Jump to content
  • Sign Up

HenkM

Leden
  • Content Count

    392
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    20

HenkM last won the day on May 13

HenkM had the most liked content!

Community Reputation

149 Excellent

About HenkM

  • Rank
    Gevorderd Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Zuid Limburg
  • Auto
    2017 Kia Niro 1st Edition wit.
    2013 Kia Picanto 1.2 CVVT wit.
    Motor: 2018 Yamaha tracer 700

Recent Profile Visitors

1,661 profile views
  1. HenkM

    verbruik Niro Hybride Dynamic met 16 inch wielen

    Ik denk dat je het warmte verlies onderschat. Een matig geïsoleerd huis heeft een spouwmuur (met evt een beetje isolatie) en (oud dubbel) glas. Een auto heeft enkel glas en nauwelijks isolatie. De verhouding glas en bouw ligt meestal ook geheel scheef (auto heeft in verhouding veel enkel glas). De windsnelheid rondom een huis ligt ook stukken lager. Kijk in de winter maar eens hoe snel het in een auto afkoelt, in een huis valt dit (gelukkig) mee , zelfs een enkelsteens muur isoleert veel beter als < 1mm plaatstaal met een beetje geluids-isolatie. Klikkerdeklik Bij Tesla is het verwarmingssysteem > 5000 W, doen die jongens echt niet voor niets. Klikkerdeklik
  2. HenkM

    verbruik Niro Hybride Dynamic met 16 inch wielen

    Met de door jou gestelde capaciteit (600W) is volgens mij niet veel aan te vangen. Een beetje föhn heeft meer dan het dubbele en als ik hiermee in een auto blaas gebeurt niet veel. Ik vraag me af voor welk doel 600W warmte in een auto genoeg is.
  3. HenkM

    verbruik Niro Hybride Dynamic met 16 inch wielen

    Webasto standverwarming begint met een verwarmingsvermogen van 4000 W (bij deellast 2500 W).
  4. HenkM

    Kia Niro executive led koplampen

    Is inderdaad grappig. Mijn dealer gaf het setje er gratis bij: ook H7. Werd later (op mijn verzoek) aangevuld met een HB3 exemplaar.
  5. HenkM

    Kia Niro executive led koplampen

    Afwijken van standaard HB3 misschien mogelijk met een adapter (waarbij de brandpunt afstand van de reflector of lens niet exact wordt bereikt)? Aanpassen van stekkers of ook hier een adaptertje er tussen??? Adaptertje er in en pruts maar wat??? APK afkeur, strooi licht en tegenliggers verblinden??? Een prutser die middels kunstgrepen een H7 in een HB3 armatuur propt terwijl er direct passende oplossingen zijn (voor een aanzienlijk lagere prijs) laat ik liever heel ver weg van mijn auto blijven (zeker gezien de enorme prijs).
  6. HenkM

    Kia Niro executive led koplampen

    Dan is het ook geen NIro.
  7. HenkM

    Niro Hybride niet meer in Duitsland aangeboden ?

    Het prijsverschil zou dan nog groter worden?
  8. HenkM

    Verbruik Niro

    Theoretisch klopt dit, de calorische waarde (energie die vrij komt bij verbranding) van ethanol is lager dan die van benzine (LPG heeft b.v. ook een lagere waarde, daarom is het verbruik bij LPG ca 10% hoger). Bij LPG heb ik dit dan ook zeker gemerkt, werd echter ruimschoots gecompenseerd door de lagere prijs. Echt opgevallen is het meer verbruik bij E10 me echter (nog) niet (auto of motorfiets). Qua rijden merk ik eigenlijk ook geen verschil (E5, E10 of 98). Grappig is wel dat mijn vorige motor ("antieke" carburateur techniek) op 98 rauw liep terwijl deze op 95 als een turbine zijn werk deed. Let wel dat een motorfiets tot 12000 rpm zijn werk kan doen. Mijn huidige "eco" inspuit motorfiets maakt het niet uit wat ik er in gooi, loopt altijd goed (ook tot 12.000 rpm). Zelf heb ik niet de neiging om het uiterste uit mijn voertuigen te halen dus of een brandstof een paar (niet merkbare) PK-tjes wel of niet oplevert maakt mij niets uit.
  9. HenkM

    Op weg naar 2030

    Te simpel voor mijn onregelmatige rij en werk omstandigheden (bedoelde ik met gebrek aan informatie). Ga er maar van uit dat ik e.e.a. goed heb uitgezocht. Buiten het praktische is er ook een economisch aspect dat ik zeker niet kan (en wil) negeren, ik moet alles privé betalen dus de middelen zijn niet onbeperkt. De investeringen aan mijn huis zijn weloverwogen en leveren mij zelf ook nog wat op. Zou het praktisch al mogelijk zijn (wat dus niet zo is) zou een elektrische auto me te veel geld (extra) kosten. Aangezien een auto is gewoonweg niet mijn hobby is heb er dus minimaal geld voor over. Vanwege milieu overweging vind ik een duurzaam huis een betere investering dan iets waar ik ook een hoop op moet afschrijven. Gewoon een kwestie van de tering naar de nering zetten en de keus is voor mij simpel. Ergo: mijn (weloverwogen) leermoment.
  10. HenkM

    Op weg naar 2030

    Je slaat hier de plank volkomen mis, dat is niet erg zolang je er maar van leert. Een uitermate gefundeerde opmerking bij gebrek aan informatie.
  11. HenkM

    Op weg naar 2030

    Hoeft niet, gebeurd toch vanzelf: Het zijn je eigen woorden. Ik loop zelf liever op de feiten vooruit in plaats van er achter aan. Voorkomt een hoop problemen. Voor mij is er gelukkig al een oplossing.
  12. HenkM

    Op weg naar 2030

    Duurt het laden nog langer, zit niet iedereen op te wachten. Eerst zorgen dat de infrastructuur op orde is, als de oplossingen achter de behoefte aan lopen worden een hoop mensen gedupeerd. De meesten willen de auto gebruiken als dit nodig is en niet als hij op enig moment voldoende geladen is. Noem mij maar een doemdenker maar: Mijn huis is optimaal geïsoleerd, maximaal mogelijke panelen op het dak, verwarming (en koeling) deels op basis van warmtepomp techniek en rij nu (nog) een hybride auto. Ik denk dat ik al veel in duurzaamheid heb geïnvesteerd (voor de lange termijn). De auto is voor mij een (kapitaal vernietigend) noodzakelijk kwaad waar ik zo weinig mogelijk in wil investeren. Met mijn huidig (berperkte 10.000 km/j) auto gebruik is een volledig elektrische auto gewoon niet te doen gezien de laad-tijden (en dat terwijl ik naast de auto ook een motor ter beschikking heb waar ook 10.000 km/j mee wordt gereden). Tuurlijk waar een wil is is een weg maar zeker niet ten koste van alles en ter amusement van Den Haag. Economisch kom ik hier al helemaal niet mee rond omdat de km-prijs dit al zeker niet zal rechtvaardigen t.o.v. welke benzine of hybride auto dan ook. Puur economisch zou ik eigenlijk LPG moeten rijden (en dan ook nog in België gaan tanken ).
  13. HenkM

    Op weg naar 2030

    Uiteraard is dit weer afhankelijk van de mate van overproductie. De meeste (particuliere) eigenaren van zonnepanelen hebben relatief weinig of geen overproductie. Een dak heeft gewoon een bepaalde afmeting. De tijd zal het inderdaad leren, 2021 is immers ook nog steeds geen zekerheid (net als de regering). Verder is de vraag of onze infrastructuur e.e.a. wel aankan. Rond 17.00 uur komt iedereen thuis, prikt zijn auto in, gaat koken en begint de piekbelasting van het net terwijl de zon minder effectief is of begint te worden. Dit is waar de energie boeren hun hart voor vasthouden.
  14. HenkM

    Op weg naar 2030

    Dit geeft alleen voordeel als je meer produceert als dat in huis verbruikt wordt, anders kost dit ook gewoon Euri's. Aangezien overproductie geld oplevert is deze energie niet gratis.
  15. HenkM

    kia nero waarschuwing acu loop leeg

    Bij draaiende motor heb ik de melding nog nooit gezien.
×

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.