Guest Posted July 2, 2024 Posted July 2, 2024 Heb als één van de laatst geproduceerde Niro's van het oude model in april 2022 gekregen met de cruise control bediening nog aan de rechterzijde. Het werkte dit voorjaar niet zo lekker. Ging op 22 mei naar de dealer toen het echt haperde. Die stelde vlot vast dat de bedieningsknop aan het stuur inwendig stuk was. Volgens de dealer was dit nog niet eerder voorgekomen en bestond zelfs nog geen artikelcode voor in het systeem om het nieuwe onderdeel te kunnen bestellen. Heb geen enkele reden om hieraan te twijfelen. Er gebeurde een poos heel weinig. Op advies van de dealer heb ik op 17 juni een mail gestuurd naar de importeur. Kreeg een keurig antwoord terug waarin ik weer verwezen werd naar de dealer. Daar werd ik niet blij van. Mijn dealer gaf daarna aan dat er toch beweging in zat want nu was er een artikelcode om het onderdeel te kunnen bestellen. Gisteren op 1 juli opnieuw bij mijn dealer geïnformeerd. Tijdelijk kunnen die niets voor mij betekenen om de wachtperiode te overbruggen. Het onderdeel is besteld en als leverdatum volgens het systeem zal het ergens in oktober aankomen. Ik vind dit rijden zonder cruise control zó vervelend. Dat dit zo lang moet duren is niet goed voor mijn gemoed. Die datum ergens in oktober is natuurlijk een datum uit het systeem en dat kan mee en tegen vallen natuurlijk. Heb elders bij een andere dealer ook nog geïnformeerd. Die geven aan dat onderdelen per schip van Korea naar Nederland gaan en dat dat als regel tussen de 6 en 8 weken neemt. Daar werd ik ook niet vrolijk van, vooral omdat het om een klein onderdeel gaat. Het punt is, de auto zit in de garantie en de leasemaatschappij is de eigenaar. Als het mijn eigen auto was, ook in de garantieperiode zou ik op zoek gaan naar een tweedehands onderdeel en die er (tijdelijk) in laten zetten. Rustig blijven geef ik tegen mezelf aan. Als ik alles overdenk. Rij nu om en en nabij 30 jaar lang 1.000 km per week. Ben begonnen met japanners, daarna steeds Duitse auto's tot in 2022. Met iedere auto deed zich in de looptijd wel eens een storing voor. Kan mij niet herinneren dat ik een storing heb gehad waarbij de oplossing zo traag ging. Quote
fiddler Posted July 9, 2024 Posted July 9, 2024 Misschien tweedehands stuurwiel kopen bij een goeie sloperij? Desnoods voor tijdelijk ... je dealer zou behulpzaam moeten zijn in dezen. Quote
Rob18 Posted July 9, 2024 Posted July 9, 2024 Deze bijvoorbeeld: Stuurwiel Kia Niro (broekhuis-autos.nl) Quote
Recommended Posts