Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ben al een tijdje op zoek naar informatie over een extra koeler voor een automaat als een caravan getrokken wordt. Krijg allemaal tegenstrijdige berichten. Heeft iemand ervaring.

Caravan is een Hobby de Luxe 460 Ufe van 2009,

Posted (edited)

Hallo hansW,

Aangezien het gaat over een hele specifieke vraag m.b.t. het trekken van een caravan, zou je misschien ook deze sites eens kunnen proberen:

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/algemeen.php

http://schenkcaravans.moonfruit.com/anwb-trekkracht/4531106493

http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8978

Overigens, een hele mooie caravan heb je gekocht, vooral de indeling en de compleetheid spreekt mij enorm aan bij dit model.

Suc6 ermee!

Edited by Smart
Posted (edited)

Hallo SMART,

Bedankt voor je antwoordt, ik heb op de door jouw aangewezen sites gekeken maar wordt daar ook niet veel wijzer van. Ook heb ik KIA nederland in Vianen gevraagd.

De heer Sander Otter van Customer Service heeft mij verzekerd dat de Sportage 1600 kg mag trekken ( maar dat wisten we al) als je onder dat gewicht blijft dat zijn er volgens de "fabriek" geen extra aanpassingen nodig.

Dat lijkt me een afdoende antwoord.

Zoals je hebt gezien mag mijn nieuwe caravan max. 1400 kg. wegen. Via de 75% berekening op Caravantrekker.nl kom ik op 72% als ik me netjes hou aan de maximale belading. Kunnen andere lezers ook hun profijt mee doen.

Groeten hansW.

Edited by hansW
taalfouten
Posted

Hans,

de mensen van caravantrekker zijn heel vlot in het beantwoorden van mails

Ik zou gewoon je vraag voorleggen en je hebt binnen 24u antwoord.

Suc6

Posted
Hans,

de mensen van caravantrekker zijn heel vlot in het beantwoorden van mails

Ik zou gewoon je vraag voorleggen en je hebt binnen 24u antwoord.

Suc6

Dat was mijn insteek ook.

Ik heb zelf een Tucson 2.0 gereden. Maximaal mocht ik 1400 kg trekken en ik had een Hobby 450 UB die maximaal 1250 kg mocht zijn. Zonder problemen of extra koeler heb ik deze sleurhut jarenlang door de bergen van Oostenrijk getrokken. Met een 2.7 liter moet dat ook zeker lukken.

Posted (edited)
Dat was mijn insteek ook.

Ik heb zelf een Tucson 2.0 gereden. Maximaal mocht ik 1400 kg trekken en ik had een Hobby 450 UB die maximaal 1250 kg mocht zijn. Zonder problemen of extra koeler heb ik deze sleurhut jarenlang door de bergen van Oostenrijk getrokken. Met een 2.7 liter moet dat ook zeker lukken.

Bij een automaat ligt dat net iets anders, daar zou een oliekoeler kunnen helpen.

Bij Caravantrekker weten ze dat.

Bij mijn weten hebben ze ook gebruikersreviews van auto's voor het sleuren en daar staat

de Sportage zeker bij (ook v6)

Suc6

http://www.caravantrekker.nl/trekautotest/autotest.php?typeauto=14&merk_x=Kia&serie=Sportage

Edited by bigwade
link
Posted

een oliekoeler voor de automaat kan op zeker geen kwaad.

Je hoort toch vrijregelmatig over verbrande koppelomvormers etc.

• 1 month later...
Posted

Beetje late reactie, maar met de V6 dit jaar de brenner op en af, 32 gr in de schaduw, Lmc 1550kg aan de trekhaak, flinke koffer op het dak, 4 volwasenen aan boord ,airco aan en dat alles op LPG, en geen graadje te warm. De oliekoeler voor de bak zit in de radiator ingebouwd, en krijgt daar koeling genoeg.Je kunt de bak wel en plezier doen door bij flie verkeer hem bij stilstaan steeds in de vrij te zetten ipv met de rem vasthouden, in N genereerd hij geen/ minder warmte, maar pompt de olie lekker rond om te koelen.

Gr HAns D

• 1 month later...
Posted

Bedankt allemaal voor jullie reactie. HansD kwam met een verrassende uitleg dat er reeds een koeler voor de automaat in de radiator zou zijn ingebouwd. Dat is totaal nieuw voor mij.

Zijn er meerdere gebruikers die hier ervaring mee hebben, als dat zo zou zijn en je houd je aan de max. belading van de caravan dan zou een extra koeler niet nodig zijn en is mijn vraag afdoende beantwoord.

hansW

• 6 months later...
Posted

In juni j.l. met caravan naar kroatie geweest, wel gelet op het gewicht van de caravan. Alles is prima gegaan, geen problemen ondervonden.

Het totaal caravangewicht blijft wel belangrijk.

Guest Gerard K
Posted

Hi, ik had ook n.a.v. de berichten mijn zorgen over de koeling van onze 2.7 V6 met een caravan in de bergen. Maar wij zijn nu net terug van een ritje Italie over de Fernpass en de Brenner. 1500 kilo caravan, 32 graden en her en der wat files, maar geen enkel probleem. Voor de "niet kenners" deze route kent naast een hoogteverschil van ca. 750m een aantal "valse stukken" zoals een serie haarspeld bochten, 6% stijging over ca. 10 km, 10% voor de Brennersee en 10% voor de mautstelle bij Innsbruck. Uiteraard veel stoppen, optrekken en soms vele minuten achter elkaar 70 km/u met 4000 toeren. De temperatuurmeter is niet van de normale stand af geweest. Achteraf zorgen om niets (wel had ik van Ger W wat tips gekregen over het automaat rijden met caravan in de bergen, die hebben zeker geholpen om ontspannen op pad te gaan).