zundappboy Geplaatst 20 Augustus, 2025 Geplaatst 20 Augustus, 2025 Hallo, ik ben sinds kort eigenaar van een kia niro phev 2024. Ben zeer tevreden over de auto, echter wat me tegenvalt is de slechte DAB ontvangst, of ik nu in het zuiden of midden van het land rijd. Zijn er meer mensen die dit zelfde probleem hebben? Misschien een oplossing? Ik hoor het graag. Quote
Rob18 Geplaatst 20 Augustus, 2025 Geplaatst 20 Augustus, 2025 (aangepast) Er is volgens mij geen automerk zonder problemen, lees maar eens op andere fora. Dit is wat Chatgpt er over zegt: Wat zijn de problemen met een slechte ontvangst DAB in een auto? ChatGPT zei: Slechte DAB-ontvangst (Digitale Audio Broadcasting) in een auto kan zich op verschillende manieren uiten. In tegenstelling tot FM, waar je bij slechte ontvangst meestal ruis hoort maar nog enigszins iets kunt volgen, is DAB digitaal: het werkt goed óf bijna niet. Problemen die je kunt ervaren zijn onder andere: Typische problemen bij slechte DAB-ontvangst in de auto: Uitval van geluid (stiltes/drop-outs): het signaal valt volledig weg bij een zwakke ontvangst. Haperingen of korte onderbrekingen: alsof de radio "bufferproblemen" heeft. Vertraging bij opnieuw verbinden: als het signaal weer wordt opgepikt, duurt het vaak een seconde of meer voordat het geluid terugkomt. Afhankelijkheid van rijomgeving: ontvangst kan wegvallen in tunnels, tussen hoge gebouwen (stadswanden) of in heuvelachtig terrein. Onstabiele dekking bij hoge snelheid: bij snelweggebruik kan het wisselen van zendgebieden leiden tot korte onderbrekingen. Geen geleidelijke overgang: anders dan bij FM, waar je langzaam meer ruis krijgt, valt DAB meestal plotseling stil als de signaalkwaliteit onder een bepaalde drempel komt. Mogelijke oorzaken: Slechte of verkeerd geplaatste antenne (veel auto’s hebben een extra DAB-antenne nodig). Metaal van de carrosserie dat het signaal blokkeert (vooral bij raamantennes). Onvoldoende zendmastdekking in bepaalde gebieden. Elektrische storingen in de auto zelf (bijv. van opladers of LED-verlichting). Wil je dat ik ook uitleg hoe je de ontvangst in de auto kunt verbeteren (bijv. antenne-tips, instellingen, gebruik van FM fallback)? 20 Augustus, 2025 aangepast door Rob18 Quote
zundappboy Geplaatst 21 Augustus, 2025 Topic Starter Geplaatst 21 Augustus, 2025 Hallo rob18, Dank voor je reactie, dat van Chatgpt zag ik ook voorbijkomen op het net. Voor tips over verbeteringen ben ik altijd in. Ik hoor het graag, bvd, grtz. Quote
Rob18 Geplaatst 21 Augustus, 2025 Geplaatst 21 Augustus, 2025 26 minuten geleden, zei zundappboy: Hallo rob18, Dank voor je reactie, dat van Chatgpt zag ik ook voorbijkomen op het net. Voor tips over verbeteringen ben ik altijd in. Ik hoor het graag, bvd, grtz. Zie hier het vervolg van Chatgpt voor tips: Ik stel de uitleg voor verbetering inderdaad op prijs. ChatGPT zei: Top dan geef ik je meteen een overzicht van de meest voorkomende oplossingen om DAB-ontvangst in de auto te verbeteren: 1. Controleer de antenne Type antenne: Veel auto’s hebben een aparte DAB-antenne nodig. Een standaard FM-antenne werkt vaak slecht of helemaal niet. Plaatsing: Dakantennes hebben meestal de beste ontvangst. Raamantennes (plakstrips) zijn gevoeliger voor storingen, zeker bij warmtewerend glas of metalen raamcoatings. Kabels & connectoren: Slechte verbindingen of beschadigde kabels kunnen het signaal sterk verzwakken. 2. Gebruik een FM fallback (indien beschikbaar) Veel moderne autoradio’s hebben een DAB–FM fallback: als het DAB-signaal wegvalt, schakelt de radio automatisch naar de FM-versie van hetzelfde station. Dit voorkomt stiltes tijdens het rijden in gebieden met gaten in de dekking. 3. Ken de dekking DAB-dekking is nog niet overal perfect. Buiten stedelijke gebieden, in tunnels of tussen heuvels kan de ontvangst wegvallen. Vaak zijn landelijke publieke zenders beter gedekt dan regionale of commerciële zenders. 4. Vermijd storingsbronnen in de auto Elektronica zoals goedkope opladers, dashcams of LED-verlichting kan storingen veroorzaken. Als je merkt dat de ontvangst slechter wordt zodra je zo’n apparaat gebruikt, kan dit de boosdoener zijn. 5. Software-instellingen en updates Sommige infotainmentsystemen hebben updates voor radio/tuner-software die de ontvangst of station-switching verbeteren. Controleer of je auto of radio een update kan krijgen. 6. Overweeg een antenne-upgrade Als je een raamantenne hebt, kan een dakantenne met versterker een enorme verbetering geven. Er bestaan compacte “haai-vinnen” die zowel FM, DAB als GPS ondersteunen. Samengevat: de grootste winst haal je vaak uit een goede (dak)antenne en gebruik van FM fallback. Voor de rest zijn updates en het vermijden van storingsbronnen ook belangrijk. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.