ArjanS Geplaatst 20 Juli, 2024 Geplaatst 20 Juli, 2024 (aangepast) Ik vond jaaaaaaren geleden op een Amerikaans Sorento forum dit : The 5 speed tiptronic is a Jatco RE5R05A. Jatco is a subsidiary company of Nissan, producing transmissions for Nissan vehicles..They also supply Transmissions to other vehicle manufacturers around the world. The RE5R05A is fitted to Nissan Pathfinder, Navara,350Z and other models in the Nissan range.. The gearbox has been in production since 2002 and is regarded as a very good g/box... Now to the interesting part... The same g/box used in the Sorento is given the model No A5SR1/2 and is produced by Powertech under license from Jatco. Many of the g/box components are supplied to Powertech by Jatco... Powertech is a subsidiary of Hyundai..Hence the full company name Hyundai Powertech... They produce transmissions for vehicles in the Hyundai/Kia range... Even the gear ratios for the Sorento g/box are the same as some if not all Of the Nissan cars.. Not been able to check them all.. If we are talking about the same gearbox as Nissan use, why not the same oil.. I have heard of a Kia document stating that if Kia Red or Apolloil Red 1K is not available Nissan Matic J can be used.. Can anyone confirm this??. Nissan Matic J has been superceded with Nissan Matic S... I have read that Kia Red and Nissan Matic S oils are both produced by Idemitsu Japan. Interesting that on the Idemitsu website they only list one auto transmission oil that is suitable for all auto's... Contacted them by email and asked if Kia and Nissan oils were the same..After 2 weeks no reply.. Ik kan na 9 jaar de Kia Sorento 1 te hebben gereden - en net weer de automaat vloeistof te hebben vervangen zonder dat ik metaaldeeltjes aantrof - met vrij grote zekerheid beweren dat bovenstaande verhaal gewoon erg solide is, en iedere ATF met een Matic J of hoger in het alfabet goed is. En dat is tegenwoordig vrijwel iedere ATF, zelfs hele goedkope merken. Ik heb weleens in detail dit soort post doorgelezen het en der en dan blijjkt dat de Kia Sorento 1 eigenlijjk geen Kia is, maar een samenraapsel van reeds decennia oude onderdelen van Aziatische merken ( Mitsubishi, Nissan, Aisin, Jatco ) die of zijn overgenomen zoals ze waren of onder licentie zijn gebouwd door bijvoorbeeld Hyundai. Wat je dan krijgt is niet erg modern, maar wel heel betrouwbaar bij goed onderhoud, want die gekozen ondedelen hadden zich decennia ervoor al bewezen en eventuiele gebreken waren al lang gecorrigeerd. Dus nee je hebt geen Apoolo RED-1 nodig. En de nu al heel oude verhalen die je misschien nog tegenkomt van toen de Sorento 1 nieuw was en velen klaagden dat de automaat van hun nieuwe auto kapot ging kwam doordat de eerste Sorento's een 4 bak automaat hadden, van Amerikaans ontwerp maar uiterlijk precies dezelfde Sorento's later een Aziatrische 5 bak kregen. Toen onoplettende garages ATF voor de 4 bak in de 5 bak mikten, draaiden die bakken kapot. Dat had dus niets met betrouwbaarheid te maken of RED-1 maar helemaal een ongeschikte vloeistof voor Aziatische automaten gebruiken. Dat krijgt je ( vanaf 2015 en eerder al ) niet meer voor elkaar, vrijwel iedere universele ATF is MATIC J ( of een hogere letter in het alfabet ) compatible. Danweer, de Sorento 1 die nu nog rijden, en waarvan velen waarschijnlijk "gewoon" gespoeld werden of de ATF vervangen door een generieke ATF uit een olie drum van de garage waarvan de specificaties hetzelfde zijn als een universele ATF uit een fles bewijzen ook wel hetzelfde. Niemand let meer op wat ze in de automaat van een Sorento 1 gooien, noch koopt iemand daar nog Apollo RED-1 voor wat net zo duur was als vloeibaar goud Ik gebruik voor de differentieels en tussenbak alweer jaren de online advies tools van onderdelen sites, de laatste jaren die van Kroon oil. Gaat perfect, ik trof aan de magneten van de pluggen niets van metaldeeltjes of ook maar zwarte drab ( fijnere metaal deeltjes ) De meeste Sorento 1 zullen nu wel op de sloop staan of in het buitenland rijden, maar als je hem nog even wilt blijven rijden, gewoon af en toe al die vloeristoffen vervangen, en vergeet vooral niet ZEER regelmatig de kruiskoppelingen van de assen die uit de verdeelbak komen te smeren. De voorste nippel zit in een kleinere kruiskoppeling en velen ( ook garages ) slaan die dan over omdat ze er niet bij kunnen komen met de normale vetspuit adapter. ik las ooit dat je daarvoor een naald adapter aan de vetspuit moet gebruiken om het balletje van de nippel in te drukken. Gaat perfect. 20 Juli, 2024 aangepast door ArjanS Quote
Repsac Geplaatst 21 Juli, 2024 Geplaatst 21 Juli, 2024 Dank voor je verhaal! Ik ben nog redelijk nieuw in de Kia wereld. Heb nu een halfjaar een 3.5 v6. Weet jij bij welke km stand de diff en bak olie vervangen dient te worden? Ik doe het onderhoud zelf en heb al gemerkt dat het niet de meest makkelijke auto is om bijvoorbeeld bougies te vervangen. Verstuurd vanaf mijn moto g52 met Tapatalk Quote
ArjanS Geplaatst 22 Juli, 2024 Topic Starter Geplaatst 22 Juli, 2024 (aangepast) Het is een Borg Warner TOD bak, algemene informatie zegt tussen de 50.000 en 100.000 km afhankelijk hoe zwaar je die bak belast, er zitten meerdere natte plaat koppelings schijven in en een ketting. De ketting is de daadwerkelijke verbinding tussen voor en achteras. De natte platen koppeling ( aangestuurd door een ECU ) is ervoor vrij te lopen ( achterwiel aandrijving, normale toestand ) gedeeltelijk aan te grijpen ( kortdurend tijdens acceleratie, klimmen, van baan wisselen of slip detectie, wat dus neerkomt op automatisch inschakelende AWD met variabel % voor/achter verdeling ) of geheel aan te grijpen zonder slip ( alleen stilstaand in N met de 4x4 knop, je hoort dan een flinke bonk als dat gebeurd en dat schakelt ook de LOW gear in ) Die platen en ketting slijten naar verluid erg hard als er een omtrekverschil van meer dan 2 mm tussen de voor en achter banden is. In mijn geval slijten ze al jaren gelijkmatig en is er vrijwel helemaal geen verschil ( tienden van mm, geen mm ) Ik heb echter wel het idee dat een caravan door de Alpen trekken ( totaal massa auto + caravan 4,2 ton ) valt onder het kopje "zware belasting" want de TOD vloeistof was donker en troebel, net als die van de automaatbak en dat na slechts 10.000 km ( maar wel > 5 jaar erin gezeten te hebben ) maar zoals eerder gezegd geen metaal deeltjes van naam aan de magneten op de aftap plug - waar van toepassing - Misschien maar goed dat ik er niet veel kilometers mee maak. Misschien interessant om te weten - in Australie kon je geen Sorento met TOD bak krijgen. Dit omdat KIA bang was dat de AWD ( dmv slippende natte platen koppelingen ) veel te vaak en te lang in gebruik zou zijn op de vele zandwegen in de binnenlanden. Bovenstaande is denk ik niet zo interessant als je de Sorento gewoon als normale auto en normaal rijgedrag in Nederland gebruikt. Je zult dan meer dan 95 % van de tijd als pure achterwiel aandrijver rond rijden, zonder TOD bak slijtage of belasting van naam. Ik denk dat ze dat bedoelen met die max 100.000 km. 22 Juli, 2024 aangepast door ArjanS Quote
Repsac Geplaatst 23 Juli, 2024 Geplaatst 23 Juli, 2024 Ik heb nog net de klassieke aandrijving met zelf inschakelbare 2wd of 4x4.Dus een klassieke automaat. Daar heb ik bewust voor gekozen omdat naar zeggen die minder problemen zou moeten geven. Ik heb deze wagen gekocht met de bedoeling hem af en toe ook te gebruiken voor de offroad ritten die in Nederland gereden worden.Wagen staat bijna op 180.dkm. bougies en filters op de motor heb ik vervangen. Net als de klepdeksel pakkingen en de koelslangen naar de kachel radiator. De motorpoulie die de riemen aandrijft wil ik ook nog vervangen maar daar vraagt Kia NL de hoofdprijs voor, die probeer ik op een andere manier te krijgen.Weet eigenlijk niet wat er aan onderhoud aan de bak en diffs gedaan moet worden bij deze km stand.Gr. Casper Verstuurd vanaf mijn moto g52 met Tapatalk Quote
ArjanS Geplaatst 24 Juli, 2024 Topic Starter Geplaatst 24 Juli, 2024 (aangepast) Je hebt dezelfde tussenbak, maar een andere - aftermarktet custom - knop. De TCCS heeft veel meer mogelijkheden dan 4x4 met LOW gear en HI ( AWD ) maar de fabrikant vond het onnodig klanten daar de beschikking over te geven, omdat ze uit onkunde dan ook vaker de bak kapot kunnen laten draaien. Jij hebt een knop van iemand uit Duitsland die alle mogelijkheden van de TCCS beschikbaar maakt, die komt niet van KIA. Dat "minder problemen" is gebaseerd op uitsluitend rijden in 2WD, waarbij de natte platen koppelingen uitgeschakeld zijn en de vooras vrij draait. Dan slijten die koppelings platen en ketting domweg een stuk minder ( het draait wel ) Wat je dan wel krijgt is dat je bijna 200 pk op de achterwielen hebt en bij gladheid je de fratsen van een achterwiel aandrijver krijgt met uitbreken bij teveel gas enz. Normaal grijpt de TCCS door AWD in te schakelen dan in, maar met die knop op 2WD niet. Dat 2WD HI kan ik overigens ook, maar dan moet ik de TCCS zekering eruit trekken :-))) Ik heb er ook over nagedacht die knop aan te schaffen, maar klimmend en dalend in de bergen heb ik toch liever dat de AWD automatisch zijn werk doet, ook al slijt het dan en gaat de tussenbak minder lang mee. En wanneer gerbuik je nou een gesperde center lock 4x4 HI ( dus zonder low gear ook ingeschakeld ) op hoge snelheid en welke meerwaarde heeft dant boven de AWD functie - die wel degelijk ook een full lock aan iedere snelheid kan toepassen heb ik weleens gemerkt tijdens klimmen, want dan wordt sturen heel erg moeilijk - En bij snelheden boven de 40 km/u ( de max snelehid van de low gear ) breken toch de wielen onder je auto vandaan bij off road rijden. Maar het is wel tof als je dat toch zelf kunt bepalen en de fabrikant je niet kan beperken alle mogelijkhjeden te benutten. Je weet denk ik wel met "off road ritten" dat de Sorento 1 alleen een center diff lock heeft, met open differentieels op de voor en achteras en dus ten alle tijden met 3 wielen grip moet hebben om niet vast komen te zitten ? Daarom zit die ouderwetse starre achteras er ook op, die kan aan 1 zijde heel diep in kuilen kantelen en beide wielen toch contact laten houden met de grond. Echte Off road banden zijn dan dus heel belangrijk, ook omdat je perse met 3 banden grip nodig hebt. De auto was veel beter geweest als er TCS op gezeten had ( hij heeft immers wel ABS en wielsnelheid metiing, maar kan dus niet per wiel remmen, of een slippend wiel afremmen ) OF hij sper differentieels op de assen zelf had gehad. Nu is het toch teveel een tractor om een comfortabele SUV op de weg te zijn en te beperkt om een ECHTE 4x4 te zijn. Dat gezegd hebbende, er zijn YT video's dat in het verleden ze in Siberie tamelijk dol waren op Sorento's, en dat is terrein waar alleen capabele 4x4 doorheen komen. Maar ze hadden wel vaak een lier nodig :-)) En als je onder de auto komt kun je wel zien dat het een en ander beschermplaten heeft en het dus wel degelijk een heavy duty auto die niet zomaar kapot gaat van terrein rijden. En een laatste opmerking : als je door water heen rijdt dat boven de assen uitkomt, MOET je de differentieel vloeistof vervangen, en de assen opneiuw smeren. Bovenop de differentieels zit namelijk een ontluchintgs opening, daar komt water in bij diep doorwaden. Rij je daarmee door gaan de differentieels eraan. Ook kan de centrale ECU ( onder de bekleding van de passagier voetenruimte ) niet tegen water. Dus niet zo diep gaan dat er water in de auto loopt, kom je stil te staan en die ECU schijnt niet zo goedkoop te zijn, indien nog voorradig. 24 Juli, 2024 aangepast door ArjanS Quote
Repsac Geplaatst 24 Juli, 2024 Geplaatst 24 Juli, 2024 Sorry naar mijn bescheiden mening heeft de Sorento eerst een klassieke achterwiel aandrijving gehad met een handmatige inschakelbare 4x4 met een gesperd midden diff en lage gearing. Dit gecombineerd met een handbak of een 4 versnellingen automaat. Deze uitvoering heb ik, gecombineerd met een 3.5 v6 benzine en 192pk.Op of na modeljaar 2006 kwam de uitvoering met de bak die jij beschrijft. Die een veel beter rijgedrag heeft op nat asfalt en gebruiksvriendelijker is. Er was idd een modificatie te koop waarmee je oa het middendiff kon sperren en je de zelfde mogelijkheden kreeg als een "echte " 4x4 Toch vandaag nog ff gechecked maar ik heb echt maar 4 versnellingen en eerder al gemerkt dat inderdaad de achterkant een stap opzij doet als je teveel gas geeft op nat asfalt. Komt mede door de grotere AT banden die er onder zitten. Gr. CasperVerstuurd vanaf mijn moto g52 met Tapatalk Quote
ArjanS Geplaatst 25 Juli, 2024 Topic Starter Geplaatst 25 Juli, 2024 (aangepast) Je hebt gelijk, ik heb hem gevonden, het is een heel andere verdeelbak zonder TOD, dus ook zonder computergestuurde AWD verdeling in normaal bedrijf. Dat gaat dat verhaal met die knop niet op, ondanks dat dat voor veel Sorento's met automatische AWD wel zo kan zijn. En jij hebt dus ook de 4 bak, en niet de 5 bak automaat, dus dat RED-1 verhaal geldt voor jou ook niet. Op zich heb jij dus inderdaad wat meer een "klassieke" 4x4 opzet, alhoewel de TOD dat ook kan maar met die andere, aftermarket knop. Die van mij met de orginele, simpele 2 standenknop kent alleen maar computergestuurde AWD ( achterwielaandrijving, flexibele verdeling vooras tot 50 % ) of low gear met solide central diff lock. Op zich vind ik die TOD bak ook maar een slechte mechanische oplossing, andere merken gebruiken vaak een visco koppeling in plaats van slijtende delen zoals meervoudige natte platen koppeling. Maar die heb jij niet, en water niet is zit kan ook niet kapot Ik dacht er nog aan wat je nog meer kan doen aan de motor : de 3,5 V6 was een luxe optie ipv een diesel. Daarom hebben ze 1 onderdeel op de Mitsubishi/Hyundai 3,5 V6 gezet die andere merken en modellen auto's met die motor niet hebben : de erg grote 2 weg luchtinlaat. Onder de 3000 tpm neemt inlaatlucht de lange weg, dit vergroot het koppel aan lage toerentallen, daarme komt hij dichter bij de diesel te liggen qua eigenschappen. Boven de 3000 tpm gaan de vlinderkleppen open en neemt de lucht de korte route. Die vlinderkleppen hebben moertjes die in sommige gevallen zijn losgetrilt en in een cylinder zijn gekomen ( en soms ook weer hebben verlaten maar wel met schade aan de cylinderwand ) Ik heb daarom die laten controleren bij groot onderhoud. Je wist geloof ik al dat een afbrekende poliebout de andere beruchte zwakheid van deze motor is. Ik heb die laten vervangen bij groot onderhoud samen met de distributie riem, waterpomp, nokkenas sensors en krukas sensor. Die laatsten als voorzorg, omdat als ze kapot gaan weer de hele voorzijde van de motor eraf moet, en die net zoveel kost als het vervangen van de distributie riem in arbeids uren. 25 Juli, 2024 aangepast door ArjanS Quote
ArjanS Geplaatst 25 Juli, 2024 Topic Starter Geplaatst 25 Juli, 2024 (aangepast) Op 23-7-2024 om 09:43, zei Repsac: Weet eigenlijk niet wat er aan onderhoud aan de bak en diffs gedaan moet worden bij deze km stand. - Om de 60.000-90.000 km ATF vervangen ( Komt maar 4 liter uit, volgens het boekje moet je oudere automaten NOOIT spoelen of helemaal laten leeglopen door de oliekoeler slang ook los te halen, dit ivm met slijtage van wrijvingsdelen in de automaat ( rembanden ) die als vervanging wat vuile vloeistof nodig hebben voor voldoende wrijving ) - om de 50.000 km de (ATF ) vloeistof van de verdeelbak - om de 50.000 km de vloeistof van beide differentieels. - om de 3000 km de kruiskoppelingen van de assen smeren ( smeer nippels, = 3 x kruiskoppeling 1 x schuifstuk ) Vooral de kruiskoppelingen in de assen moet je heel regelmatig smeren. Doe je dat niet riskeer je dat de hele as door de bodem van de auto slaat op de snelweg, door een door hitte vastgelopen lager wat al vele gebruikers van terreinauto's gebeurd is die niet snappen dat ze geen gewone auto rijden. Als je niet zeker weet of dat wel gedaan is voor je hem gebruikt kocht, zou ik al die vloeistoffen (laten) vervangen. Die smeernippels zijn best makkelijk, je hebt alleen een vetspuit en zo nodig bokken ( om veilig onder de auto te kunnen ) nodig. Als ie op een brug bij een garage of vereniging kan is het nog makkelijker. Wel is het bij mijn TOD verdeel bak zo dat de vooras een veel kleinere kruiskoppeling heeft en je met een naaldadapter het balletje van de nippel in moet drukken hem te smeren. Veel gebruikers en zelfs garages zagen die smeernippel niet, konden er niet bij enz en dat heeft ook heel wat assen en onterrechte reputatie schade voor de betrouwbaarheid van de Sorento gekost, terwijl het oerdegelijke auto's zijn met al decennia eerder bewezen onderdelen. Daarom zijn sommige gebuikte AWD Sorento's stiekum full time achterwiel aandrijvers, omdat die kapotte as is verwijderd. Dat geldt ook voor een kapotte TOD verdeelbak. ( wat weer het gevolg is van banden met een andere omtrek - en waarschijnlijk merk/model - op voor en achteras, en het omtrekverschil mag maar 2 mm zijn ) Toen ik de mijne kocht had de garage zogenaamd onderhoud uitgevoerd. Maar toen ik ontdekte dat het oliefilter niet eens vervangen was heb ik de motorolie en ATF vervangen, want ik had verder niet veel verstand van terreinauto's. Tijdens vakantie begon de differentieel achter ineens te janken, en bleek die gloeiend heet. Laten afkoelen en met lagere snelheden de auto+caravan laten klimmen in de bergen. Eenmaal thuis heb ik voor het eerst die differnetieels afgetapt en daar kwam grijze rommel uit die zo erg stonk dat ik er bijna van moest kokhalzen. Kennelijk heeft een of andere idioot er mee door diep water gereden en heeft niet de vloeistof vervangen wat dan verplicht is. Dit is 9 jaar geleden, kennelijk was de vloeistof vervangen nog net op tijd om hem niet te verwoesten door gebrek aan voldoende smerende vloeistof. Maar hij zal zonder twijfel meer slijtage hebben ondervonden dan nodig. Tegenwoordig komt er gewoon dezelfde vloeistof uit als erin gaat - dikke helderbruine 80W90 differentieel olie - Als je leest op de Amerikaanse Sorento forums - die hadden ooit heel veel gebruikers, dus ook heel nuttig advies - lees je dat je echt regelmatig vloeistoffen van de assen, tussenbak en differntieels moet verversen. Een neiuwe tussenbak van KIA kost zomaar 4500 dollar. Op eBay zag ik gebruikte voor 900 euro, geen idee in welke staat. Toch kun je dat beter voorkomen, olie en vl;oeistoffen zijn goedkoper. 25 Juli, 2024 aangepast door ArjanS Quote
Repsac Geplaatst 25 Juli, 2024 Geplaatst 25 Juli, 2024 Ik verkeer in de prettige situatie dat ik een loods naast mijn huis heb waar oa een brug instaat. Eigenlijk kan ik alles zelf, alleen uitlezen niet maar dat kan ik doen bij een bevriend garage bedrijf vlakbij. Zal idd met de verspuit aan de gang gaan en de olieën verversen. Spruitstuk heb ik eraf gehad en de krukasbout ook vervangen. Motor gespoeld omdat als de motor koud is je 30 seconden een tikkend geluid hoort als je een beetje gas geeft.Als dat blok een ketting had gehad dan zou je denken dat je de kettingspanner hoort. Dat kan dus niet en ik denk aan een hydraulische klep steller die leeg loopt. Hoewel daarvoor de tik weer te langzaam is. De rest vd dag hoor je het niet, alleen bij de 1e start en dan moet je ook nog een raam open hebben. Dat irriteert mij omdat ik weet dat dit soort geluiden vaak de opmaat is voor ellende. Spoelen heeft niet geholpen helaas. Vind ik jammer want voor de rest ben heel blij met de wagen en hij heeft pas 175dkm. Dus of ik hem hou daar twijfel ik nog over Overigens ik kom van (meerdere) Subaru's af en die heeft een visco en ik kan je melden dat die ook wel eens de geest geven. Maar dan wel goedkoper te repareren zijn.Verstuurd vanaf mijn moto g52 met Tapatalk Quote
ArjanS Geplaatst 26 Juli, 2024 Topic Starter Geplaatst 26 Juli, 2024 (aangepast) Dat tikkend geluid zijn volgens mij hydraulische klepstoters, die tikken totdat de olie op temperatuur is. Dat is volgens mij normaal en de mijne doet dat al 9 jaar zonder gevolgen voor motor prestaties e.d. Ik heb wel iets achteraf grappigs meegemaakt toen ik overging op een volledig synthetische vrij dunne ( 5W30 ) olie.vanwege dat getik : de eerste minuten ging de uitlaat roken alsof alle olie werd verbrand en de motor versleten was, maar bij controle was het oliepeil nog gewoon op hetzelfde niveau. Daarna geen excessief olieverbuik dus de motor is perfect in orde, en dit is allemaal al 9 jaar terug. Wat er waarschijnlijk gebeurde is schoonmakende werking van volledig synthetische olie. Maar voor dat tikken hielp die dunnere olie niet. Een brug is wel erg ideaal, ik moet het met oprij bokken op de oprit doen, en zet dan meestal nog een 3 ton krik eronder ingeval - onwaarschijnlijk, 3.5 ton per stuk - 1 van die oprij bokken bezwijkt, ik wil niet als een insect worden geplet :-)) Viel me op dat het laten leeglopen van de differentieels en tussenbak wel lijkt ontworpen om aan die zijde hoger ( op bokken ) te staan, en dit voor het vuillen ook niet nadelig is ( ik meet wat erin gaat met een maatnbeker ) . Je kunt ze dus "in het veld" onderhouden, wat het tot een "echte" 4x4 maakt :-)) 26 Juli, 2024 aangepast door ArjanS Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.