Tom1985 Geplaatst 16 Februari, 2024 Geplaatst 16 Februari, 2024 Goededag allemaal, In november een nieuwe Kia Proceed 1.5 besteld. Deze zou 160 pk hebben maar nu blijkt dat de 2024 modellen met 20 pk zijn verlaagd. Zowel van de 1.0 als de 1.5 versie. Weet iemand van jullie wat hiervan de reden is? Want als je kijkt naar buitenlandse Kia’s dan blijven ze gebruik maken van de hogere pk versies. groet Tom Quote
Auke Riemsma Geplaatst 16 Februari, 2024 Geplaatst 16 Februari, 2024 Voor diegene die het interesseert vanaf 1 september 2024, dan moeten de nieuwe auto's aan euronorm 6E voldoen voor homologatie op de openbare weg. - Vandaag is het nog euronorm 6d, of bij praktijkmetingen (RDE-factor 1,43) mag de uitlaat-emissie NOx tot 43% hoger als het labogrenscijfer 80 mg/km zijn; - euronorm 6E is het nog 10% hoger (RDE= 1,1) dan 80 mg/km; - vanaf euronorm 7 is de RDE factor 1 of gelijk aan labogrenswaarde 60 mg/km • Dus de euronorm 6E die enkel significant strenger wordt bij de praktijkmetingen(RDE), maar in het labo idem mag zijn aan 6D, vooral betreft Stikstofoxides (NOx) en roetdeeljtes (PM/PN). • De euronorm 7 - die heel fel afgezwakt is - zal wslk pas in 2030 (geeuw) komen, # wetenschappers van T&E menen dat die beter maar euro 6F mocht genoemd worden. PS. Het zijn maar cijfertjes. Quote
gios Geplaatst 16 Februari, 2024 Geplaatst 16 Februari, 2024 3 uur geleden, zei Tom1985: Goededag allemaal, In november een nieuwe Kia Proceed 1.5 besteld. Deze zou 160 pk hebben maar nu blijkt dat de 2024 modellen met 20 pk zijn verlaagd. Zowel van de 1.0 als de 1.5 versie. Weet iemand van jullie wat hiervan de reden is? Want als je kijkt naar buitenlandse Kia’s dan blijven ze gebruik maken van de hogere pk versies. groet Tom Gewoon even chippen en je hebt je vermogen weer terug. Quote
Tom1985 Geplaatst 16 Februari, 2024 Topic Starter Geplaatst 16 Februari, 2024 Bedankt voor de reacties. Ik had al verwacht dat het iets met milieu eisen te maken zou hebben maar vind het vreemd dat dit bijvoorbeeld niet in België het geval is. een chipje zal er dan zeker wel inkomen Quote
Osuijk Geplaatst 21 Februari, 2024 Geplaatst 21 Februari, 2024 Wat ik mij afvraag: ik heb vorig jaar juli een nieuwe ProCeed besteld Plusline 160 pk (zakelijk lease). Deze wordt eind juni dit jaar geleverd. Volgens de dealer met 140 pk motor. Is dat een reden om de auto te weigeren aangezien het niet is wat ik besteld heb? Quote
Tom1985 Geplaatst 24 Februari, 2024 Topic Starter Geplaatst 24 Februari, 2024 Op 21-2-2024 om 16:17, zei Osuijk: Wat ik mij afvraag: ik heb vorig jaar juli een nieuwe ProCeed besteld Plusline 160 pk (zakelijk lease). Deze wordt eind juni dit jaar geleverd. Volgens de dealer met 140 pk motor. Is dat een reden om de auto te weigeren aangezien het niet is wat ik besteld heb? Of het een geldige reden is weet ik niet. Er zal vast in de voorwaarden staan dat wijzigingen in prijs, vermogen etc. kunnen plaatsvinden maar ik vind er ook wel wat van. Quote
Erasmus Geplaatst 27 Februari, 2024 Geplaatst 27 Februari, 2024 Waarschijnlijk kan je er niet zomaar onderuit. Tenzij je expliciet in koopcontract hebt opgenomen dat je een motor met 160 pk wilt. Helaas staan er in het koopcontract nogal wat zaken die de verkoper toestaan om veranderingen door te voeren zonder dat je onder de koop uit kunt komen. (over prijsstijging, uitvoering e.d.) Daarom moet je dus belangrijke zaken echt laten vastleggen en dat zal denk ik niet het geval zijn. Overigens zijn de milieu regels in België anders, zo heb ik een Rio 4 gehad met 1.4 motor en automaat met zes bak. Die is hier nooit geleverd, ook vanwege de milieu eisen. Quote
Erasmus Geplaatst 7 Augustus, 2024 Geplaatst 7 Augustus, 2024 Klopt helemaal: ik heb die Kia Rio 1.4 met zesbak automaat ook gehad, heerlijke auto maar lustte wel een slokje! Nu een Ceed 1.5 GT line plus met 160 pk. Ik zag ook dat de nieuwe modellen in Nederland nu weer - zo als voor 2021 - 140 pk hebben. Jammer want ik dacht aan inruilen maar doe dat nu toch maar niet. Dat verschil merk je beslist, kan niet anders. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.