeds geen draadloos Carplay? Ik heb het nog niet gevonden. Instellingen voor stuurassistentie nog niet gevonden; je moet de stuurassistent iedere keer zelf aanzetten (zit vast wel ergens een verstopt vinkje); ook de mate van ondersteuning kan je niet veranderen (of toch?) 28 Januari, 2023 aangepast door Sigmasailor 1 Quote
Sigmasailor Geplaatst 2 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 2 Februari, 2023 Complimenten voor RVO: de SEPP is al binnen. De dealer had een mooi overzicht gemaakt van de prijsverhogingen en op de factuur was duidelijk zichtbaar gemaakt dat ik die niet hoefde te betalen. RVO was er binnen 10 dagen klaar mee; de SEPP staat al op mijn bankrekening. Quote
GJJ Geplaatst 3 Februari, 2023 Geplaatst 3 Februari, 2023 Ja, bij ons is de SEPP ook binnen, supersnel. Ook al was bij ons wel een prijsverhoging zichtbaar en een deel ervan (⅓) ook betaald. CarPlay is inderdaad alleen bedraad. Volgens mij moet je inderdaad ook de stuurassistent iedere keer aanzetten. Hoewel een standaard instelling ook prima zou kunnen. Om het energieverbruik te zien ga je in het menu naar EV en klik je vervolgens voor de details op de auto. De %ECO weet ik ook nog niet te vinden. Quote
Steeck03 Geplaatst 3 Februari, 2023 Geplaatst 3 Februari, 2023 Op 28-1-2023 om 11:09, zei Sigmasailor: Instellingen voor stuurassistentie nog niet gevonden; je moet de stuurassistent iedere keer zelf aanzetten (zit vast wel ergens een verstopt vinkje); ook de mate van ondersteuning kan je niet veranderen (of toch?) Wel grappig. Bij de E-Niro klaagt iedereen dat ze die assistent iedere rit moeten uitzetten. Is dat aangepast kom je met deze opmerking 1 Quote
Sigmasailor Geplaatst 4 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 4 Februari, 2023 22 uur geleden, zei Steeck03: Wel grappig. Bij de E-Niro klaagt iedereen dat ze die assistent iedere rit moeten uitzetten. Is dat aangepast kom je met deze opmerking Ik ben altijd een tevreden gebruiker geweest van de LKA (die je in de e-Niro op verschgillende indersteuning niveaus kon instellen; helaas nog niet ontdekt bij de EV). Nu moet ik er telkens aan denken en een extra knopje in te drukken wat jammer is. Ik begrijp dat er ook gebruikers zijn die 'geruk' aan het stuur niet wenselijk vinden. De oplossing is reuze simpel: KIA maak daar een vinkje van in een menu; kan iedereen het naar eigen voorkeur instellen (en nu niet het veiligheidssmoesje gebruiken graag). Quote
Sigmasailor Geplaatst 4 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 4 Februari, 2023 Op 3-2-2023 om 10:46, zei GJJ: Ja, bij ons is de SEPP ook binnen, supersnel. Ook al was bij ons wel een prijsverhoging zichtbaar en een deel ervan (⅓) ook betaald. CarPlay is inderdaad alleen bedraad. Volgens mij moet je inderdaad ook de stuurassistent iedere keer aanzetten. Hoewel een standaard instelling ook prima zou kunnen. Om het energieverbruik te zien ga je in het menu naar EV en klik je vervolgens voor de details op de auto. De %ECO weet ik ook nog niet te vinden. Net bij de dealer geweest om de december update alsnog te laten installeren. Samen met de monteur (die de weg in de software behoorlijk goed kent) naar wat menu's gekeken. De 'verbruiksmonitor' gevonden. Voor mij een openbaring dat je een ander menu krijgt bij naar links swipen (wat niet kan als je in Carplay zit) dan als je Setup kiest; lijkt hetzelfde maar is het net niet. Nu eens kijken of ik dat schermpje kan koppelen aan het sterretje (voorkeursknop) op het stuur. % ECO nog niet gevonden. Ik snap nog steeds niets van de App; die verbruikscijfers zijn echt veel te hoog, ik denk dat de App vergeet de recuperatie (wel erg leuk dat je kunt zien hoeveel dat is) mee te nemen in de KwH/100 km berekening. Je wilt natuurlijk de netto verbruikcijfers hebben en niet het verbruik zonder recuperatie (zo noemt de App dat en is wel een mooi begrip). Misschien gemaakt door een ITer zonder EV affiniteit? Alleen wie doet de review en authorisatie? Dit kan en moet beter KIA! Zombie probleem is niet opgelost: niet geprobeerd maar ik geloof het maar. KIA houdt de gelederen ('help'desk) steng gesloten en weigert direct contact op te nemen. Quote
Sigmasailor Geplaatst 4 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 4 Februari, 2023 (aangepast) 2 uur geleden, zei Sigmasailor: Ik ben altijd een tevreden gebruiker geweest van de LKA (die je in de e-Niro op verschgillende indersteuning niveaus kon instellen; helaas nog niet ontdekt bij de EV). Nu moet ik er telkens aan denken en een extra knopje in te drukken wat jammer is. Ik begrijp dat er ook gebruikers zijn die 'geruk' aan het stuur niet wenselijk vinden. De oplossing is reuze simpel: KIA maak daar een vinkje van in een menu; kan iedereen het naar eigen voorkeur instellen (en nu niet het veiligheidssmoesje gebruiken graag). Ik bedoel hierboven natuurlijk de LFA (lane following assistent). Altijd al lastig geweest om de begrippen en functie van LKA (lane keeping assistant)en LFA uit elkaar te houden. Voor mijn gevoel is LFA wat beter in het 'tussen de lijntjes houden' dan de LKA; die laatste gaat overigens wel als van ouds vanzelf aan maar kan je niet meer instellen qua effect. Ik denk dat de LKA meer is van de piepjes en (nieuw) trillingen (maar duwt heel bescheiden ook wat in de goede richting) en de LFA wat actiever met 'zelfsturen'. 4 Februari, 2023 aangepast door Sigmasailor 1 Quote
GJJ Geplaatst 4 Februari, 2023 Geplaatst 4 Februari, 2023 Net ontdekt dat het aantal km’s in de app gebaseerd is op de afstand die in de auto zelf zichtbaar is als afstand zonder klimaat/airco aan. als je die uit zet en dan de app ververst (dat vind ik dan weer gek dat je daar om moet vragen) dan zie je het werkelijk totaal. Quote
Sigmasailor Geplaatst 19 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 19 Februari, 2023 Nog wat nieuwe plussen: Na een rotonde gaat de richtingaanwijzer nu wel vanzelf uit; Het openen en sluiten van de deuren gaat allemaal net wat verfijnder; De afwijking tussen GPS en snelheidsmeter is 20-40% (1 of 2 kilometer ) minder dan voorheen; De stoelen zitten wat prettiger vind ik; De laadklep (voor opladen) gaat veel makkelijker open; Verbruik wordt nu per oplaadbeurt weergegeven in het display. En de minnen: Als Carplay aanstaan kan je kiezen tussen radio (hard) helemaal uit en Navi stem of een Navi die door de radio heen praat. Bij de e-Niro werd de radio netjes gedempt; net even wat vriendelijker en veel beter Het plastic dekplaatje achter de laadklep is van hard plastic en gaat erg stug (wachten tot je het er een keertje aftrekt) Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.