Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

CONTACTSLOT ISSUE - Kia Sorento 2.5 CRDi (JC I/II) 125KW/170 PK 2008 (augustus) AUTOMAAT.


Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Hallo iedereen,

Mijn Kia Sorento uit 2008 heeft een ‘probleempje’. Indien ik de auto start, dan wil het wel eens dat er zo-nu-en-dan er een erg luid lawaai
vrij komt.
Na wat onderzoek v.e. plaatselijke auto monteur, heeft dit te maken met het feit dat het contact slot niet meer helemaal jofel is.

Namelijk, bij het starten ‘draait’ de sleutel blijkbaar iets wat ‘door’, waardoor de startmotor door blijft gaan (tegen het vlieggwiel meen ik ...).
Dit kun ik gemakkelijk weer te niet doen, indien ik de seutel weer iets wat terugdraai.
Dit vindt aleen plaats bij het starten dus in (P-stand) natuurlijk :-) en je hoort het tevens wanneer je de auto in (N) Neutraal zet. Tijdens het schakelen, is er niets aan de hand.

De plaatselijke automonteur melde mij dat dit ligt aan het contactslot. Wellicht ligt het aan het elektronische deel achter het mechanische slot of het betreft het contactslot zelf.

Algemeen:
Aangezien de autosleutel een chip bevat en de auto ‘de sleutel ‘herkent’ wordt bij het starten, de startblokkering immers uitgeschakeld
en wil de auto pas starten. Er zit namelijk een ‘ring’ om het contact slot, die dit volgens de monteur, ‘detecteert’.
Het volledig vervangen v.h. 'gehele' slot betekent ook nieuwe sleutels (geheel compleet uit bijv. uit een donor auto. ...) en/of de sleutels opnieuw laten aanleren. Dit vindt ik best nogal wat.
Vandaar hoop ik dat het iets simpels is ...

Mijn vraag is, waar kan het aan liggen, maw, wat kan ik het beste gaan vervangen?

-  dien ik dan een compleet (gebruikt) contactslot (mechanisme met electronische deel, sleutels en computer) te kopen ?
- of zou het volstaan om alleen electronische ‘contactblokje’, dat achter het slot zit, te vervangen.


Ps: Het onderdeel dient geschikt te zijn voor een Kia Sorento 2.5 CRDi (JC I/II) 125KW/170 PK 2008 (augustus) AUTOMAAT.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee wat betreft 'wat' ik dien te vervangen?
Ik hoor het graag2008 (augustus) AUTOMAAT.

aangepast door Duncan28
Geplaatst

Ik zou kijken of je bij een demontsgrbedrijf enkel het schakeldeel kunt krijgen, dus puur het elektrische deel. De cilinder vervangen je niet, dus je sleutels en transponder blijven werken.
Of dit bij jouw auto KAN weet ik niet, maar ik heb een vergelijkbaar probleem zo ooit kunnen oplossen bij zowel een Ford Escort als een Toyota Lsndcruiser.
Maar die waren wel wat ouder, dus ik weet niet of het schakeldeel tegenwoordig nog wel los te vervangen is.

Geplaatst
18 uur geleden, zei Murcielaygo:

Ik zou kijken of je bij een demontsgrbedrijf enkel het schakeldeel kunt krijgen, dus puur het elektrische deel. De cilinder vervangen je niet, dus je sleutels en transponder blijven werken.
Of dit bij jouw auto KAN weet ik niet, maar ik heb een vergelijkbaar probleem zo ooit kunnen oplossen bij zowel een Ford Escort als een Toyota Lsndcruiser.
Maar die waren wel wat ouder, dus ik weet niet of het schakeldeel tegenwoordig nog wel los te vervangen is.

Beste, 
Vriendelijk bedankt voor de info en tip! 

Het elektr. schakeldeel, voor hetcontactslot, is apart te verkrijgen, sowieso via de diverse 2e hands auto onderdelen/autosloop bedrijven.

Het is voor mij voornamelijk van belang dat de transponders sleutels blijven werken.

Lijkt me dan een relatief eenvoudige 'reparatie' .....

Nogmaals bedankt!

  • Like 1
  • 1 jaar later...
  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...