Jump to content

Rob18

Leden
  • Content Count

    46
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Rob18 last won the day on June 30

Rob18 had the most liked content!

Community Reputation

4 Neutraal

About Rob18

  • Rank
    Newbie

Algemeen

  • Auto
    Kia Niro HEV DynamicLine 2018

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ook bij Hyundai werkt het niet beneden 80% lading. Eenmalig opladen werkt enkele kilometers, maar dan houdt het weer op. Oorzaak: korte ritten, lichten aan, etc.. Remmen op de motor in een lage versnelling is een remedie, maar dan moet je wel regelmatig de bergen opzoeken. Een grapje van onze overheid om de auto's beter te verkopen; het buitenland kent dit niet!
  2. Ik ben al en jaar aan het stoeien waar ik de documentatiemap opberg. Het dasboardkastje is meteen vol, het bagagenet achter de voorstoel rekt verschrikkelijk uit, de deuren bieden alleen maar ruimte aan flessen, de middenconsole is ook geen optie als je daar een tussenconsole in hebt. Dan maar in de bagageruimte een plek. En dan maar niet te praten over het krankzinnig grote navigatieboek. Toevallig vond ik nu een plek naast mijn voorstoel. De map past precies daartussen. Alsof het voor gemaakt is!
  3. Met het veranderen van de zomer/wintertijd deed het systeem automatisch niets deze keer. Aangevinkt stond GPS en Zomer/wintertijd. Ik ga ervan uit dat Zomer/wintertijd niet aangevinkt moet worden en alleen GPS dus. Het instructieboek geeft niets aan hierover en volgens mij is het veranderd sinds de laatste update. Iemand anders ook dit opgevallen?
  4. Ook een recente versie in gebruik, maar de laatste tijd regelmatig wegvallen van Waste en Maps. Zwart scherm! Ligt niet aan de kabel, maar aan een zwak GPS signaal denk ik.
  5. Rubber doorgang onderop naar de motorruimte? Zoiets had ik indertijd ook bij een Qashqai. Het is vaak iets heel onbenulligs.
  6. Ik heb ook een 2013 1.6 gehad. Een paar tips voordat je koopt: 1 . Let tijdens de proefrit op het stuurgedrag. Dit type heeft een elektromagnetische stuurinrichting. Is niets mis mee, maar je moet eraan wennen. Je moet continu corrigeren. Het grote voordeel is dat het heel direct is. Indertijd zijn er updates geweest, maar hadden enkel effect op de dieselversie. 2. Staar je niet blind op grote maat velgen. 16 of 17 inch is veel comfortabeler 3. De kogeldruk is beperkt tot 80 kg. De meningen zijn verdeeld hierover, maar in ieder geval geen 100 kg zoals bij veel types. Max. trekgewicht 1200 kg. Belangrijk bij de keuze van een caravan of zware fietsendrager. 4. De 6e versnelling geeft nauwelijks toerenvoordeel. Bepaalt wel een iets gunstiger brandstofverbruik. 5. Kijk op de bovenranden van de portieren of er onder de rubbers geen roest zit. Een serie schijnt niet goed te zijn gekit. 6. Werp een blik op de onderste achterlichten of de coating niet is losgelaten. Ben benieuwd of je geslaagd bent.
  7. Zie hier https://www.moditech.com/nl/testmailing
  8. Klopt niet helemaal Henk, Kirchberg/Vleuten ligt tussen 928 en 945 km., dus toch nog even terugrekenen!
  9. En nog leuker als je in de bergen rijdt. Net een weekje Alpen achter de rug, vrijwel alleen maar in de Sportstand gereden. De accu was razendsnel volgeladen! Scheelt eigenlijk nauwelijks in verbruik; bij terugkomst 4,9 ltr./100km. Gewoon een te gekke auto!
  10. Blijft over de vraag waarom Kia nog steeds de GDW trekhaak verkoopt, terwijl dealers in samenspraak met GDW allang naar een verbeterde oplossing hebben gezocht. Bij de aanschaf zou het goed zijn dit met de dealer te bespreken. Het is niet fair om een fabrikant eeuwig te achtervolgen met inmiddels achterhaalde feiten uit dit forum.
  11. GDW en welke zogenaamde 'wiebel' trekhaak fabrikant zal volhouden dat hun trekhaak goed en veilig is en dat het ontwerp specifiek voor het betreffende model is gemaakt. Dat de ene trekhaak mogelijk meer beweging heeft dan de ander doet niets af aan de veiligheid. Dan kan je wel gaan schermen met consumentenrecht en het conformiteitsbeginsel maar sta je op dit punt al zwak. Bewijs maar dat iets meer beweging de veiligheid nadelig beïnvloedt. Bovendien: Kia verkoopt ze nog steeds als accessoire! Als je toch niet tevreden kan je beter in goed overleg met je dealer naar een oplossing zoeken. Zwaar geschut is niet bepaald bevorderlijk voor je relatie met de dealer die je vermoedelijk in andere gevallen ook nog eens nodig mocht hebben.
  12. Reken nog even mee met een kogeldruk van 60 kg. Fietsendrager van een goed merk is 18 kg. Blijft over 42 kg. E-bikes wegen zonder accu tussen de 20 en 24 kg, met accu tussen 24 en 27 kg. Zonder accu is eigenlijk al te zwaar, maar durf je het nog aan. Met accu zit je er zwaar overheen. Dit alles bij een 60 kg kogeldruk (Sportage 3 o.a.). Men kan dan wel stellen dat er een zekere marge is, maar nogmaals de wegligging wordt er niet beter op. Niet voor niets dat de ANWB regelmatig waarschuwt voor overbelasting. Maar gelukkig heeft de Niro een kogeldruk van 100 kg.
  13. Het is maar hoe je het ziet. In principe is een trekhaak ontworpen om te trekken. Later kwam daar een fietsdrager bij van over het algemeen gemiddelde formaten en gewichten. Door de steeds zwaardere fietsen (lees: e-bikes) moeten de fietsendrager fabrikanten steeds weer op zoek naar lichtere fietsdragers ter compensatie van de gewichtsverdeling. Als ik soms hoor wat die fietsen wegen dan slaat de schrik om mijn hart. Dan te bedenken dat sommigen de accu en ook fietstassen laten zitten dan is het vragen om problemen. Zelfs de kogeldruk is bij sommigen onbekend. Bij een aanhanger trekken ligt de situatie geheel anders. Als er een goede gewichtsverdeling is ontstaat er slechts een balancerende gewichtsdruk op de trekhaak. Ik geef toe, ook daar zijn excessen in te vinden als alle gewicht op de voorkant van de aanhanger drukt. Maar als je alles onder controle hebt is er natuurlijk niets aan de hand, dus zet er gerust e-bikes op.
  14. De ellende begint vaak met e-bikes, die gemiddeld al zwaarder wegen dan een normale fiets van ca. 17 kilo. Zo langzamerhand wordt het als normaal beschouwd dat van alles achterop de auto wordt vervoerd. In principe is een trekhaak bedoeld voor een aanhanger. De wegligging wordt er bepaald niet beter op!
  15. Ik vind dat er op dit forum behoorlijk negatief wordt gedaan over de GDW trekhaak en of het alleen maar kommer en kwel is. Ik heb er ook zo een en inderdaad merkte ik in eerste instantie dat de fietsendrager nogal wat beweging had, vooral als je over drempels reed. Meer dan bij mijn Sportage indertijd. De dealer constateerde hetzelfde. Deze heeft in samenwerking met een specialist van GDW de oplossing gevonden de trekhaak iets hoger te plaatsen, zonder gebruik van tussenstukken. Vraag mij niet hoe dit gedaan is, maar het effect was wel merkbaar. Natuurlijk zie je nog wel beweging, maar wie goed oplet is er geen trekhaak die dit niet heeft. Ook mijn Sportage was niet geheel vrij daarvan. Overigens had ik voor de modificatie ook niet bepaald het gevoel dat het een onveilige situatie was, maar nu al helemaal niet meer.
×
×
  • Create New...