RonV Geplaatst 26 April, 2024 Geplaatst 26 April, 2024 Ik heb sinds 2 weken een 2021 Niro HEV. Bij sturen, versnellen en afremmen komt er uit het dashboard een geluid van iets dat een klein stukje lijkt te rollen en dan ergens tegen aan tikt. Ik hoor dit geluid dus heel erg vaak, alleen bij een constante snelheid op een rechte weg is het er niet. De dealer wil dit oplossen door het dashboard te verwijderen, wat nogal een flinke klus is en waarbij ik bang ben dat dit beschadigingen oplevert of mogelijk andere geluiden introduceert zoals gekraak. Het geluid lijkt uit het ventilatiesysteem te komen, alsof er iets in een uitstroom rooster is gevallen zoals een afgebroken clipje van een luchtverfrisser. Voor mijn gevoel komt het geluid uit het gebied onder het infotainment scherm. Ik heb het schema bekeken van de luchtkanalen. De uitstroom kanalen op het dashboard komen uit in iets wat op een bak lijkt. Nu heb ik het idee om een ventilatie rooster te verwijderen en dan te proberen of ik met een stofzuiger slang die bak kan bereiken en dan hopelijk de oorzaak op te zuigen. Is hier iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt en dit heeft kunnen oplossen? Zijn de ventilatie roosters te verwijderen zonder deze en het dashboard te beschadigen? Quote
RonV Geplaatst 13 Mei, 2024 Topic Starter Geplaatst 13 Mei, 2024 Ik heb ondertussen een paar dingen geprobeerd om iets uit het ventilatie kanaal te krijgen, zonder dat het helemaal zeker is dat daar ook de oorzaak ligt. Bij de wasstraat heb ik de stofzuiger op de middelste twee roosters gezet terwijl de ventilator op zijn hardst stond. Ik heb meerdere modellen van kleine slangetjes op mijn eigen stofzuiger gezet en die tussen de lamellen van de roosters naar binnen geschoven. Helaas dus zonder resultaat. Ik wil nog een steile helling opzoeken (milieustraat of parkeergarage) en dan vanuit stilstand snel optrekken of achteruit naar beneden rijden en dan hard afremmen, in de hoop dat er dan iets naar buiten komt rollen. Uiteraard ook met de ventilator op volgas en alleen gericht op de middelste roosters. Ik zag dat bij de roosters in het dashboard een soort van breuklijntje zit in de horizontale chroomkleurige strips. Geen idee of dat het mogelijk maakt om de roosters te vervangen zonder het complete dashboard te hoeven verwijderen. Iemand hier die daar ervaring mee heeft? Quote
Stephan2722 Geplaatst 16 Mei, 2024 Geplaatst 16 Mei, 2024 Ik heb dit precies zo. Alleen hebben we het idee dat het uit het dashboardkastje komt. Geen idee wat we er aan kunnen doen en wat het precies zou kunnen zijn. Het lijkt een soort knikker die rolt. Quote
Rob18 Geplaatst 17 Mei, 2024 Geplaatst 17 Mei, 2024 Al eens het interieurfilter losgehaald en schoongemaakt? Zit ook achter het dasboardkastje. Quote
RonV Geplaatst 27 Mei, 2024 Topic Starter Geplaatst 27 Mei, 2024 Ik heb inderdaad het filter er uit gehaald, in de hoop dat ik daar vandaan bij de bak achter de middelste ventilatie roosters kon komen. Het filter was schoon en leeg en ik kon helaas niet ergens bijkomen via de openingen. Quote
RonV Geplaatst 2 Juni, 2024 Topic Starter Geplaatst 2 Juni, 2024 Vandaag een parkeergarage opgezocht en op de bovenste verdiepingen geprobeerd om hard achteruit te rijden en dan hard te remmen. Hetzelfde gedaan als ik snel achteruit naar beneden reed. Helaas kwam er niets uit bij de ventilatie openingen. Ben bang dat toch het dashboard gedemonteerd moet worden. De Niro trekt achteruit sneller op dan vooruit, hij blijft dan compleet electrisch rijden. Deze acceleratie had ik ook vooruit wel gewild Quote
RonV Geplaatst 24 Juni, 2024 Topic Starter Geplaatst 24 Juni, 2024 Bij de garage geweest en het dashboard is verwijderd. Er bleek een schroef los te liggen die alle kanten op kon rollen. Men kon helaas niet zeggen waar de schroef vandaan kwam maar blijkbaar kan ie prima gemist worden. Het geluid is nu eindelijk verdwenen en mijn dagelijkse portie irritatie ook 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.