Jump to content

Allseasonbanden / cuppen / tpms (alternatief)

Recommended Posts

Posted

Ik heb een Kia Niro First Edition uit 2017. Die heeft nog de originele tpms sensoren. Tevens waren de banden al gecupt toen ik hem begin 2021 kocht, erg irritant.

Ik las dat banden die dwarsgroeven hebben van een hoofdgroef over de wang heen naar buiten gevoelig zijn voor cuppen. (Lees: dus ook de standaard door Kia gemonteerde banden).

Nu overweeg ik om ineens alle banden te vervangen door Allseason (Michelin Crossclimate of de Goodyear Vector 4Seasons. Helaas hebben die banden allemaal een dwarsgroef door de wang, dus cupgevaar.

Nu het kiezen van een minder cupgevoelige band dan geen optie lijkt, wilde ik de volgende tip volgen: geregeld de banden voor/achter wisselen. (Kruislings zal niet kunnen want de genoemde banden zijn rijrichting-gevoelig)

Nu komen we tot de kern van de vraag: snapt het tpms systeem dit voor/achter wisselen of moet ik het systeem (duur?) laten inleren door een dealer?

Verder begrijp ik dat tpms sensoren ca. 7 jaar meegaan. Dat de banden hiervoor van de velg moeten. En dat originele Kia sensoren stervensduur zijn. Als dat klopt lijkt de komende bandenwissel dus ook een goed moment om de tpms sensoren te vervangen. Liefst door goedkopere (de garantie is toch in april verlopen...).
Moet de bandenmonteur hiervoor nog speciale apparatuur hebben om de tpms werkend te krijgen? Of kan ik hem die laten monteren en enkel het inleren door de dealer laten doen (als die dat willen doen...).
Tips voor goede alternatieve sensoren welkom! Wan eigen ervaring van forumleden is beter dan maar wat aan googlen en de verkopers op hun blauwe ogen geloven...

Alvast bedankt!

Posted
16 minuten geleden, zei titusvh:

Nu komen we tot de kern van de vraag: snapt het tpms systeem dit voor/achter wisselen of moet ik het systeem (duur?) laten inleren door een dealer?

Mijn zomer- en winterbanden hebben originele (KIA) TPMS sensoren.

Bij wisselen zet ik de banden die voor zaten naar achteren (gelijkmatige slijtage). Het systeem herkent na enige tijd gewoon de banden op hun juiste plek zonder door dealer te worden ingeleerd.