Noeleke Geplaatst 23 Augustus, 2023 Geplaatst 23 Augustus, 2023 Hallo allen, Gisterenavond op pad geweest met een aanhanger, bij de retourrit werkte het dimlicht van de aanhanger niet meer (remlicht wel), alsook de knipperlichten van de auto+aanhanger niet. Alarmlichten wel. Vanochtend zonder aanhanger gereden en het blijkt dat bij dimlicht AAN de knipperlichten sneller gaan, bij dimlicht UIT de knipperlichten als normaal werken. Alle lampjes rondom werken wel, dus geen kapot. Waar begin ik in hemelsnaam met zoeken om dit op te lossen? Is dit een zekering / relais of kan dit een serieuzer probleem zijn? Alvast bedankt voor advies! Quote
Murcielaygo Geplaatst 23 Augustus, 2023 Geplaatst 23 Augustus, 2023 Aangezien een aanhanger geen dimlicht heeft, maar mee gaat met stadslicht/achterlicht neem ik aan dat dat is wat je bedoelt.Gebruik je een adapter voor je aanhanger? Zit die nog in het stopcontact? Zo ja, verwijder die dan eens. Dat is sowieso aan te raden, maar kan ook dergelijke problemen geven. Voor mij komt dit over als een probleem met de massa; dat de richtingaanwijzer massa trekt via het achterlicht. Maar als het achterlicht aan is kan dat niet, "ziet" de knipperautomaat te weinig belasting en gaat versneld knipperen.Aangezien de richtingaanwijzer achterop de auto het wel doen zit het probleem waarschijnlijk in je aanhangerstopcontact of de module die die aanstuurt.De module is mijn hoofdverdachte, vaak hebben die nog een voeding bij de accu, kijk daar eerst eens naar. 1 Quote
Noeleke Geplaatst 23 Augustus, 2023 Topic Starter Geplaatst 23 Augustus, 2023 (aangepast) 3 uur geleden, zei Murcielaygo: Aangezien een aanhanger geen dimlicht heeft, maar mee gaat met stadslicht/achterlicht neem ik aan dat dat is wat je bedoelt. Gebruik je een adapter voor je aanhanger? Zit die nog in het stopcontact? Zo ja, verwijder die dan eens. Dat is sowieso aan te raden, maar kan ook dergelijke problemen geven. Voor mij komt dit over als een probleem met de massa; dat de richtingaanwijzer massa trekt via het achterlicht. Maar als het achterlicht aan is kan dat niet, "ziet" de knipperautomaat te weinig belasting en gaat versneld knipperen. Aangezien de richtingaanwijzer achterop de auto het wel doen zit het probleem waarschijnlijk in je aanhangerstopcontact of de module die die aanstuurt. De module is mijn hoofdverdachte, vaak hebben die nog een voeding bij de accu, kijk daar eerst eens naar. Na wat onderzoek de volgende update. Bij snel knipperen van de knipperlicht doen de knipperlichten achter het maar heeel zacht, alsof ze bijna uit staan. Een bevriende automonteur zei dat dat sowieso een massa probleem is. Alleen hij is niet in de gelegenheid om me te komen helpen en wist weinig af van Kia’s. Ik heb de achterlichten nu gedemonteerd, maar alles wat ik zie is een paar draadjes naar een connectortje op een printplaatje.. Weet iemand raad met hoe nu verder? Nog wat extra informatie: - alarmlichten werken wel - als ik de auto enkel op contact zet werkt alles ook, alleen als ik de auto aan zet (stationair draaien) dan gaat de knipper snel - bij vergrendelen van de auto knipperen de lichten ook correct 23 Augustus, 2023 aangepast door Noeleke Quote
Noeleke Geplaatst 25 Augustus, 2023 Topic Starter Geplaatst 25 Augustus, 2023 Update: de oorzaak is gevonden! Het zit inderdaad in de module die de aanhanger aanstuurt. Deze heb ik er nu voorlopig tussenuit gehaald en werkt alles weer (behalve de aanhanger natuurlijk). Ik ga het stopcontact nog eens goed bekijken/schoonmaken, en anders een nieuwe module proberen. 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.