Don1057 Geplaatst 19 Februari, 2024 Geplaatst 19 Februari, 2024 Goedemiddag, Sinds een maand rij ik in een KIA Niro EV, en wat mij is opgevallen wanneer ik bij een snellader sta (zoals Shell of Fastned), dat ik het tot nu toe nog niet heb meegemaakt dat de auto maximaal oplaadt. Zo stond ik gisteren bij een Fastned snellader, de batterij had nog 30%, en bij het laden bleef die steken op maximaal 46kw, waarna die terugzakte. Een week geleden was dat bij Shell niet meer dan 37kw toen de batterij nog voor 40% gevuld was. Nu weet ik dat er meerdere factoren hierbij een rol spelen (zoals weer e.d.), in ieder geval wil ik aangeven dat ik vaak de enige oplader was, dus sprake van overcapaciteit van de laadpalen lijkt mij dan niet. Aangezien de maximale capacteit van het laden al niet superhoog is bij een KIA Niro EV, had ik toch wel gehoopt dat die minstens de 60 a 70kw zou aantikken, maar dat is tot op heden niet voorgekomen. Ik ben even benieuwd hoe de ervaringen van anderen hierbij zijn. Quote
Case Geplaatst 20 Februari, 2024 Geplaatst 20 Februari, 2024 Ik heb eerder bij Shell en Fastned vergelijkbare ervaringen opgedaan. Hoogste laadvermogen had ik bij Fastned, waar kortstondig 47 kW werd aangetikt. Laatste vakantie naar Frankrijk alleen bij Tesla superchargers geladen, daar zelfs 79 kW (!) gezien. De Tesla laders zijn vaak bij grote winkelcentra, hotels of wegrestaurants, dus je hoeft tijdens het laden niet in een tankshop rond te hangen. Quote
Don1057 Geplaatst 20 Februari, 2024 Topic Starter Geplaatst 20 Februari, 2024 1 uur terug, zei Case: Ik heb eerder bij Shell en Fastned vergelijkbare ervaringen opgedaan. Hoogste laadvermogen had ik bij Fastned, waar kortstondig 47 kW werd aangetikt. Laatste vakantie naar Frankrijk alleen bij Tesla superchargers geladen, daar zelfs 79 kW (!) gezien. De Tesla laders zijn vaak bij grote winkelcentra, hotels of wegrestaurants, dus je hoeft tijdens het laden niet in een tankshop rond te hangen. Oké, bedankt voor jouw bericht. Goed om te weten. Ik ga in de zomer ook naar Frankrijk. Tot op heden heb ik nog geen Tesla supercharger geprobeerd, ik ben nog niet helemaal op de hoogte van alle ins and outs rondom opladen Quote
Peter-036 Geplaatst 24 Februari, 2024 Geplaatst 24 Februari, 2024 De voornaamste reden dat je in de winter de maximale laadsnelheid niet (vaak) haalt is dat de HV accu zelf nog te koud is. Het BMS (Battery Management System) beschermt dan de accu door de laadsnelheid te beperken tot de temperatuur voldoende is opgelopen (in de zomer soms afgekoeld) tot 20-35 graden. Hang me niet op aan de juistheid van die waarden, het zijn waarden die ook bij andere EV's genoemd worden, dus waarschijnlijk een benadering. Quote
Pete10 Geplaatst 25 Februari, 2024 Geplaatst 25 Februari, 2024 Op 24-2-2024 om 08:49, zei Peter-036: Het is iig sneller dan mijn thuislader @ 3.5kW :). Wat me overigens 23ct/kWh kost, dat wel. Maar goed, snelladen nog niet getest, maar wel interessant voor die lange reis af en toe. Had je de accu voorverwarmd voor snelladen? Quote
Don1057 Geplaatst 25 Februari, 2024 Topic Starter Geplaatst 25 Februari, 2024 43 minuten geleden, zei Pete10: Het is iig sneller dan mijn thuislader @ 3.5kW :). Wat me overigens 23ct/kWh kost, dat wel. Maar goed, snelladen nog niet getest, maar wel interessant voor die lange reis af en toe. Had je de accu voorverwarmd voor snelladen? Hoe bedoel je precies met het voorverwarmen van de accu? Quote
Pete10 Geplaatst 25 Februari, 2024 Geplaatst 25 Februari, 2024 2 uur geleden, zei Don1057: Hoe bedoel je precies met het voorverwarmen van de accu? Als je de snellader als bestemming in je navi aangeeft, dan zal de accu op temperatuur gebracht worden als je daar aankomt. Ik weet niet bij welke temperatuur dat relevant is. In het EV energie verbruik scherm wordt aangegeven hoeveel stroom er naar de accu conditionering gaat, als check. Quote
Don1057 Geplaatst 25 Februari, 2024 Topic Starter Geplaatst 25 Februari, 2024 30 minuten geleden, zei Pete10: Als je de snellader als bestemming in je navi aangeeft, dan zal de accu op temperatuur gebracht worden als je daar aankomt. Ik weet niet bij welke temperatuur dat relevant is. In het EV energie verbruik scherm wordt aangegeven hoeveel stroom er naar de accu conditionering gaat, als check. Oh echt, dit wist ik nog niet, maar is dit op iedere KIA Niro EV? Quote
Peter-036 Geplaatst 11 Maart, 2024 Geplaatst 11 Maart, 2024 Pre-conditioneren of voorverwarmen kan lang niet met elke EV, en zelfs wanneer het kan is het de vraag of het genoeg helpt. Quote
Don1057 Geplaatst 11 Maart, 2024 Topic Starter Geplaatst 11 Maart, 2024 Ja klopt, dat zei de garage inderdaad ook. Ik merk dat ik langzamerhand wel begin te wennen aan het elektrisch rijden. Ik blijf de oplaadsnelheid bij een snellader tegen vallen. Het is wat het is, dan had ik me daarin maar meer moeten verdiepen van te voren! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.