Jump to content
  • Sign Up

Rob18

Leden
  • Content Count

    39
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Rob18 last won the day on June 30

Rob18 had the most liked content!

Community Reputation

3 Neutraal

About Rob18

  • Rank
    Newbie

Algemeen

  • Auto
    Kia Niro HEV DynamicLine 2018

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Klopt niet helemaal Henk, Kirchberg/Vleuten ligt tussen 928 en 945 km., dus toch nog even terugrekenen!
  2. En nog leuker als je in de bergen rijdt. Net een weekje Alpen achter de rug, vrijwel alleen maar in de Sportstand gereden. De accu was razendsnel volgeladen! Scheelt eigenlijk nauwelijks in verbruik; bij terugkomst 4,9 ltr./100km. Gewoon een te gekke auto!
  3. Blijft over de vraag waarom Kia nog steeds de GDW trekhaak verkoopt, terwijl dealers in samenspraak met GDW allang naar een verbeterde oplossing hebben gezocht. Bij de aanschaf zou het goed zijn dit met de dealer te bespreken. Het is niet fair om een fabrikant eeuwig te achtervolgen met inmiddels achterhaalde feiten uit dit forum.
  4. GDW en welke zogenaamde 'wiebel' trekhaak fabrikant zal volhouden dat hun trekhaak goed en veilig is en dat het ontwerp specifiek voor het betreffende model is gemaakt. Dat de ene trekhaak mogelijk meer beweging heeft dan de ander doet niets af aan de veiligheid. Dan kan je wel gaan schermen met consumentenrecht en het conformiteitsbeginsel maar sta je op dit punt al zwak. Bewijs maar dat iets meer beweging de veiligheid nadelig beïnvloedt. Bovendien: Kia verkoopt ze nog steeds als accessoire! Als je toch niet tevreden kan je beter in goed overleg met je dealer naar een oplossing zoeken. Zwaar geschut is niet bepaald bevorderlijk voor je relatie met de dealer die je vermoedelijk in andere gevallen ook nog eens nodig mocht hebben.
  5. Reken nog even mee met een kogeldruk van 60 kg. Fietsendrager van een goed merk is 18 kg. Blijft over 42 kg. E-bikes wegen zonder accu tussen de 20 en 24 kg, met accu tussen 24 en 27 kg. Zonder accu is eigenlijk al te zwaar, maar durf je het nog aan. Met accu zit je er zwaar overheen. Dit alles bij een 60 kg kogeldruk (Sportage 3 o.a.). Men kan dan wel stellen dat er een zekere marge is, maar nogmaals de wegligging wordt er niet beter op. Niet voor niets dat de ANWB regelmatig waarschuwt voor overbelasting. Maar gelukkig heeft de Niro een kogeldruk van 100 kg.
  6. Het is maar hoe je het ziet. In principe is een trekhaak ontworpen om te trekken. Later kwam daar een fietsdrager bij van over het algemeen gemiddelde formaten en gewichten. Door de steeds zwaardere fietsen (lees: e-bikes) moeten de fietsendrager fabrikanten steeds weer op zoek naar lichtere fietsdragers ter compensatie van de gewichtsverdeling. Als ik soms hoor wat die fietsen wegen dan slaat de schrik om mijn hart. Dan te bedenken dat sommigen de accu en ook fietstassen laten zitten dan is het vragen om problemen. Zelfs de kogeldruk is bij sommigen onbekend. Bij een aanhanger trekken ligt de situatie geheel anders. Als er een goede gewichtsverdeling is ontstaat er slechts een balancerende gewichtsdruk op de trekhaak. Ik geef toe, ook daar zijn excessen in te vinden als alle gewicht op de voorkant van de aanhanger drukt. Maar als je alles onder controle hebt is er natuurlijk niets aan de hand, dus zet er gerust e-bikes op.
  7. De ellende begint vaak met e-bikes, die gemiddeld al zwaarder wegen dan een normale fiets van ca. 17 kilo. Zo langzamerhand wordt het als normaal beschouwd dat van alles achterop de auto wordt vervoerd. In principe is een trekhaak bedoeld voor een aanhanger. De wegligging wordt er bepaald niet beter op!
  8. Ik vind dat er op dit forum behoorlijk negatief wordt gedaan over de GDW trekhaak en of het alleen maar kommer en kwel is. Ik heb er ook zo een en inderdaad merkte ik in eerste instantie dat de fietsendrager nogal wat beweging had, vooral als je over drempels reed. Meer dan bij mijn Sportage indertijd. De dealer constateerde hetzelfde. Deze heeft in samenwerking met een specialist van GDW de oplossing gevonden de trekhaak iets hoger te plaatsen, zonder gebruik van tussenstukken. Vraag mij niet hoe dit gedaan is, maar het effect was wel merkbaar. Natuurlijk zie je nog wel beweging, maar wie goed oplet is er geen trekhaak die dit niet heeft. Ook mijn Sportage was niet geheel vrij daarvan. Overigens had ik voor de modificatie ook niet bepaald het gevoel dat het een onveilige situatie was, maar nu al helemaal niet meer.
  9. Qua kwaliteitsniveau en garantie haalt de Jeep Renegade het niet bij Kia. Let vooral op de restwaarde en kijk ook eens op sites van probleemmeldingen. Het is en blijft onderdeel van het Chrysler/Fiat concern. Indertijd heb ik ook voor het dilemma gestaan mijn Sportage in te ruilen voor een andere SUV, maar kon niet om een Niro heen. Echte SUV's bieden meer emotie, maar blijven toch benzineslurpers.
  10. Over 12.000 km, auto bijna 1 jaar oud, 4,7 l./100km. Sinds aankoop nog niet gereset.
  11. Als de telefoon met een USB kabel is verbonden voor, in mijn geval, Androidauto leg ik die in het middenvak. Je hoeft er verder niets mee te doen, alles werkt via het touchscreen van de display.
  12. Ik moet eerlijk gezegd aan vroeger denken als ik dit zie. Tikkeltje zonde van het dashboard. Een telefoon heeft toch Bluetooth en kan je alles bedienen met de stuurwielknoppen?
  13. Of het nog in dit topic thuis hoort weet ik niet, maar ook in mijn Android tablet lukt het niet. Op mijn telefoon geeft die weer als results: kia mire splashguards. Het zal wel zijn dat die spatlappen niet voor een Niro worden gemaakt en je het beste bij een dealer kan zijn. Voordeel: je hebt ze misschien ook sneller
  14. Volgens mij zoek je niet in de zoekbalk van Ali Express, maar in Google!
  15. Geef maar eens in de zoekbalk: Kia Niro splashguards in, dan zie je toch echt Nitro.
×
×
  • Create New...