hansW Posted November 11, 2009 Posted November 11, 2009 Ben al een tijdje op zoek naar informatie over een extra koeler voor een automaat als een caravan getrokken wordt. Krijg allemaal tegenstrijdige berichten. Heeft iemand ervaring. Caravan is een Hobby de Luxe 460 Ufe van 2009, Quote
Smart Posted November 11, 2009 Posted November 11, 2009 (edited) Hallo hansW, Aangezien het gaat over een hele specifieke vraag m.b.t. het trekken van een caravan, zou je misschien ook deze sites eens kunnen proberen: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/algemeen.php http://schenkcaravans.moonfruit.com/anwb-trekkracht/4531106493 http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8978 Overigens, een hele mooie caravan heb je gekocht, vooral de indeling en de compleetheid spreekt mij enorm aan bij dit model. Suc6 ermee! Edited November 11, 2009 by Smart Quote
hansW Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 (edited) Hallo SMART, Bedankt voor je antwoordt, ik heb op de door jouw aangewezen sites gekeken maar wordt daar ook niet veel wijzer van. Ook heb ik KIA nederland in Vianen gevraagd. De heer Sander Otter van Customer Service heeft mij verzekerd dat de Sportage 1600 kg mag trekken ( maar dat wisten we al) als je onder dat gewicht blijft dat zijn er volgens de "fabriek" geen extra aanpassingen nodig. Dat lijkt me een afdoende antwoord. Zoals je hebt gezien mag mijn nieuwe caravan max. 1400 kg. wegen. Via de 75% berekening op Caravantrekker.nl kom ik op 72% als ik me netjes hou aan de maximale belading. Kunnen andere lezers ook hun profijt mee doen. Groeten hansW. Edited November 13, 2009 by hansW taalfouten Quote
bigwade Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Hans, de mensen van caravantrekker zijn heel vlot in het beantwoorden van mails Ik zou gewoon je vraag voorleggen en je hebt binnen 24u antwoord. Suc6 Quote
Smart Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Hans,de mensen van caravantrekker zijn heel vlot in het beantwoorden van mails Ik zou gewoon je vraag voorleggen en je hebt binnen 24u antwoord. Suc6 Dat was mijn insteek ook. Ik heb zelf een Tucson 2.0 gereden. Maximaal mocht ik 1400 kg trekken en ik had een Hobby 450 UB die maximaal 1250 kg mocht zijn. Zonder problemen of extra koeler heb ik deze sleurhut jarenlang door de bergen van Oostenrijk getrokken. Met een 2.7 liter moet dat ook zeker lukken. Quote
bigwade Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 (edited) Dat was mijn insteek ook. Ik heb zelf een Tucson 2.0 gereden. Maximaal mocht ik 1400 kg trekken en ik had een Hobby 450 UB die maximaal 1250 kg mocht zijn. Zonder problemen of extra koeler heb ik deze sleurhut jarenlang door de bergen van Oostenrijk getrokken. Met een 2.7 liter moet dat ook zeker lukken. Bij een automaat ligt dat net iets anders, daar zou een oliekoeler kunnen helpen. Bij Caravantrekker weten ze dat. Bij mijn weten hebben ze ook gebruikersreviews van auto's voor het sleuren en daar staat de Sportage zeker bij (ook v6) Suc6 http://www.caravantrekker.nl/trekautotest/autotest.php?typeauto=14&merk_x=Kia&serie=Sportage Edited November 14, 2009 by bigwade link Quote
Guest Jantje Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 een oliekoeler voor de automaat kan op zeker geen kwaad. Je hoort toch vrijregelmatig over verbrande koppelomvormers etc. Quote
HansD Posted December 30, 2009 Posted December 30, 2009 Beetje late reactie, maar met de V6 dit jaar de brenner op en af, 32 gr in de schaduw, Lmc 1550kg aan de trekhaak, flinke koffer op het dak, 4 volwasenen aan boord ,airco aan en dat alles op LPG, en geen graadje te warm. De oliekoeler voor de bak zit in de radiator ingebouwd, en krijgt daar koeling genoeg.Je kunt de bak wel en plezier doen door bij flie verkeer hem bij stilstaan steeds in de vrij te zetten ipv met de rem vasthouden, in N genereerd hij geen/ minder warmte, maar pompt de olie lekker rond om te koelen. Gr HAns D Quote
hansW Posted February 5, 2010 Author Posted February 5, 2010 Bedankt allemaal voor jullie reactie. HansD kwam met een verrassende uitleg dat er reeds een koeler voor de automaat in de radiator zou zijn ingebouwd. Dat is totaal nieuw voor mij. Zijn er meerdere gebruikers die hier ervaring mee hebben, als dat zo zou zijn en je houd je aan de max. belading van de caravan dan zou een extra koeler niet nodig zijn en is mijn vraag afdoende beantwoord. hansW Quote
hansW Posted August 11, 2010 Author Posted August 11, 2010 In juni j.l. met caravan naar kroatie geweest, wel gelet op het gewicht van de caravan. Alles is prima gegaan, geen problemen ondervonden. Het totaal caravangewicht blijft wel belangrijk. Quote
Guest Gerard K Posted August 14, 2010 Posted August 14, 2010 Hi, ik had ook n.a.v. de berichten mijn zorgen over de koeling van onze 2.7 V6 met een caravan in de bergen. Maar wij zijn nu net terug van een ritje Italie over de Fernpass en de Brenner. 1500 kilo caravan, 32 graden en her en der wat files, maar geen enkel probleem. Voor de "niet kenners" deze route kent naast een hoogteverschil van ca. 750m een aantal "valse stukken" zoals een serie haarspeld bochten, 6% stijging over ca. 10 km, 10% voor de Brennersee en 10% voor de mautstelle bij Innsbruck. Uiteraard veel stoppen, optrekken en soms vele minuten achter elkaar 70 km/u met 4000 toeren. De temperatuurmeter is niet van de normale stand af geweest. Achteraf zorgen om niets (wel had ik van Ger W wat tips gekregen over het automaat rijden met caravan in de bergen, die hebben zeker geholpen om ontspannen op pad te gaan). Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.