Jump to content

Trekhaak en sensoren achter

elsinga

Recommended Posts

Vandaag is de trekhaak gemonteerd. Ziet er goed uit en automatisch openen achterklep werkt nog. ;) Kabelset was plug en play volgens de inbouwers, inleren was niet nodig.

Vraag: de achteruitrijcamera werkt nog prima met een fietsendrager achterop, maar in mijn Kodiaq kreeg ik netjes een melding dat er een aanhanger aangesloten was en dus bepaalde systemen uitgeschakeld waren (blind spot, afstand achter) en was er bij richting aangeven een extra ikoontje zichtbaar in het dashboard. En bij mijn Sportage niets van dat alles. Uiteraard ga ik nog testen of er achter nog een afstandswaarschuwing komt en ik heb vast snel genoeg door of de blind spot nog werkt, Maar zou ik een melding hierover moeten krijgen? In de handleiding vind ik even snel niets hierover.

Afstand waarschuwing, geluid., achter niet, blind spot en camera blijven wel werken. Niet goed op gelet, maar volgens mij zie je in de display van de camera de linker marge wel aangepaste indicatie over wat actief is, maar niet zo duidelijk als bij de Skoda.

2 weken terug ook even met fietsendrager gereden. Sensoren, voor blindzpot, zorgden wel zo af en toe voor een waarschuwing dat ik slingerde en te dicht bij iemand die inhaalde zou komen terwijl er niemand in de buurt zat. Ik vermoed dat hij beweging van het fiets wiel registreerde als een langskomen voertuig. Heenweg zonder fiets erop geen enkele melding gehad. 

Vandaag een stuk met fietsendrager gereden. Inderdaad, sensoren achter doen het niet, camera en blind spot wel. Nog niet gemerkt dat de blind spot vals alarm gaf trouwens.

Wat me wel opviel: het automatisch openen van de achterklep is *niet* geblokkeerd met iets aangesloten op de aanhanger aansluiting. Klep gaat dus gewoon open, maar blijft door de klembeveiliging wel steken op iets dat in de weg zit. Weer wat geleerd!