Voor diegene die het interesseert vanaf 1 september 2024, dan moeten de nieuwe auto's aan euronorm 6E voldoen voor homologatie op de openbare weg.
- Vandaag is het nog euronorm 6d, of bij praktijkmetingen (RDE-factor 1,43) mag de uitlaat-emissie NOx tot 43% hoger als het labogrenscijfer 80 mg/km zijn;
- euronorm 6E is het nog 10% hoger (RDE= 1,1) dan 80 mg/km;
- vanaf euronorm 7 is de RDE factor 1 of gelijk aan labogrenswaarde 60 mg/km
• Dus de euronorm 6E die enkel significant strenger wordt bij de praktijkmetingen(RDE), maar in het labo idem mag zijn aan 6D, vooral betreft Stikstofoxides (NOx) en roetdeeljtes (PM/PN).
• De euronorm 7 - die heel fel afgezwakt is - zal wslk pas in 2030 (geeuw) komen, # wetenschappers van T&E menen dat die beter maar euro 6F mocht genoemd worden.
PS. Het zijn maar cijfertjes.