wolthans Posted December 3, 2009 Posted December 3, 2009 Heeft iemand de ervaring dat de verstelbare middenarmsteun spontaan afbreekt bij het scharnierpunt (kunststof bevestigingsplaat) Mijn Kia Sportage 2.7 V6 is van Januari 2005 Het lijkt mij gezien de breuklijn een materiaalfout. Ik zou graag willen weten of meerdere mensen dit overkomen is. Met vr. groet Henk Quote
bigwade Posted December 3, 2009 Posted December 3, 2009 Ben nog altijd een beetje jaloers op V6 eigenaren Welkom Henk ! heb je een hoge of lage armsteun ? Die hoge is misschien iets kwetsbaarder. Heb je de auto nieuw gekocht ? Anders even naar de dealer, beetje blond kijken en zoiets roepen als; Hoe kan dat nou ?? Misschien helpt het. Suc6 Frank oja, foto's....... Quote
wolthans Posted December 7, 2009 Author Posted December 7, 2009 Hierbij de foto's van de afgebroken middenarmsteun,ik heb vorige week woensdag een mail gestuurd naar de Importeur maar tot op heden nog geen reactie gehad, we wachten af. Quote
wichard Posted December 7, 2009 Posted December 7, 2009 ik heb hetzelfde gehad met mijn vorige Tucson en kwam er achter dat ik hier op steunde tijdens het instappen! Dit omdat de middenarmsteun zwak is in de hoogste stand! In mijn huidige Tucson van mijn werk laat ik deze in de onderste stand staan en heb hier dan ook geen probleem mee! ook merk ik momenteel dat onze Sportage hiervan geen last heeft met zijn lage vaste armsteun en voelt zeer solide aan! Quote
wolthans Posted December 10, 2009 Author Posted December 10, 2009 Ik heb vandaag bericht gehad van de Importeur, en moet mij in verbinding stellen met mijn dealer om deze zaak op te lossen. Wordt vervolgd. Quote
bigwade Posted December 10, 2009 Posted December 10, 2009 Logische reactie importeur. Je geeft alleen niet aan of je de auto nieuw of gebruikt hebt gekocht bij een Kia dealer. Is dat wel zo, zou de dealer sowieso het eerste aanspreekpunt moeten zijn. Daar heb je een koop overeenkomst mee tenslotte. Feit blijft dat dit niet mag gebeuren, tenzij je er met je volle gewicht op bent gaan zitten of een ander raar standje.... maar dat zal vast niet Quote
wolthans Posted December 17, 2009 Author Posted December 17, 2009 De dealer heeft contact opgenomen met de importeur,ze vinden dat de breuk niet is veroorzaakt door een materiaalfout,derhalve kan ik geen aanspraak maken op de coulanceregeling. Voorstel dealer : nieuwe armsteun aanschaffen , montagekosten voor hun rekening. Kosten : 189.36 euro excl. btw. Volgende week wordt de nieuwe armsteun gemonteerd . Quote
bigwade Posted December 17, 2009 Posted December 17, 2009 Henk, dat is jammer voor je. Ik lees hier inmiddels echt te vaak dat mensen de importeur aansprakelijk stellen. Bij onvolkomenheden moet je naar je DEALER ! Daar heb je je spul gekocht en DIE moet het oplossen, evt mbv de importeur. Kastje muur en weer terug, dat idee Quote
Aart.S Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 Hoi Bigwade, Normaal gesproken is dat ook zo. De winkelier is verantwoordelijk voor het product dat hij verkoopt. Maar de winkelier is een zelfstandige onderneming die normaal meerdere merken van een product verkoopt. Bij de auto handel licht dat volgens mij anders. De auto dealers zijn een door de fabriek opgezet netwerk. Dealers voeren garantie werkzaamheden uit volgens een van te voren afgesproken tarief. Als de fabriek niet te spreken is over een dealer dan trekt de fabriek het dealerschap in. Groeten, Aart. Quote
bigwade Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 Als Henk aan kan tonen dat de breuk wel degelijk een materiaal fout is kun je de dealer (evt desnoods met je rechts bijstand hulp) dwingen dit kosteloos te vervangen. Vind 189.36 euro excl. btw nogal geld.... Dat je later bij een beurt weer wordt teruggenaaid is mogelijk natuurlijk.... haha ! Quote
wolthans Posted December 30, 2009 Author Posted December 30, 2009 Inmiddels is de nieuwe armsteun gemonteerd naar volle tevredenheid. Waarschijnlijk is de reactie van de importeur zo geweest in verband met het feit dat ik niet de eerste eigenaar van deze wagen was. De eerste eigenaar kan de zaak geforceerd hebben ,waarvan ik na 3 jaar de dupe van geworden ben, omdat er al barsten in de onderplaat zaten. Dus al met al geen coulance-regeling voor 2e eigenaren is mijn conclusie. Bedankt voor jullie reacties en ik wens jullie een veilig en goed 2010. Groetjes , Henk Quote
hansW Posted August 11, 2010 Posted August 11, 2010 Tijdens de afgelopen vakantie is ook bij mij de armsteun gebroken. Heb met secondenlijm de steun weer kunnen repareren, tot nu toe met succes. Quote
KiaZeker Posted August 11, 2010 Posted August 11, 2010 Autodealers zijn zelfstandige ondernemers. Ze hebben van de importeur het recht gekregen om hun merk te verkopen. Bij problemen moet je je altijd wenden tot de verkopende partij (=dealer) Die verschuilt zich nog al te vaak achter de importeur, die garantie aanspraken moet fiateren. Maar in principe heb je daar niks mee te maken. De verkoper is aansprakelijk voor het leveren van een fatsoenlijk product. Ook al weigert de importeur garantie op een klacht dan moet die nog steeds verholpen worden door de dealer. In dit geval is er geen sprake van garantie omdat de auto al 5 jaar oud is. Importeur heeft hier helemaal niets mee van doen. Dealer heeft het redelijk opgelost. Gezien de levensduur zou de helft van de kosten een redelijk bedrag zijn om te betalen. Ik denk dat je daar wel boven zit. Quote
Recommended Posts