Peter97461 Posted November 11, 2009 Posted November 11, 2009 Mijn Ventilator werkt alleen op de hoogste stand. Wanneer ik hem lager zet dan werkt hij niet meer. Heeft iemand al eerder dit probleem gehad en weet hij wat de oplossing kan zijn? Misschien is iemand in het bezit van een elektrisch schema of weet waar ik deze kan krijgen. Sorento is van 2005. Alvast bedankt, Peter Quote
josua Posted November 11, 2009 Posted November 11, 2009 Hoi ik heb wel nog een kachelmotor liggen voor gebruikt. voor Quote
rob4b4 Posted November 11, 2009 Posted November 11, 2009 Dit is een normaal bekend verschijnsel voor alle auto's. De kachelweerstand is kapot. Dit is een onderdeeltje in het verwarmingskanaal dat tussen de 10 en 100 euro kan kosten afhankelijk van automerk. Bij de meeste auto's zit dit achter het dashboardkastje. Is goed zelf te doen Rob Quote
Peter97461 Posted November 11, 2009 Author Posted November 11, 2009 Beste Rob, bedankt voor je snelle reactie. Weet misschien iemand of de weerstanden inderdaad achter het handschoenenkastje zitten? Groet, Peter Quote
Rick Horst Posted November 11, 2009 Posted November 11, 2009 laatst bij de auto van mijn moeder (mazda 626) ook de weerstaand kapot. garage was er binnen een kwartier mee klaar. daar maak ik uit op dat het makkelijk bereikbaar is. je zal er dus niet veel voor moeten demonteren. Quote
njcd24 Posted November 11, 2009 Posted November 11, 2009 Kijk eens op deze site. Je kan je er zo laten registreren zijn geen kosten aan verbonden alleen is wel alles in engels www.kiatechinfo.com Quote
Peter97461 Posted November 12, 2009 Author Posted November 12, 2009 Top, nu nog zoeken waar de weerstand zit...... Quote
josua Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Hoi ik zag een leuke link voor je eBay: sorento, Auto-Ersatz- -Reparaturteile, Auto-Anbau- -Zubeh Quote
Peter97461 Posted November 14, 2009 Author Posted November 14, 2009 (edited) Mannen, allemaal bedankt voor jullie ondersteuning, alle standen werken weer. Even een update: Inderdaad, achter het handschoenen kastje zal het element wat de ventilatormotor aanstuurt. De positie is in het ventilatie kanaal. (verzorgd tevens de koeling) Echter, er zijn 2 type in omloop. Een met weerstanden en een met een vermogentransistor. Je kan het verschil aan de aansluitklemmen zien. Weerstand heeft 4 aansluitingen. Vermogentransistor heeft er 3. Bij mijn Kia Sorento zat er een vermogentransistor in. Het probleem was een defect printspoor aan de achterzijde van de print. Hoe te repareren: -Je haalt de unit er uit. -Haal het kapje (blauw) er af. -Trek voorzichtig het printje naar boven zodat je de vermogentransistor kan losschroeven. -Pak een draadje en soldeer deze op de plaatst van het printspoor. (als je goed kijkt dat kan een zijde van je draadje van onder naar boven de print en dan boven even kaal maken en solderen, de andere zijde kan aan de onderkant van de aansluiting) -Alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar. Succes Edited November 14, 2009 by Peter97461 Quote
Smart Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Hey Peter (Blije rijder!), Toch leuk als je het zelf kunt repareren. Geeft altijd meer voldoening en het bespaart je ook nog eens een hoop geld. Nou, het is in ieder geval klaar voor de komende winterperiode;) Quote
Relena Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Mannen, allemaal bedankt voor jullie ondersteuning, alle standen werken weer.Even een update: Inderdaad, achter het handschoenen kastje zal het element wat de ventilatormotor aanstuurt. De positie is in het ventilatie kanaal. (verzorgd tevens de koeling) Echter, er zijn 2 type in omloop. Een met weerstanden en een met een vermogentransistor. Je kan het verschil aan de aansluitklemmen zien. Weerstand heeft 4 aansluitingen. Vermogentransistor heeft er 3. Bij mijn Kia Sorento zat er een vermogentransistor in. Het probleem was een defect printspoor aan de achterzijde van de print. Hoe te repareren: -Je haalt de unit er uit. -Haal het kapje (blauw) er af. -Trek voorzichtig het printje naar boven zodat je de vermogentransistor kan losschroeven. -Pak een draadje en soldeer deze op de plaatst van het printspoor. (als je goed kijkt dat kan een zijde van je draadje van onder naar boven de print en dan boven even kaal maken en solderen, de andere zijde kan aan de onderkant van de aansluiting) -Alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar. Succes Kijk Peter97461 daar heb je nu zo'n forum voor. Quote
Recommended Posts